Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Je to definitivní! Senát schválil elektronické dálniční známky od roku 2021

Diskuze (12)

Motoristé by měli od roku 2021 používat elektronické dálniční známky místo dosavadních papírových nálepek. Změnu zákona, která to umožní, dnes schválil i Senát.

Limit pro maximální cenu známky poslanci ani senátoři nezvýšili. Předlohu nyní dostane k podpisu prezident. Pro návrh hlasovalo 43 ze 68 přítomných senátorů, šest z nich ale bylo proti.

V novém systému bude možné dálniční poplatek uhradit elektronicky prostřednictvím internetu nebo mobilní aplikace. Platby, které budou vázány na registrační značku vozidla, zaznamená informační systém Státního fondu dopravní infrastruktury. Budou se kontrolovat prostřednictvím kamer, k prověrkám by mohly sloužit i nynější mýtné brány. Systém by mohl do budoucna umožnit rovněž takzvané krajské dálniční známky.

Zpravodaj senátor František Bradáč (KDU-ČSL) popsal, že poplatek už se nebude hradit za jeden kalendářní rok, ale na 365 po sobě jdoucích dní. Pokud někdo prodá svůj vůz, prodá s ním i zaplacený poplatek. Pokud ale dostane od úřadu novou registrační značku na svůj vůz, třeba kvůli její ztrátě, úřad tuto změnu zanese do systému a zaplacený poplatek se bude vztahovat i na novou značku.

Novela na návrh poslance ANO a někdejšího náměstka ministra dopravy Milana Ferance obsahuje ustanovení, které se týká sazeb mýtného. Mýtné, které platí vozidla nad 3,5 tuny, má zohledňovat také emise a hluk vozidel. Sazby mýtného by tak měly zohledňovat emisní třídu vozidla a denní dobu, kdy auto jede po zpoplatněném úseku.

Novela na návrh vlády osvobozuje od poplatků auta na elektřinu, vodík a případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo. Emise oxidu uhličitého v takovém případě nebudou smět přesahovat 50 gramů na kilometr. Za nižší sazby by měla jezdit auta na zemní plyn a biometan (CNG). Vláda nechtěla zvýhodnit auta na propan-butan (LPG) s tím, že jejich podpora není nutná, protože jich již nyní jezdí mnoho.

Ministerstvo dopravy si od elektronických známek slibuje zvýšení příjmů z dálničních poplatků o 220 milionů korun ročně. Zároveň by se měly snížit provozní náklady až o 120 milionů korun za rok.

Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Současných 1500 korun ročně platí motoristé od roku 2012. Stát loni za prodej kuponů získal více než pět miliard korun, zhruba stejně jako předloni.

Diskuze (12)

Doporučujeme

15. 8. 2019 15:06
Re: love
Stát nemá co podnikat. Stát je v podstatě akciovka kterou občané / soukromé společnosti - plátci daní - financují a má svým vlastníkům za to poskytovat služby. Bohužel politici a lobbysté vymýšlejí zákony a agendy, kterýma stát zatěžují a dojí.
Avatar - speedfred
15. 8. 2019 13:08
Re: Hybridy jsou ekologický podvod
...alebo 1 auto a MHD.
15. 8. 2019 12:42
Re: Hybridy jsou ekologický podvod
To platí pre Plug in hybridy, ktoré veľa majiteľov nenabíja, len využije daňové zvýhodnenie pri kúpe.
Klasický hybrid s malou batériou dáva väčší zmysel a nie vždy musí byť na diaľnici horší.
Pri C-HR je hybrid o liter lepši ako turbo benzín.
https://www.adac.de/…test/detail.aspx?…
https://www.adac.de/…test/detail.aspx?…
Hybrid je na tom spotrebou ako T-Cross s litrom
https://www.adac.de/…test/detail.aspx?…
Alebo T-Roc s naftou
https://www.adac.de/…test/detail.aspx?…
15. 8. 2019 10:25
Re: Hybridy jsou ekologický podvod
Měřit spotřebu / emise u hybridů dle WLTC je v podstatě stejný podvod, jako dieselgate.
15. 8. 2019 10:15
Re: Hybridy jsou ekologický podvod
S tím souhlas. V zásadě to ale stále vede na dvě auta doma - jedno se spalovákem a druhé na aku.