Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jeden ze tří závodních prototypů Porsche na silnice je na prodej za 22 milionů Kč

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Bývalý závodní speciál přestavěný na silnice je na prodej. Nikoliv levně, protože placaté Porsche vychází na 22 milionů Kč, však je jedno ze tří vyrobených.

Kdokoliv má šanci vlastnit silniční verzi placatého speciálu, který pomohl značce Porsche ovládnout vytrvalostní závody 80. let. Extrémní sběratelský kus alias Porsche Koenig Specials C62 z roku 1991 je vystaven k volnému prodeji prostřednictvím společnosti ISSIMI. Úzce zaměřená firma přes osm desetiletí zajišťuje kompletní služby pro nákup a prodej sběratelských a nadšeneckých vozidel, jedno takové má rudou barvu, velké křídlo, miniaturní kokpit a šílený výkon.

Prodávaný exemplář zcela věrně navozuje pocit úspěšné reprezentace Porsche v Le Mans. Fantastická éra modelů 956 a jeho nástupce 962 přinesla celkem šest vítězství, legendární čtyřiadvacetihodinovku ovládly německé týmy každoročně v letech 1982 až 1987. Po závodní krasojízdě jedné značky nechalo Porsche hrstku společností převést zbývající prototypy 962 na silniční použití.

Mezi úpravci je i německý Koenig, který dodržel tendenci ještě více hrotit specifikace vysoce výkonných vozidel a tvořit z nich homologované rakety. Nekompromisní C62 tak i vypadá, protože se fakticky jedná o pravověrný sportovní automobil opatřený nutnými prvky pro udělení silniční povolenky. Nízký unikát byl celkově přepracován, ve skutečnosti nezůstal původní jediný panel karoserie, přesto asociuje brutální okruhové náčiní pro nejnáročnější piloty.

Pod průhledným víkem motoru za dvoumístnou kabinou je umístěn plochý šestiválec o objemu 3,4 litru. Zážehový motor dotuje dvojité přeplňování, proto se výkon vyšplhal na cca 550 koní (405 kW). Závratnou porci na silnici přenáší výhradně zadní náprava, přičemž řidič může kontrolovat dění pod koly pomocí pětistupňového manuálu. Vzhledem k roku výroby 1991 a okruhovému původu nelze očekávat ostražitost elektronických systémů, bývalý závoďák patří pod kontrolu jen zkušeným jedincům. I když pružení změklo a podvolila se i směs civilnějších brzdových destiček, je chování karbonového holoauta v akci nutno korigovat rychlými a přesnými reakcemi.

Koenig velkoryse plánoval sestavení až třiceti šílených konfigurací C62, ale nakonec vznikly pouhé tři osamocené varianty, z nichž ISSIMI prodává druhý z nich. Artefakt trávil většinu času v Japonsku, kde se do technického průkazu zapsalo několik sběratelů, současný majitel auto koupil v roce 2019 a nechal jej importovat do USA. Putovní Porsche má najeto 2.502 kilometrů, což odpovídá zachovalému exteriéru i interiéru. Kompletní revitalizace teprve přijde, takže nelze nepočítat s pozůstatky migrace po světě mezi různými garážemi. Známky opotřebení jsou k nalezení, oprýskaný lak či osahaný volant ale možná dodává punc originálu.

Analogové sportovní Porsche není předmětem aukce, jak bývá zvykem. Kdo přijde a zaplatí 995.000 amerických dolarů, může být dalším vlastníkem v řadě. Jestliže se zdá 22 milionů korun hodně, nabízí se srovnání s původní kupní cenou. Kdysi suma vycházela na 1.030.000 dolarů neboli přes 2 miliony dolarů dnešním přepočtem, což je českou měnou přes 44 milionů za převlečený vytrvalostní klenot z nejpovolanější dílny Porsche.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme