Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jediný Chevrolet Corvette Super Sport na světě hledá nový domov

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Corvette Super Sport z roku 1957 nepřipomíná současnou generaci vůbec ničím, přesto je násobně exkluzivnější než všechny novější série plné výkonu. Vyrobil se totiž pouhý jeden kus, který nyní hledá nový domov.

Chevrolet Corvette je typický americký sportovní vůz. Bude tomu 70 let od položení základů výkonných modelů, které jsou stále rychlejší při zachování dostupnosti pro méně majetné kupce. Od roku 1953 vzniklo osm generací a jen jedna jediná verze nyní postrádající zázemí. Nový domov očekává mimořádně vzácný předchůdce sérií C1 až C8, a to vůbec první Corvette z roku 1957 s přídomkem Super Sport.

Aukční síň Mecum Auctions předhodila lačným sběratelům nádherný roadster, který prošel přeměnou. Perleťový Super Sport vznikl jako průměrné vozidlo z roku 1956 vybaveno skládací střechou a rudým lakem Venetian Red. Pod červenou kapotáží se skrýval vidlicový osmiválec o objemu 4,3 litru napojený na třístupňovou manuální převodovku. Sériový exemplář opustil montážní linku s identifikačním kódem VIN E56S001589 a údajně sloužil jako výstavní vozidlo v bývalé detroitské centrále General Motors.

Pro sezónu 1957 měl být postaven nový předváděcí vůz představující inovativní systém vstřikování paliva Rochester Ramjet pro GM. Základ představení mechanické distribuce paliva zastupoval malý červený roadster zaparkovaný ve vstupní hale detroitské základny.

Přestavba začala úpravou čísla VIN, protože představenstvo GM chtělo předváděcí vůz vyrobený pro modelový rok 1957. Vzhledem k identifikátoru byla červená nahrazena perleťově bílým odstínem doplněným tmavě modrým rychlým pruhem dle vzoru soutěžních vozů z vytrvalostního Sebringu téhož roku. Inspirace v závodech pokračovala čelními okny stylu letadla a silniční prototyp okopíroval také uložení přední kapoty. Od Corvette C1 se liší i přidané velké větrací otvory po stranách – čistě estetického charakteru.

Kromě vizuálních změn Chevrolet vyměnil motor za 4,6 litrový osmiválec, který od novoty ujel nicotných 4.372 mil (7.036 km). Kvůli marketingovým akcím i na okruzích byla osazena ostřejší vačka, přibyl jiný výfukový systém a leštěný box vzduchového filtru. Plno chromu v motorovém prostoru hezky naředily použité barvy nanesené na jednotlivých komponentech V8 dále fungující s třístupňovým manuálem.

Sběratelé vyzdvihují mimo jiné řadu úžasných kousků historie skrytých uvnitř Super Sportu. Jedná se například o první Corvette dokončenou se středovou konzolí, která se následně stala standardem každého následujícího modelu. Prostor mezi sedačkami dokonce ozdobily dva magnetické kelímky a na tříramenný volant à la Le Mans je radost pohledět. Charismatický interiér bohatě pokryla modrá kůže.

Tovární chlouba debutovala v lednu 1957 v New Yorku, po splnění reklamních účelů auto koupil soukromník vystřídaný v roce 1997 novým majitelem, který nechal drahocenný Chevrolet zrenovovat. Obnova prospěla, jelikož bylo možné osadit originální díly a neutrpěla historická hodnota. Opravu ocenila porota soutěže Presentation of Significant Cars na Amelia Island Concours d’Elegance před pěti lety. Nynější aukce končí 16. ledna a očekávatelná prodejní cena dosahuje částky dvou milionů dolarů (43,3 milionu Kč).

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme