Jízdní dojmy: Alfa Romeo Giulia a Stelvio - Rovnání kroku
Nezdá se to, ale dlouho očekávaná Alfa Romeo Giulia je na trhu už třetí rok. Omlazovací terapie odstranila tepané nedostatky a dohnala čas v technologiích. To samé platí i pro SUV Stelvio.
Poslední čtyři dekády se u Alfy Romeo nesou v duchu „něco za něco“: na jedné straně vynikající svezení, na druhé nedostatky v kvalitě a spolehlivosti. Dlouho očekávaný sedan Giulia si zatím vede slušně v obou kategoriích. Je to poctivě postavené auto klasické koncepce, které je radost řídit, což platí i pro příbuzné SUV Stelvio.
Ke slabinám ovšem patřil interiér – technologická výbava a kvalita některých materiálů nezářily ani v době představení. Natož dnes. Inovace pro modelový rok 2020 se proto zaměřily právě dovnitř obou modelů. Nová emisní norma nepoznamenala nabídku motorů s výjimkou dočasně nenabízeného šestiválce Quadrifoglio, na jehož upravenou verzi si budeme muset počkat do příštího roku.
Novinkou českého trhu je vyřazení manuální převodovky z nabídky giulie. Vzhledem ke kvalitám osmistupňového automatu však není důvod smutnit.
Jak jsme se mohli znovu přesvědčit, se všemi dostupnými motory je velmi příjemné svezení. Ochota, s jakou alfy zatáčejí, nenajde na trhu rovného, což platí i o vyvážení podvozku. V současné době jsou pro oba modely k dispozici dvě verze velmi povedeného (byť ne zrovna hospodárného) benzinového dvoulitru (147 a 206 kW), stejně jako tři varianty osvědčeného dieselu 2,2 litru (118, 140 a 154 kW). K oběma silnějším specifikacím vznětového agregátu a výkonnějšímu benzinovému motoru je možné mít pohon všech kol, který má tu dobrou vlastnost, že neředí požitek z řízení a preferuje zadní kola.
Uvnitř nacházíme těžiště změn. Standardem je nyní dotykový 8“ displej s novým rozhraním od firmy TomTom, mechanismus ovládání pochází od firmy Marelli. Oceňujeme nesrovnatelně lepší grafiku i přehlednost. Vylepšením prošel také 7“ displej v přístrojovém štítu, středová konzola nabízí větší odkládací prostory a majitelé zde mohou bezdrátově nabíjet mobil. Bohužel některá zákoutí přístrojové desky nadále působí laciněji.
Asi nejvíc alfu tlačila bota v oblasti asistenčních systémů. Konečně se v sedanu i SUV zabydlelo hlídání pruhů, asistent jízdy v kolonách, čtení dopravních značek, sledování mrtvého úhlu nebo varování před čelní srážkou. Tradicionalisty potěší staronové názvosloví výbavových stupňů: Super, Veloce nebo Veloce Ti.
Základní sedan s dvoulitrem, zadním pohonem a automatem se prodává bez přívlastku prostě jako Giulia za 990.500 Kč.
Stelvio má o výbavu Veloce méně a zadní kola nejlevnější specifikace za 1.132.000 Kč pohání diesel s výkonem 118 kW.
Plusy
- Výborné jízdní vlastnosti
- Výrazně vylepšený multimediální systém
- Široká škála bezpečnostních asistentů
Minusy
- Z nabídky giulie zmizela manuální převodovka
- Stále lacinější vzhled některých materiálů v interiéru
Autor: Michal Borský
Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.