Jízdní dojmy s Nissanem Juke: Extravagance pokračuje
Nissan Juke, městské SUV s polarizujícím designem, se konečně dočkal druhé generace. Podrobněji jsme se s ní mohli seznámit v okolí katalánské Barcelony.
Po devíti letech na trhu bude lehce extravagantní vůz nahrazen o chlup normálnějším nástupcem, kterého si ale stále na parkovišti s ničím nespletete. Pohled na příď nového juke nezapře, s kým máte tu čest, zejména díky velkým kulatým světlometům v nárazníku. Vyboulené svítilny na kapotě a doširoka roztaženou masku však nahradily úzké pruhy denního svícení a typická maska Nissanu ve tvaru písmene V. Juke je tak blíže zbytku modelové řady a o poznání konzervativnější, což ale může velkému procentu cílové skupiny být po chuti. Vzhled starší generace přece jen dokázal polarizovat, určitě více než jakékoliv konkurenční SUV této velikosti.
Módní trendy u Nissanu nastudovali při tvorbě profilu, svažující se střecha tak ve sloupek C přechází v plovoucím stylu, jak je poslední dobou populární. Volitelně ji lze mít v odlišné barvě než zbytek karoserie. Tvarem sloupku C a sklonem zadního okna se vůz v kombinaci s černou střechou ale také velmi podobá konkurenční Toyotě C-HR. Kliky schované v černém plastu za oknem zadních dveří však zůstaly, a tak vůz stále připomíná kupé. Umírněný přístup měl tým pod vedením britského designéra Matta Weavera i k zadní partii, která přišla o typické protáhlé svítilny ve tvaru L. Nové světlomety pokračují v boční linii, horní hrana je protáhnuta tak daleko z karoserie, že si na ni bez problému odložíte kelímek s kávou.
Uvnitř sportovní
Nejzásadnější změnou v interiéru je přesun displeje multimediálního systému do kapličky volně stojící na palubní desce a samozřejmě podstatný nárůst úhlopříčky. Uvolněné místo pod ním zabraly kulaté výdechy klimatizace a její ovládání, Nissan tak nadále odolává pokusům o úplnou eliminaci fyzických tlačítek. Analogové přístroje na palubním štítu zůstaly, doplněné velkým displejem uprostřed, sloužícím třeba k zobrazení navigace.
Pocitově působí juke uvnitř hodnotněji než dříve, zejména ve verzi s alcantarovým čalouněním dveří a středového tunelu, zpracování i na vozech z předprodukční série bylo bezproblémové. Všechny výbavy však sdílí laciné tvrdé plasty na dveřích a zejména zadní s velkou plochou plastu na jinak stylovém autě nepůsobí nejlépe. Nissan se snaží nový juke propagovat jako vůz se sportovním duchem a přesně v něm jsou i jednolité přední sedačky připomínající sportovní skořepiny. Nabízejí pohodlný posez a hezky drží tělo, navíc mají reproduktory Bose integrované do hlavové opěrky, tedy alespoň v testované výbavě N-Design. Právě tato verze bude u juke nabízet možnosti individualizace, populární u odcházejícího modelu.
Základní údaje Nissanu Juke | ||
Zdvihový objem (cm3) | 999 | |
Počet válců | 3 | |
Výkon (kW/min-1) | 86/5250 | |
Točivý moment (Nm/min-1) | 180/1750 | |
Převodovka | 6MT | DCT7 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 10,4 | 11,1 |
Maximální rychlost (km/h) | 180 | |
Průměrná spotřeba (l/100km) | 4,9 | 4,8 |
Hmotnost (kg) | 1182 | 1207 |
Délka x šířka x výška, rozvor (mm) | 4210 x 1800 x 1595, 2636 |
Vzadu přibylo místa, proti předchozí generaci o 58 mm na kolena díky o 105 mm delšímu rozvoru (nově 2636 mm) a 11 mm na hlavu, pro vyšší postavy je to ale pořád natěsno. Redaktor se 186 cm se za sebe posadí relativně pohodlně, na kolena je místa dost, hlava se už ale zlehka dotýká střechy. Pro kohokoliv nižšího bude jízda na zadní sedačce juke pohodlná. Výhled je sice omezen stoupající linií oken, zato okénko lze stáhnout zcela dolů. Kufr narostl na 422 litrů, o 20 % více než u předchozí verze, nabízí dvojité dno s další přihrádkou pod ním.
Past na mladé řidiče
Jako všechna moderní auta dává i Nissan Juke důraz na konektivitu, díky vestavěné kartě SIM je vždy online. Základní funkce jako Android Auto a Apple CarPlay zůstávají zdarma (a měly by jít i bezdrátově), mapy s aktuálním provozem dostanete jen na první tři roky, po kterých si majitel může službu prodloužit předplatným. Stejně tak je později placená nová funkce dálkového ovládání přes mobil, se kterou se dá vůz přes internet zamknout, či se přes asistent Google zeptat na stav auta a paliva v nádrži. Přibyla ale i funkce, která nebude mnohým po chuti. Chytré notifikace lze nastavit tak, aby majitele na mobilu upozorňovaly pokaždé, kdy vůz překročí nastavenou rychlost nebo opustí vybrané území, což Nissan zamýšlí jako formu hlídání mladých řidičů svými rodiči.
I přes nárůst rozměrů by juke, stojící na nové platformě CMF-B, měl být o 23 kg lehčí (1182 kg s manuální převodovkou). Ubíralo se ale i pod kapotou, kde nově bydlí pouze jediný motor, a to s objemem 999 cm3 a třemi válci. Výkon je vždy 86 kW, výběr zůstává pouze mezi šestistupňovým manuálem a sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou, poháněna už je pouze přední náprava bez možnosti příplatku za tu zadní. I zde tedy Nissan následuje moderní trend, v Evropě v této kategorii prostě pohon všech kol nezaujme tolik zákazníků, aby se vyplatil vývoj a homologace čtyřkolky.
Sportovní vzhled kupé ani marketing Nissanu ale nezakryjí, že nový juke opravdu žádný rychlík není. Což jsme měli možnost zjišťovat celý den na silnicích v okolí Barcelony, a to jak s automatem, tak manuálem. Zejména s automatickou převodovkou se juke o sportovní jízdu ani nepokouší, reakce na sešlápnutí plynu je velmi vláčná a ani ve sportovním režimu se příliš nezlepší. Zato je v juke jízda komfortní, což nakonec cílová skupina jistě ocení mnohem více. Tříválec je velmi kultivovaný, v kabině navíc téměř není slyšet, odhlučnění se opravdu povedlo. Automat sice občas zacuká, ale při normální jízdě řadí plynule a bez hluku, ještě komfortněji pak v režimu Eco. Zato ve sportovním módu sice drží otáčky o trochu výše, zato je cukavější.
Přes nerovnosti se vůz přenáší plavně, do kabiny nepronikají žádné větší rázy, dokud nevjedete na retardér čtyřicítkou. V zatáčkách se karoserie naklání minimálně, řízení je velmi strmé, v tom se sportovní duch nalézt opravdu dá. Na okreskách se nakonec i s juke vyblbnout dá, je ale lepší zvolit manuální převodovku, která vám dovolí mnohem větší kontrolu.
Pět otázek pro Rémyho le Galla, ředitele marketingu Nissanu Juke
Budou i jiné motorizace či výkonostní varianty? A jak to vypadá s hybridní verzí?
V současné době se nic takového neplánuje. Zvolená motorizace je dle našeho názoru ideální pro většinu zákazníků jako skvělý kompromis mezi úsporností a sportovností. Nevylučujeme ale příchod jiných variant v budoucnu. Na hybridu se pracuje také, stále ale potřebujeme dost času na jeho uvedení do prodeje. Nemůžu proto říct, zda se tak stane už v této verzi juke.
A možnost pohonu všech kol?
Podvozek sice umožňuje zástavbu pohonu všech kol, ale pro juke jej neplánujeme. Pro auto této kategorie prostě nedává smysl, zákazníci jej nevyžadují, a tak jej nebudeme na žádném trhu nabízet.
Proč je design nového juke méně odvážný než u předchůdce?
Tento design byl zvolen, protože ponechává odlišnost původního juke, ale zároveň je stravitelný pro větší část klientů. Cílem bylo tedy vytvořit vůz, který je stále vzhledově originální, ale konzervativnější než předchozí generace.
Proč je v kabině stále původní konektor USB-A místo moderního USB-C?
Protože zákazníci stále preferují tento formát USB, každý má kabely s tímto konektorem doma, a tak jsme necítili potřebu vnucovat jim nové USB-C.
Kdy se ukáže verze Nismo?
Nismo bohužel není v současném plánu. Ale vzhledem k tomu, jak ikonické vozy Nismo jsou, zvažujeme několik možností jejich návratu v budoucnu.
Plusy
- Pohledný design
- Více místa než v předchozí generaci
- Dobře naladěný podvozek
- Tichý motor
Minusy
- Pouze jediná motorizace
- Cukající automat
Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.