Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

K mání je podivný Stutz Blackhawk. Patřil mezi nejluxusnější auta světa, oblíbily si ho i hvězdy

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Nesháníte náhodou luxusní auto s poněkud neotřelým designem? Líbit by se vám mohl Stutz Blackhawk...

Americká automobilka Stutz se v letech 1911 až 1935 věnovala produkci výkonných a luxusních vozů, v roce 1937 ovšem zbankrotovala. Koncem šedesátých let tuto značku oživil bankéř James O'Donnell z New Yorku. A měl jasnou vizi: jméno Stutz opět ponesou exkluzivní automobily.

Už v roce 1970 firma Stutz Motor Company představila svůj první model nové éry, luxusní kupé Blackhawk, jehož svérázný vzhled inspirovaný minulostí navrhl bývalý designér Chrysleru Virgil Exner. Prototyp postavila italská společnost Ghia.

Video se připravuje ...

A v Itálii se pak také pro už produkční vůz ručně vyráběly ocelové karoserie, nejprve u firmy Carrozzeria Padane v Modena, od roku 1972 u Carrozzeria Saturn v Cavallermaggiore nedaleko Turína. Více než 5,8 metru dlouhé kupé využívalo mechanické skupiny z Pontiacu Grand Prix a původně z tohoto vozu pocházel i motor. Vidlicový osmiválec o objemu 7,5 litru, spojený s třístupňovou automatickou převodovkou, dával 317 kW a 570 Nm. Zhruba 2,3 tuny vážící Blackhawk s ním dokázal akcelerovat z klidu na 60 mil v hodině (96 km/h) za 8,4 sekundy a rozjel se až na 210 km/h. Spotřeba se pohybovala okolo 30 l/100 km...

Pozdější Blackhawky používaly i jiné pohonné jednotky, a to nejen koncernu General Motors. V roce 1980 byl vůz upraven, aby pasoval na podvozek Pontiacu Bonneville, v roce 1985 pak na šasi Oldsmobile Delta 88/Buick LeSabre.

Kromě ručně vyráběné karoserie byl Stutz výjimečný například lakováním, lak měl 18 až 22 vrstev, nebo interiérovými prvky z 24karátového zlata. Automobilka dále používala mimořádně kvalitní kůži, prvotřídní vlnu nebo opravdové dřevo. Výbava zahrnovala automatické zapínání světlometů, automatickou klimatizaci, vzduchové odpružení, tempomat či dokonce minibar v zadní části.

Stutz Blackhawk ve své době patřil mezi nejluxusnější automobily planety a oblíbily si ho také tehdejší celebrity. Minimálně tři kusy koupil Elvis Presley, mezi dalšími známými vlastníky najdeme hvězdy jako Evel Knievel, Johnny Cash, Muhammad Ali, George Foreman, Elton John nebo Al Pacino. Íránský šáh Muhammad Rezá Šáh Pahlaví Árjamehr si dokonce objednal údajně nejméně 10 exemplářů. Do roku 1987 bylo vyrobeno jen něco okolo 500 až 600 vozů.

Proto nás zaujalo, že jsme jeden Blackhawk našli na prodej v Německu. Jde o auto z roku 1974, které pod kapotou ukrývá 7,3litrový osmiválec o výkonu 134 kW. Najeto má asi 64 tisíc kilometrů. K historii prodejce bohužel nic neuvádí.

Bílý Stutz je k mání za 119.000 eur, což je v přepočtu asi 2,8 milionu korun. Mimochodem, v roce 1974 Blackhawk startoval na částce 35 tisíc dolarů, což dnes odpovídá 212 tisícům dolarů - to je podle aktuálního kurzu zhruba 4,7 milionu korun.

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Doporučujeme