Kabriolety na českém trhu (1. díl): Lidovky takřka vymizely, mezi luxusem je výběr pestrý
Ještě před několika lety byl segment aut se stahovací střechou vcelku bohatý. Většina běžných automobilek ovšem s touhle kategorií skončila. I kvůli elektromobilům.
Pamatujete na doby Peugeotu 206 CC, Renaultu Megane CC, Fordu Focus CC, Volkswagenu Eos a dalších kabrioletů pro široké masy? Modely s pevnou skládací střechou, které se pyšnily zmíněnou zkratkou CC neboli coupé kabriolet, byly velmi populární především v první dekádě tohoto tisíciletí. Například Peugeot 206 CC si v Německu oblíbily (nejen) tamní důchodkyně.
Jenže dnešní doba okrajovým kategoriím příliš nepřeje. Automobilky jsou nuceny investovat obrovské částky do snižování emisí a elektromobility, peněz proto nemají nazbyt. Evidentní je to zejména v mainstreamovém segmentu. Francouzské značky už kabriolety vůbec nenabízejí, u Fordu musíte sáhnout po drahém (ale jinak úžasném) mustangu.
Audi ještě vcelku nedávno nabízelo hned čtyři takové modely: A3 Cabrio v minulé generaci, TT Roadster, A5 Cabrio a R8 Spyder. Ani jeden z vyjmenovaných už ale v oficiální nabídce nefiguruje. Naštěstí BMW s Mercedesem ještě milovníky slunce nad hlavou uspokojit dokážou.
Jakmile zabrousíme do segmentu luxusních značek, je situace výrazně optimističtější. Například Aston Martin v dohledné době vedle nového Vantage Roadster uvede též dvanáctiválcový Vanquish Volante.
V následujícím přehledu si proto představíme kompletní přehled kabrioletů a roadsterů, které si v Česku můžete skrze oficiální distribuci pořídit.
Aston Martin Vantage Roadster
Britský krasavec s osmiválcem vpředu na vlastní kůži vyzkoušíme již začátkem května. Vůz má dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový zážehový vidlicový osmiválec od AMG o výkonu 665 koní a točivém momentu 800 Nm. Maximální rychlost 325 km/h je shodná s kupé a zrychlení z 0 na 100 km/h novému roadsteru trvá pouhých 3,5 sekundy.
Vantage Roadster brzy doplní nedávno představený Vanquish Volante, který je nejvýkonnějším kabrioletem s motorem vpředu.
Bentley Continental GTC
I další pán na holení je z Velké Británie. A i tentokrát si na jeho pořízení musíte připravit spoustu peněz. Na rozdíl od minulosti je Bentley Continental GTC je dostupné výhradně s osmiválcovým plug-in hybridem, klasický osmiválec bez velkého akumulátoru či dokonce dvanáctiválec do W už v nabídce nejsou.
BMW 4 Cabrio
Oblíbený zástupce střední třídy z nabídky nezmizel. Na výběr máte zážehové i vznětové čtyřválce, případně vznětový šestiválec o objemu 3,0 litru. Fajnšmekr samozřejmě sáhne po verzi M440i s přeplňovaným šestiválcovým benzinem, respektive po nejostřejší variantě M4 Competition M xDrive s výkonem 390 kilowattů, která ovšem začíná lehce pod částkou 2,9 milionu korun.

BMW 8 Cabrio
Největší kabriolet v nabídce mnichovské automobilky má sice už svá léta, přesto dokáže ohromit vysokým výkonem. Sáhnout totiž můžete i po špičkovém provedení M8 s přeplňovaným osmiválcem 4.4 o výkonu 441 kilowattů. Už základní šestiválec o objemu 3,0 litru v modelu 840 s 245 kW je ovšem více než dostatečný. Navíc začíná lehce nad třemi miliony korun.
BMW Z4
Komu stačí menší roadster pro dva, neudělá s aktuálním Z4 vůbec chybu. I v tomhle případě můžete mít čtyřválec 2.0, přesto si krátká karoserie a velmi hbitým projevem v zatáčkách doslova říká o třílitrový šestiválec v modelu M40, který je navíc dostupný i s šestistupňovým manuálem. Jeho přesnost ale není nejlepší (v technicky totožné Toyotě Supra je přitom výrazně přesnější), proto s klidným srdcem dejte přednost špičkovému osmistupňovému automatu.
Ferrari 296 GTS, Roma Spider, SF90 Spider a 12Cilindri Spider
Jednu z nejširších nabídek kabrioletů a roadsterů najdeme u ikonické automobilky z Maranella. V jejím případě máte k dispozici dokonce i dvanáctiválec (12Cilindri Spider), který konkuruje nedávno představenému Astonu Vanquish Volante. Portfolio je opravdu pestré a zahrnuje i základní model Roma Spider, který je přece jen dostupný širšímu publiku, a to nejen z pohledu financí, ale také fyzické dostupnosti, která není tolik vázána na vlastnictví dalších ferrari.
Ford Mustang
Jedno z nejznámějších amerických aut ani v nové generaci nezapomnělo na milovníky stahovacích střech. Osmiválcové kabrio je pro mnohé splněným dětským snem. Mustang Convertible můžete mít pouze ve verzi GT s motorem o objemu 5,0 litru a výkonem 446 koní, ostřejší Dark Horse je vázán výhradně s karoserií kupé.
Ford Bronco
Ne, není to mýlka. I tenhle drsný offroad můžeme považovat za kabriolet. Jakmile si s ním dáte trochu práci a sundáte střešní díly, máte nebe přímo nad hlavou. Bronco jde navíc ještě dál a umožňuje též demontáž dveří. Takhle bezprostřední kontakt s okolím přitom klasické vozy se stahovací střechou nenabídnou. Odvrácenou stranou tohoto řešení je vedle složitějšího procesu demontáže a následné montáže i to, že v případě neočekávané spršky dostanete přímý zásah. Nasazení zmíněných dílů totiž vyžaduje několik desítek minut, navíc si je v případě dveří nemůžete vzít s sebou na cesty.
