Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2020: Nový ročník náročné rallye čekají velké změny. Co už o něm víme?

David Bureš David Bureš 15. 11. 2019 • 07:44
62
Zobrazit náhledy (62)
Big Shock Racing Martin Macík Big Shock Racing Martin Macík Big Shock Racing Martin Macík Big Shock Racing Martin Macík Big Shock Racing Martin Macík Big Shock Racing Martin Macík Big Shock Racing Martin Macík Big Shock Racing Martin Macík Tatra Buggyra Racing Tatra Buggyra Racing Tatra Buggyra Racing Tatra Buggyra Racing Trasa Dakar 2020 Petronas Team De Rooy Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Martin Prokop Toyota Gazoo Racing Toyota Gazoo Racing Toyota Gazoo Racing Toyota Gazoo Racing Toyota Gazoo Racing Toyota Gazoo Racing MKR Technology staví v Židovicích nový speciál Renault Trucks pro Dakar MKR Technology staví v Židovicích nový speciál Renault Trucks pro Dakar MKR Technology staví v Židovicích nový speciál Renault Trucks pro Dakar MKR Technology staví v Židovicích nový speciál Renault Trucks pro Dakar MKR Renault Trucks C460 Hybrid Edition MKR Renault Trucks C460 Hybrid Edition MKR Renault Trucks C460 Hybrid Edition MKR Renault Trucks C460 Hybrid Edition MKR Renault Trucks C460 Hybrid Edition MKR Renault Trucks C460 Hybrid Edition

Rallye Dakar v nadcházejícím ročníku čeká přesun do Saudské Arábie. Jak se na novou destinaci připravují české posádky?

Rallye Dakar 2020 stejně jako předchozí ročníky slavného vytrvalostního závodu koná na začátku roku, přesto už nyní, ani ne 80 dní před startem, se na něj závodníci pečlivě připravují. Již zanedlouho, 1. listopadu, totiž skončí registrace účastníků. Už tu tak máme odpovědi na nejdůležitější otázky ohledně Dakaru 2020:

Trasa Rallye Dakar 2020: Kameny i písek

Rallye Dakar původně začínala jako závod přes africkou poušť Sahara, v novém tisíciletí se ale kvůli bezpečnostní situaci na černém kontinentu musela přesunout do Jižní Ameriky, kde se poprvé jelo v roce 2009. Tamější státy ale o finančně náročný závod kvůli politické situaci měly stále menší zájem, a tak se třeba letos závodilo jen na území Peru. Proto se hledaly jiné možnosti, zvažoval se dokonce návrat do Afriky, nakonec ale padla volba na Saúdskou Arábii.

Za rozhodnutím jsou nepochybně finance, ropná velmoc dokáže závod snadno zajistit. Pořadatelé jsou přitom se saúdskou vládou dohodnuti na pořádání minimálně pěti ročníků, do budoucna však není vyloučeno, že Dakar zavítá i do okolních zemí.

Dakar 2020 se ale pojede výhradně na území Saúdské Arábie. Závod odstartuje 5. ledna v Džiddě na pobřeží Rudého moře, odkud se bude oklikou pokračovat do Rijádu, hlavního města Saúdské Arábie. Tam je na 11. ledna naplánován odpočinkový den. Odtamtud se bude další oklikou pokračovat až do města Al-Kiddija, opět nedaleko Rijádu, kde se buduje obří zábavní centrum. Tam závod skončí 17. ledna.

Na závodníky čeká celkem 12 etap, při nichž absolvují zhruba 9.000  kilometrů. Jedna etapa bude tzv. maratónská – bude dvoudenní, když se jednu noc posádky budou v bivaku muset obejít bez pomoci mechaniků a zázemí svého týmu. Přesná trasa teprve bude stanovena, zpočátku se každopádně pojede v horách na kamenitých cestách, aby se postupně závodníci přesunuli na čtvrtou největší poušť světa Rub al-Chálí, kde na ně čekají až 250 metrů vysoké duny.

Nová pravidla

Na závodníky pak čeká několik změn. Roadbook bude nově barevný s dopředu vyznačenými nebezpečnými místy. Čtyřikrát během soutěže navíc bude distribuován až těsně před startem té které etapy, což má jednak zvýšit bezpečnost, jednak zvýhodnit menší týmy. Často se stávalo, že velké týmy hledaly pomocí svých specialistů přes satelitní snímky zkratky mezi průjezdními body, v nichž však posádky riskovaly nehodu. Od roku 2021 se pak dokonce počítá s elektronickými roadbooky, které nahradí dnešní papírové.

Důležitou novinkou bude i možnost návratu do soutěže. Při nedokončení etapy budou moci posádky využít tzv. žolíka, v takovém případě ale zbytek soutěže pojedou v oddělené klasifikaci (tzv. Explorer).

Kalendář Rallye Dakar 2020

Závod se sice koná až v lednu 2020, už dlouho předtím ale mají pořadatelé co na práci. Do 1. listopadu musí být registrovány posádky, což už je za dva týdny. Na začátku prosince (konkrétně 5. a 6.) pak bude následovat kontrola techniky na francouzském okruhu Circuit du Castellet.

Ve stejné době se pak budou vozidla evropských posádek naloďovat v přístavu Marseille, odkud poté vyrazí do přístavu Jeddah, kam dorazí na začátku ledna 2020. Poté bude následovat technická přejímka a generální briefing před závodem (3. ledna). Na odpoledne 4. ledna je pak plánován slavnostní start, o den později posádky vyrazí na první stage.

České posádky: Ve znamení změn

Na dakarskou rallye se samozřejmě i přes přesun do jiné destinace chystají také české posádky. Mezi týmy v kategorii kamionů opět nebude chybět ani Buggyra International Racing, se svojí závodní Tatrou. Na rozdíl od minulých let však za ni nebude startovat Martin Kolomý. „V tuto chvíli má kompletně pozastavenou závodní a marketingovou činnost z důvodu opakovaného nerespektování dohod mezi týmem a pilotem,“ informoval v červnu po testování v Tunisku mentor týmu Martin Koloc. Stáji vadila Kolomého disciplína, která podle názoru vedení rozhodla o jeho neúspěších v předchozích ročnících Dakaru.

Poté Buggyra ohledně posádek pro Dakar 2020 několik měsíců mlčela. Jistotou tak bylo jen to, že za Buggyru v nadcházejícím ročníku pojede posádka Martina Šoltyse. Ten se Dakaru účastnil již dvakrát. V říjnu pak stáj potvrdila, že Martin Kolomý v jejích barvách Dakar 2020 skutečně neabsolvuje.

Tým přiznává, že mu chybějí jezdci, a tak řeší budoucnost. Pro rok 2021 navíc jedná s Tatrou o zcela novém speciálu. „V této chvíli není rozhodnuto, jestli pojede druhé auto nebo ne, protože nás dneska zajímá hlavně Dakar 2021, 22, 23 a dál. Připravujeme zásadní upgrade a posun týmu na rok 2021,“ řekl k tomu v létě Martin Koloc.

Na podzim pak Buggyra potvrdila, že vstoupí do rychle se rozvíjející se kategorie bugin. V kategorii SxS za ni pojede Josef Macháček, zkušený dakarista, který závod pětkrát vyhrál. Avšak v kategorii čtyřkolek.

Změny očekávejme také v týmu Big Shock Racing nadaného Martina Macíka mladšího. Ten léta na Dakar jezdil s vozem Liaz, letos však přesedlá na speciál značky Iveco. Frantu, jak přezdíval dosavadní liazce, tak střídá Karel. „Karel je tvrdší, s novým tlumením, změnilo se šasi, máme čumák, sedíme za předními koly. Bude se mi trochu jinak řídit a zároveň se změní výhled z kabiny. Zůstává manuální převodovka, stávající motor Iveco a spousta dalších vyzkoušených věcí,“ říká o voze Macík mladší. O pohon 6.950 mm dlouhého Iveca se postará motor o výkonu 1.100 koní a točivém momentu 4.500 N.m.

S Karlem už si Macík vyzkoušel Rallye du Maroc, jakožto generálku před Dakarem 2020. „Po Maroku můžu říct, že s Karlem se dá letět mnohem rychleji než s Frantou. Ještě na něm musíme trochu zamakat, třeba na podvozku, ale je znát, že jsme zase o generaci dál,“ řekl Macík po marocké rallye.

Závodu se mimochodem zúčastnil i Jaroslav Valtr, rovněž se speciálem Iveco vyvinutým stájí Big Shock Racing, a tak je možné, že i jméno tohoto bývalého jezdce Buggyry uvidíme na startovní listině nadcházejícího Dakaru. V barvách Big Shock Racing by mimochodem opět měl jet i motocyklový jezdec Jan Brabec.

Naopak dlouho nejistá byla na nadcházejícím Dakaru účast Martina Prokopa. Ten těžce havaroval na letošní Rallye du Maroc, což znamenalo nejen zničení jeho závodního speciálu, ale také těžké zranění Prokopova spolujezdce Jana Tománka, který musel bojovat i s hematomem na mozku. „Takhle těžkou nehodu jsem ještě nikdy neměl. Ale Dakar teď vůbec není na pořadu dne. Důležité je, aby byl Jenda v pohodě. Když jsem ho při nakládání do letecké ambulance viděl naposledy, nevypadal vůbec dobře. Teď jde hlavně o něj,“ řekl Prokop bezprostředně po nehodě.

Nakonec však Prokop potvrdil, že pojede, v posádce ho však místo Tománka nahradí Viktor Chytka. Tománek kvůli rekonvalescenci nebyl schopný na závod vyrazit. Prokopa navíc v týmu doplní ještě Martin Kolomý, který pojede v druhém voze, s navigátorem Jiřím Strossem. „Jsem rád, že jsem mohl přestoupit k Martinu Prokopovi. Už při prvním svezení na mě udělalo obrovský dojem, jak je auto naladěné, jak funguje. Jízda s ním je náročná, takže jsem zintenzivnil přípravu, začal jsem si dávat o dvacet bazénů víc a podobně,“ řekl ke svému přestupu z Buggyry sám Kolomý.

V kategorii automobilů by naopak neměli chybět Boris Vaculík (Ford F-150) nebo Miroslav Zapletal, který aktuálně střídá starší Hummer H3 Evo a novější Ford F-150 Evo.

Na závod se chystá rovněž severočeský tým MKR Technology, jehož dílna na Dakar 2020 vyšle hned kvarteto závodních kamionů. Jeden z nich bude přitom opravdu speciální, jelikož se bude jednat o hybrid!

„Pomocí týmu Riwald se nám podařilo jako prvním na světě postavit hybridní rallye kamion. Díky podepsané smlouvě jsou před námi tři roky jistoty, že můžeme na celém konceptu dále pracovat a vyvíjet ho, což nám dává určitý klid a prostor se dále zlepšovat. Cílem je dostat se do elitní pětky,“ sdělil představu a shrnul aktuální situaci šéf židovického týmu Mario Kress.

Do hybridu nesoucí označení Renault C460 usedne pilot Gert Huzink z týmu Riwald Dakar. Jeho týmový kolega Pascal de Baar pojede s trambusovým speciálem Renault K520. Stejný vůz povede při své dakarské premiéře jezdec Richard de Groot z týmu Firemen Dakar Team. A s typicky červeným kamionem s „čumákem“ zvaným Sherpa pojede stálice týmu Mammoet Rallysport Martin van den Brink.

 „Zaměříme se zejména spolehlivost kamionu a jednotlivých systémů, protože jedině Dakar přinese spoustu situací, které běžně nenasimulujeme. Můžeme klidně zjistit, že systém není dostatečně chlazen, možná také chlazení baterie nebude dostatečné a bude třeba ho z bezpečnostního hlediska vypnout. Každý večer budeme muset s maximální precizností analyzovat data pro další den. Po návratu budeme chytřejší a budeme vědět, co nás trápí a na co se více zaměřit. Každá nová technologie přináší velká úskalí a teď je hodně brzy říci, jak velký posun to je, ale věřím, že do dvou tří let to bude zlepšení o nějakých třicet procent. Teď musíme postupovat pomalu,“ říká k účasti hybridu Kress.

Na startu pak nebude chybět ani Aleš Loprais, který tentokrát využije navigátora znalého prostředí Arabského poloostrova, a to konkrétně Khalida Al-Kendiho. „Kvůli jazykové vybavenosti a znalosti místních podmínek pro následující Dakar budu spolupracovat s Khalidem Al-Kendim,“ vysvětluje tento krok sám Loprais, který v listopadu potvrdil, že v Dakaru 2020 nasadí nový speciál Praga V4S. Navzdory názvu však základ poskytne podvozek od Tatry a motor Iveco.

Zahraniční posádky: Jaké hvězdy uvidíme?

Dakar ale není jen o českých posádkách, závod na start opět přivede i mnohé slavné jezdce z ostatních zemí. Hvězdou světového formátu bude dvojnásobný mistr světa ve Formuli 1 Fernando Alonso, který se Dakaru 2020 zúčastní v barvách Toyota Gazoo Racing. V týmu doplní mimo jiné vítěze letošního Dakaru, Nassera Al-Attiyaha.

Alonsova účast byla dlouho nejistá, po nepříliš úspěšné Rallye du Maroc, kterou Alonso dojel až na šestadvacátém místě ve své kategorii, se španělský závodník rozhodoval, zda se Dakaru nezúčastnit až v roce 2021, aby nabral ještě dostatek zkušeností na jiných cross-country závodech. Na konci října však Toyota oznámila svoji jezdeckou sestavu pro Dakar 2020, v níž Alonso figuruje. Pojede tak s navigátorem Marcem Comou.

Také ruský Kamaz už svoji jezdeckou sestavu prozradil. Trojici Eduard Nikolajev, Andrej Karginov a Dmitrij Sotnikov tentokrát doplní Anton Šibalov, který se na Dakar vrací po roční přestávce. Místo v sestavě naopak tentokrát nezbylo na Ajrata Mardějeva, vítěze Dakaru 2015.

Silně pak složení týmu promění Petronas Team de Rooy Iveco. Oproti letošní sestavě měl v týmu zůstat jen jeho majitel Gerard de Rooy, kvůli setrvávajícím problémům se zády se však nakonec rozhodl závodu neúčastnit. Přitom by jistě patřil mezi favority. Petronas Team de Rooy Iveco tudíž nasadí jen čtyři kamiony, za jejich volant se posadí Janus van Kasteren, Michiel Beckx, Vick Versteijnen a Albert Llovera. Kvůli tomu nakonec nebude nasazeno ani nové Iveco Powerstar Evo4 s nezávislým zavěšením. Pro tým bude logisticky jednodušší nasadit čtyři technicky shodné speciály.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku