Kamaz v roli záchranáře techniky i lidských životů
Těžké nákladní automobily značky Kamaz jsou v posledních letech spojovány především s nasazením ve stavebnictví, těžebním průmyslu, armádních službách či s náročnou Rallye Dakar, ale nedávno představená dvojice vozidel připomíná, že jsou vhodné i pro poněkud odlišné využití.
Prvním z této dvojice je podvozek Kamaz 5387 s konfigurací 4x4 a speciální nástavbou, který byl představen jako záchranářské vozidlo ASA-30, které má poskytovat technickou i zdravotnickou pomoc v případě nehod a mimořádných událostí v těžko dostupných událostech.
Nástavba vozidla ASA-30 nese na své zádi jeřáb-manipulátor a součástí jejího vybavení je mimo jiné i generátor elektrické energie, výkonná osvětlovací technika a vyprošťovací zařízení. Vozidlo s pohonem všech čtyř kola pak disponuje i výkonným navijákem.
Základem druhého vozidla je podvozek Kamaz 43502 s přeplňovaným vznětovým osmiválcem do V o objemu 11,76 l, výkonu 191 kW a točivém momentu 1128 N.m v kombinaci s pohonem všech čtyř kol.
Na tomto podvozku je usazena speciálně navržená nástavba s lékařským vybavením, která je vyrobena ze sendvičových panelů a je schopná udržet ve svém interiéru teplo i při venkovní teplotě až minus 55 stupňů Celsia. Samozřejmostí je výkonný systém topení pro nástavbu i kabinu řidiče.
V interiéru nástavby je veškeré potřebné zdravotnické vybavení včetně kyslíkových lahví a defibrilátoru. Vozidlo má i vlastní systém s nádržemi a tekoucí pitnou vodou. V případě, že neběží motor, může být využit záložní zdroj napájení a to až po dobu šestnácti hodin.
Pro ležící pacienty jsou k dispozici dvě lůžka, která doplňují ještě tři sedadla. Součástí výbavy je výtah pro nosítka a rovněž videokamery, umožňující komunikaci mezi interiérem nástavby a oddělenou kabinou řidiče.