Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kdo je Romain Dumas? Rekordman z Pikes Peak bojoval s Janišem, okusil WRC a zářil v Le Mans

Stanislav Kolman
Diskuze (0)
Francouzský závodník Romain Dumas usedl o víkendu do závodního speciálu Volkswagenu, aby zaznamenal rekordní čas na Pikes Peak. Znáte ale i jeho předchozí motoristické úspěchy?

Závodník Romain Dumas se narodil ve francouzském Alès 14. prosince 1977 a ve srovnání s ostatními světovými jezdci přičuchl k rychlým kolům výrazně později. Kariéru odstartoval roku 1992 na motokárách, o čtyři roky později už bojoval ve francouzské Formuli Renault a dva roky poté soupeřil v šampionátu národní Formule 3.

Zdálo se, že by Dumas mohl být další nadějí pro Formuli 1. Na přelomu tisíciletí testoval vícero zajímavých strojů: roku 1999 sedlal vůz Formule 3000, o tři roky později dokonce monopost francouzského Renaultu pro F1. Dva roky poté se ještě svezl vozem pro Champ Car.

Roky 2001 a 2002 se dají považovat za vrchol jeho formulové kariéry, tehdy byl součástí evropského šampionátu Formule 3000. V prvním ročníku bylo jeho maximem třetí místo na italské Monze, celkově skončil v seriálu na sedmé příčce. Další ročník už byl o poznání úspěšnější, Dumas inkasoval tři vítězství a jedno druhé místo z brněnského okruhu. V konečném součtu mu to vyneslo druhou pozici, na brazilského šampiona Jaimea Mela ztratil sedm mistrovských bodů. Jen pro zajímavost: dalších šest bodů za ním skončil na třetím místě český jezdec Jaroslav Janiš.

Kromě formulových monopostů ale Dumas rád usedl i do závodních automobilů. Již v roce 2001 stál na roštu slavné čtyřiadvacetihodinovky Le Mans a hned z toho bylo druhé místo v kategorii GT, které o rok později zopakoval. Roku 2007 přišla první účast v LMP1 a hned z toho byla třetí příčka. Prvního triumfu se dočkal až o tři roky později a následně jej ještě dvakrát zopakoval (2010 LMP1, 2013 GTE Pro, 2016 LMP1-H). V posledním zmíněném roce se pak stal celkovým vítězem soutěže FIA WEC.

Vedle pro nás nejslavnějšího závodu na 24 hodin se Dumas účastnil dalších takových podniků, třeba v Daytoně či na Nürburgringu. V zámoří bylo nejlepším výsledkem třikrát třetí místo, naposledy v roce letošním. Na slavném Ringu už byl úspěšnější, v roce 2007 tu nenašel jediného přemožitele.

Závodnickou všestrannost se snažil dokázat i v šampionátu WRC. V letech 2012-2014 naskakoval jen do domácích podniků ve Francii a maximem bylo desáté místo a zisk jednoho mistrovského bodu. V letech 2015 a 2017 už naskočil ve vícero zemích, ale žádného dalšího úspěchu se nedočkal.

To soutěž FIA R-GT Cup mu sedla. Prvně nastoupil v roce 2015, vyhrál v Německu a celkově skončil druhý. V loňském roce šampionátu dominoval, když kromě Itálie vyhrál všechny závody a se ziskem čtyř triumfů se stal absolutním vítězem soutěže. Závodníka můžete evidovat i v historických záznamech slavného Dakaru, tady minulý rok vybojoval osmé místo v kategorii automobilů s Peugeotem.

Kromě tradičního závodění se Dumas pravidelně účastní i závodu do vrchu na coloradské hoře Pikes Peak. První úspěch zaznamenal v roce 2014, kdy sedlal vůz Norma M20 RD a s časem 9:05.801 s se stal absolutním vítězem. Do stejného stroje usedl i v letech 2016 a 2017, přičemž z vozu dokázal vyždímat čas 8:51.445 s. Zcela nejrychlejší tu ovšem byl o posledním víkendu, kdy pilotoval Volkswagen I.D. R Pikes Peak a s elektrickým speciálem zaznamenal čas 7:57.148 s, což přineslo absolutní rekord celé soutěže. A prý mohl být ještě rychlejší…

Stanislav Kolman
Diskuze (0)