TEST Kia e-Niro – Příjemně normální elektromobil
Kia e-Niro nabízí praktický interiér a s větší baterií dojezd přes 400 kilometrů. Že bychom tu konečně měli rozumný elektromobil pro každý den?
Design, interiér
Zmínka většího akumulátoru je důležitá, Kia totiž prodává dvě verze elektrického Nira. Základní má baterii s kapacitou 39,2 kWh, což podle oficiálních údajů automobilky stačí, aby auto zvládlo na jedno nabití ujet 289 kilometrů. Tahle varianta má také slabší elektromotor - poskytuje maximální výkon 100 kW, jede maximálně 155 km/h a z klidu na stovku zrychlí za 9,8 sekundy.
Testované provedení však spoléhá na akumulátor s kapacitou 64 kWh, který má zajistit dojezd 455 kilometrů. Silnější elektromotor o výkonu 150 kW dostane e-Niro z nuly na 100 km/h za 7,8 sekundy a požene ho až k 167 km/h.
Pozoruhodné přitom je, že Kia zákazníky jednoznačně pobízí, aby zvolili právě variantu s delším dojezdem a větší baterií. Když se totiž podíváte do ceníku, zjistíte, že cenový rozdíl není tak vysoký, jak byste vzhledem k parametrům asi očekávali. Činí "jen" 100 tisíc korun. To je pro porovnání podobný rozdíl, jaký najdete u vznětových a zážehových verzí se srovnatelným výkonem u konvenčního modelu Sportage.
U Sportage ještě chvíli zůstaneme, hezky nám poslouží ke komparaci cen vozu se spalovacím motorem a elektromobilu. Rozměry i zaměřením má totiž Sportage k e-Niru z nabídky jihokorejské automobilky nejblíž.
Protože silnější e-Niro dává 150 kW, musíme se u Sportage podívat na nejvýkonnější varianty. Přeplňovanou zážehovou jedna-šestku T-GDI se 130 kW a pohonem předních kol koupíte aktuálně už za 654.980 korun, dvoulitrový turbodiesel o výkonu 136 kW, který je k dispozici výhradně s automatickou převodovkou a pohonem všech kol, startuje na 889.980 Kč.
A e-Niro? "Naše" provedení s větší baterií stojí 1.249.980 Kč. Levné tedy rozhodně není. Ano, je to dáno částečně i tím, že u nás v podstatě neexistují státní pobídky, zvlášť pro fyzické osoby, které by nákup elektromobilu zlevnily. A nemá cenu teď řešit, jestli je absence pobídek správně, nebo špatně, prostě to tak je.
Mimochodem, elektrické Niro je drahé i ve srovnání se svými hybridními sourozenci. Klasický hybrid aktuálně vyjde na 694.980 Kč, plug-in s externě nabíjitelnou baterií stojí 999.980 Kč. Elektrická technologie holt něco stojí.
Vybavená je výborně
Aby Kia vysokou cenu co nejvíce kompenzovala, věnovala e-Niru slušnou základní výbavu. Elektrický crossover je k dispozici v jediné výbavové linii Executive, která zahrnuje například Full LED světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel, automatickou klimatizaci, bezklíčový vstup se startovacím tlačítkem, infotainment s dotykovou obrazovkou a navigací, zadní parkovací kameru, bezdrátovou nabíječku telefonu, audio systém od JBL, vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu, vyhřívaný volant, parkovací senzory vpředu i vzadu a také řadu bezpečnostních asistentů.
Připlácí se jen za paket Leather, který obsahuje kožené čalounění a ventilované sedačky řidiče a spolujezdce (35.000 Kč), a za metalický či perleťový lak (15.000 Kč).
Co se týče výbavy, v interiéru by vám tedy nic zásadního chybět nemělo. Sympatické ale je, že e-Niro obstojí i v praktických záležitostech.
Vnitřek je dostatečně prostorný, v pohodě pobere čtveřici dospělých a kufr má objem 451 litrů. Po sklopení opěradel zadních sedadel zvládne až 1.405 litrů. Potěší také dostatek odkládacích prostor.
Mně se ale nejvíc líbí, jak je Kia e-Niro uvnitř normální. Je tu totiž klasická palubní deska bez designových výstřelků. A hlavně - s tradičními fyzickými tlačítky, kterými můžete ovládat nejen klimatizaci a média, ale také urychlit přístup k některým funkcím infotainmentu. V této souvislosti bych rád vyzdvihl jeden malý detail, konkrétně otočný ovladač pro přibližování a oddalování mapy. Tohle jednoduché řešení je výrazně příjemnější než ovládání dvěma prsty - tedy pich-to-zoom.
I samotný infotainment funguje skvěle, je dostatečně rychlý a přehledný. A samozřejmě přidává funkce spojené s elektromobilitou. Docela chytrým prvkem, známým ale i z ostatních elektrických aut, je možnost lokální klimatizace. Když v autě sedí jen řidič, klimatizace má účinek pouze na prostor okolo šoférova sedadla. A šetří tak energii v baterii.
Líbí se mi také přístrojový štít, který je přehledný, hezky čitelný a dokáže zobrazit řadu důležitých informací.
Abych ale jen nechválil, obecně bych vzhledem k ceně vozu přivítal hodnotněji působící materiály. Ne že by byly špatné, to ne, ale jejich výběr odpovídá zhruba tomu, co najdete třeba v modelu Ceed. Auto za více než 1,2 milionu by si podle mě zasloužilo trochu víc péče.
Asi nejvýraznějším příkladem je plastový otočný volič jízdních režimů umístěný na středové plovoucí konzoli. Jeho horní část pokrývá obyčejná stříbrná samolepka, která se v testovaném autě navíc na jednom místě už trochu odlepovala.
Motor, jízdní vlastnosti
Tichý rychlík
Už víme, že e-Niro s větší baterií pohání elektromotor o výkonu 150 kW. Roztáčí přední kola a elektrický crossover rozjede maximálně na 167 km/h.
Poradit si musí s poměrně těžkým autem, velký akumulátor totiž znamená, že e-Niro ve verzi s delším dojezdem váží více než 1,8 tuny. I tak ale vůz působí hodně živě. A nejde jen o schopnost akcelerovat z klidu na stovku za 7,8 sekundy, to není nic zvláštního, mnohem zajímavější je pružné zrychlení. Třeba z 60 km/h na 100 km/h se e-Niro dostane za necelé čtyři sekundy.
Po sešlápnutí "plynového" pedálu navíc na nic nečekáte, elektromotor reaguje okamžitě, zvlášť ve sportovním režimu. Náhlý příval točivého momentu dokonce často zapříčiní lehké prohrábnutí předních kol.
Výkonnější e-Niro s nadhledem zvládne předjíždění nebo dlouhá a táhlá stoupání. Teprve nad 120 km/h už je znát, že elektrickému autu dochází dech.
A protože elektromobil nemá klasickou převodovku, která by musela během jízdy řadit, je jízda úžasně plynulá a hladká. A samozřejmě také tichá. Jen v rychlostech do 30 km/h vůz vydává zvláštní hluk. Je to kvůli bezpečnosti, aby o autě věděli i chodci. Zvuk se však dá snadno vypnout.
Spotřeba elektřiny pochopitelně závisí na způsobu jízdy. Nejlépe se elektromobily obecně cítí ve městě, nejhůř na dálnici. Zatímco v ulicích není problém spotřebu udržet mezi 14 až 16 kWh/100 km, jízda ustálenou rychlostí nad 90 km/h s nohou na "plynu" znamená apetit přes 20 kWh/100 km. Zkusil jsem si projet jeden delší úsek dálnice s tempomatem nastaveným na 100 km/h a výsledkem byla průměrná spotřeba 26 kWh/100 km.
Pokud se ale budete držet mimo dálnice, lze spotřebu držet pod 20 kWh/100 km. Mně palubní počítač v takových případech ukazoval odběr 18 kWh/100 km - a to jsem se nesnažil jezdit vyloženě úsporně. Navíc jsem s e-Nirem trávil čas v zimě a dopřával si veškerý komfort v podobě topení a vyhřívání sedadel i volantu. V teplejším období by spotřeba měla být ještě o něco nižší. Převedeno na peníze, elektrická Kia za optimálních podmínek umí jezdit i za padesát haléřů na kilometr. Jisté také je, že e-Niro opravdu zvládne na jedno nabití ujet více než 400 kilometrů. Tedy pokud ho nebudete využívat k dálničním přesunům.
Spotřebu ovlivňuje i možnost rekuperace energie. Kia si s ní vyloženě vyhrála, vůz totiž nabízí několik režimů. Úroveň rekuperace můžete nechat na automatickém módu, nebo si ji nastavit, jak vám vyhovuje. Jinými slovy - e-Niro může bez plynu plachtit, nebo výrazně brzdit a intenzivněji tak dobíjet baterii.
Jak je to s nabíjením?
A jak je to s klasickým nabíjením? Jeho doba závisí na způsobu dobíjení. Připojení ke klasické domácí zásuvce Kia označuje jako nouzové nabíjení - "vytlučený" akumulátor s kapacitou 64 kWh se totiž takhle do plna dobije za 29 hodin.
Pokud plánujete koupi elektrického auta, vyplatí se pořízení takzvaného wallboxu, který zvládne baterii plně nabít za nějakých 7 hodin. Pak jsou tu ještě veřejné nabíjecí stanice, u stejnosměrné 50kW nabíječky CCS by se akumulátor měl nabít z 0 na 80 procent kapacity ze 75 minut, u 100kW rychlonabíječky za 54 minut.
Kia e-Niro s delším dojezdem musí pojmout celkem 294 palivových článků. Místo pro ně se našlo v pouzdře v podlaze, takže i když vůz váží nezanedbatelných 1,8 tuny, přináší umístění akumulátoru současně výhodu nízkého těžiště a zajímavého rozložení hmotnosti.
Crossover díky tomu působí při jízdě stabilně a až překvapivě mrštně. Ne že by vybízel ke sportovnímu zacházení, ale proti svižnější jízdě rozhodně neprotestuje ani přehnanými náklony karoserie či nepříjemnou nedotáčivostí.
Elektrické Niro, jezdící na pneumatikách s rozměrem 215/55 R17, také poskytuje slušný komfort, který hezky ladí k celkově tichému projevu za jízdy. Filtrování nerovností však není stoprocentní, některé díry a výmoly vůz dokážou lehce znervóznět.
Závěr
Závěr
Je tedy Kia e-Niro s větším akumulátorem konečně rozumným elektromobilem pro každý den? Je autem, které by mohlo dokonce fungovat jako jediné vozidlo v rodině?
Odpověď není jednoduchá, zvlášť v českých podmínkách. První překážkou je vysoká pořizovací cena. Ale dejme tomu, že vám nevadí utratit 1,2 milionu korun za kompaktní crossover neprémiové značky. Pak zbývá vyřešit, kde auto dobíjet.
Pokud máte vlastní dům, dá se to částečně vyřešit koupí wallboxu a nabíjením přes noc. Dojezd přes 400 kilometrů by pak mohl stačit k tomu, abyste nemuseli nabíjet někde jinde. Přesto asi nastanou situace, kdy se bez zastávky u veřejné stanice neobejdete.
Používání elektromobilu prostě vyžaduje větší plánování, přemýšlení o tom, kde a kdy se budete pohybovat, jestli vůbec dojedete, jestli budete mít dost času k případné zastávce u nabíječky a podobně.
A i když velká baterie v e-Niru takové plánování významně usnadňuje, pořád tu zůstává dost různých háčků spojených s elektromobilitou obecně. Pokud je ovšem umíte eliminovat, pak vám e-Niro určitě můžu doporučit. Jde o příjemně normální auto s prostorným interiérem, je svižné, tiché, úsporné dostatečně pohodlné a ve srovnání s některými srovnatelnými elektrickými vozy vlastně ještě levné.
Nejlevnější verze modelu | 1.149.980 Kč Kč (Kia e-Niro 100 kW) |
Základ s testovaným motorem | - |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.249.980 Kč (Kia e-Niro 150 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.264.980 Kč (Kia e-Niro 150 kW) |
Plusy
- Dojezd
- Spotřeba elektřiny
- Zajímavý jízdní projev
- Prostorný a praktický interiér
Minusy
- Interiér by mohl vypadat hodnotněji
- Doba nabíjení
- Vysoká pořizovací cena