Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Sportage 1.6 CRDi 4x2 7DCT – SUV pro šetřílky?

Stanislav Švarc
Diskuze (23)

Kia Sportage s úsporným turbodieselem a pohonem předních kol cílí hlavně na zákazníky, kteří sice nemají pomyšlení na výlety mimo bezpečné cesty, ale přesto z nějakého důvodu chtějí SUV.

Design, interiér


Obliba sportovně-užitkových vozidel neustále roste, to je známý fakt. Možná nad tímto trendem nechápavě kroutíte hlavou a ptáte se, proč tomu tak je. Na první pohled totiž móda crossoverů a SUV skutečně nedává moc smysl. Zvlášť v segmentech od nižší střední třídy dolů – přitom právě v nich ale různí „kříženci“ zažívají největší rozmach.

Zatímco na jedné straně roste tlak na automobilky, aby produkovaly co nejekologičtější vozy, zákazníci touží po vyšších a těžších crossoverech, které jsou ve srovnání se srovnatelnými hatchbacky, kombíky či sedany „užranější“. A také se většinou o něco hůř řídí. A vždy jsou o něco dražší.

Na druhou stranu vyšší světlá výška ve spojení s vyšší karoserií přináší také několik výhod: lepší výhled, zvýšenou pozici za volantem, snadnější nastupování nebo třeba i méně obav z vysokých obrubníků nebo polních cest.

Uvedené příklady jistě patří mezi důvody, proč je o SUV v současnosti takový zájem. Jenže hlavní příčina je podle mě prostší – lidem se prostě taková auta zrovna teď líbí. I proto je často kupují s pohonem jedné nápravy. Nechtějí totiž „teréňák“, chtějí z jejich pohledu hezké auto. A teď holt frčí SUV.

Mezi oblíbená „esúvéčka“ u českých řidičů patří i Kia Sportage, která tradičně společně se Ceedem táhne tuzemské prodeje.

Decentní změny zvenku…

Aktuální, celkově už čtvrtá generace se vyrábí od roku 2015. Loni však prošla lehce nenápadnou modernizací, která toho nezměnila moc navenek, ale dotkla se docela podstatně techniky. Nedávno jste si mohli přečíst test omlazené varianty s dvoulitrovým turbodieselem, jež se chlubí zajímavou hybridní technologií.

Další podstatnou novinkou faceliftu je nasazení nového 1,6litrového vznětového motoru. A právě na ten se podíváme dnes.

Nejprve si ale připomeňme, jak modernizace změnila design vozu. Kia Sportage dostala přepracovaný přední nárazník s nově řešenými mlhovými světlomety, mimochodem standardním prvkem u všech výbavových verzí. Upravena byla také typická maska chladiče, která se nyní nabízí ve dvou tmavých odstínech.

Kia Sportage 1.6 CRDi 4x2 7DCT Kia Sportage 1.6 CRDi 4x2 7DCT

Nové jsou přední plně diodové světlomety, které jsou ovšem k dispozici až od druhé výbavy Exclusive za příplatek 15.000 korun. Mají čtyři diody denního svícení okolo hlavního projektoru, což může trochu připomínat vozy Porsche.

Pokud už jste se stihli podívat na fotografie testovaného vozu, jistě jste si všimli, že auto plně diodovými svítilnami vybaveno nebylo, dostalo „jen“ LED denní svícení. Alespoň máte srovnání, jak vypadá cenově dostupnější varianta.

Další změny? Zadní skupinové svítilny mají jinou grafiku a také tady se nachází přepracovaný nárazník. V ceníku pak najdete nové designy kol.

Facelift toho tedy v oblasti exteriéru nezměnil mnoho. Jestli se vám Sportage líbila dříve, jistě se vám bude líbit i teď.

… i uvnitř

K výrazným změnám Kia nepřistoupila ani v interiéru, takže Sportage setrvává na konzervativních pozicích. A je to dobře, koncepci se středovým panelem natočeným k řidiči a s fyzickými ovladači pro nejdůležitější a nejčastěji ovládané funkce podle mě dosud nic nepřekonalo. Jedním jednoduchým pohybem, který si nevyžádá přesun pozornosti od řízení, si tak můžete nastavit klimatizaci, dalším pak zobrazit mapu na displeji infotainmentu, jiným zapnout vyhřívání sedadla, dalším zase například ztlumit podsvícení přístrojového štítu při jízdě v noci. Je to intuitivní a rychlé.

A když už jsme u ergonomie, zvláštní pochvalu si zaslouží mechanický volič samočinné převodovky s ideálním tvarem písmene T.

Auto při modernizaci dostalo nový volant (u všech verzí je standardně potažený kůží) a obměna se dotkla rovněž grafiky některých přístrojů. I tak vám ale všechny podstatné informace sdělují v přehledné a hezky čitelné formě.

Dobrý dojem ve mně zanechaly i použité materiály a jejich zpracování – a to i v testované výbavě Exclusive, která je druhou nejnižší a tou nejnižší možnou, s níž si můžete vznětový motor dopřát. Sportage kromě toho nabízí také solidní prostor, který plně uspokojí čtyři dospělé.

Kia Sportage 1.6 CRDi 4x2 7DCT Kia Sportage 1.6 CRDi 4x2 7DCT

A kufr? Zatímco benzinové varianty poberou 503 litrů, testovaná vznětová jedna-šestka nabízí základní objem 480 litrů. Po sklopení zadních opěradel (prakticky do roviny s podlahou kufru) pak kapacita vzroste na 1.469 litrů. Pro úplnost dodávám, že zavazadelník dvoulitrového turbodieselu má objem 439 až 1.428 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti


Tichý a úsporný

Velkou novinkou u modernizované Sportage je vznětový motor 1.6 CRDi, který nahradil dřívější 1.7 CRDi a vlastně i slabší verzi dvoulitru. Automobilka se přitom chlubí, že si turbodiesel, splňující emisní normu Euro 6d-TEMP, vyvinula sama.

Na českém trhu je k dispozici výhradně v provedení o výkonu 100 kW (na některých trzích mohou zákazníci zvolit i slabší verzi naladěnou na 85 kW) a kombinovat se dá s šestistupňovou manuální převodovkou, nebo se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Na výběr je také pohon předních kol i čtyřkolka. My jsme k testu zvolili předokolku se samočinnou převodovkou. A jak se ukázalo, tahle motorizace je vyloženě volbou rozumu.

Jedna-šestka se musí vypořádat s vozem těžkým okolo 1,7 tuny, takže dynamikou zrovna neohromí. Ke zrychlení z klidu na stovku ostatně auto potřebuje skoro jedenáct a půl sekundy. A jede „jen“ 180 km/h.

V provozu jsem ale neměl pocit, že bych byl vyloženě pomalý. Turbodiesel totiž působí poměrně pružně, v ideálních otáčkách – od dvou do čtyř tisíc – zrychluje dostatečně.

Nový motor každopádně vyniká kultivovaností, je skvěle utlumený a nijak neobtěžuje ani po nastartování, kdy je ještě studený. Jen při plném zatížení se ozve typické naftové chrčení, i to je ale sympaticky potlačené.

Klidnému motoru odpovídá také projev dvouspojkové samočinné převodovky, která po většinu času řadí hladce, rychle a dobře pracuje s otáčkami a „krouťákem“ vznětového motoru. Bohužel i automat má svoje horší okamžiky.

Kia Sportage 1.6 CRDi 4x2 7DCT Kia Sportage 1.6 CRDi 4x2 7DCT

Občas mu změna převodů trvá poněkud déle, zvlášť při podřazení. To může vyřešit přepnutí do manuálního módu (má ale obrácené řazení, podřazuje se pohybem páky k sobě), případně aktivace sportovního režimu převodovky, který řazení urychlí. Pak ale musíte počítat s tím, že dvouspojka bude nechávat déle zařazené kvalty a motor požene do vyšších otáček.

Automat se chová zvláštně také při popojíždění, při němž jako by neuměl najít správnou úroveň prokluzu spojek. Zjednodušeně řečeno, auto v nízkých rychlostech a jemných rozjezdech občas škube.

A spotřeba? Po týdenním testu palubní počítač ukazoval průměr 6,4 l/100 km, ale pokud se pohybujete mimo města a dálnice, snadno se dostanete pod šest, možná až k pěti litrům na sto. Ve městě se průměr držel mezi 7 a 8 litry.

Takové příjemné SUV

Jestliže Sportage 1.6 CRDi potěší kultivovaným motorem, stejným přívlastkem lze označit i jízdu. Kia zřejmě nešetřila na tlumících hmotách a izolaci, takže cestování v tomto SUV je příjemně tiché a klidné.

K tomu dobře ladí komfortní podvozek, který v kombinaci se 17palcovými koly zajišťuje přesně takový projev, jaký od podobného „esúvé“ očekávám. To znamená, že na prvním místě je pohodlí a poddajnost podvozku. Je fajn, že Sportage, přestože by k tomu její jméno mohlo svádět, nevyrazila cestou jakési falešné sportovnosti.

Kia Sportage 1.6 CRDi 4x2 7DCT Kia Sportage 1.6 CRDi 4x2 7DCT

Místo toho nabízí posádce spíše houpavou jízdu, a především vysokou úroveň „žehlení“ nerovností. Pohupování je ale přesně tak akorát, tolik, abyste měli stále dostatek pocitu stability a jistoty a nemuseli se bát rychle změnit směr, když na to přijde.

V takovém okamžiku oceníte dostatek přilnavosti a slušnou ochotu vozu dostat čumák, kam chcete. Řízení je samozřejmě přeposilované, ale jeho lehké a plynulé naladění se k vozu hodí.

Závěr


Závěr

Kromě tichého a úsporného motoru a solidního jízdního projevu má Sportage s testovanou vznětovou šestnáctistovkou ještě jedno eso v rukávu. V nejdostupnější verzi je totiž ve srovnání s nejlevnějším naftovým dvoulitrem o 170 tisíc korun levnější. Větší diesel totiž můžete mít až s výbavou Premium.

Ceny Sportage 1.6 CRDi startují na 629.980 Kč. Výbava Premium přitom není „oholená“, zahrnuje například duální automatickou klimatizaci, vyhřívaný volant, vyhřívaná přední a zadní sedadla nebo výborně fungující infotainment se 7palcovou obrazovkou a navigací.

Nejlevnější verze modelu 484.980 Kč (Kia Sportage 1.6 GDi)
Základ s testovaným motorem 629.980 Kč (Kia Sportage 1.6 CRDi 4x2 MAN)
Testovaný vůz bez příplatků 674.980 Kč (Kia Sportage 1.6 CRDi 4x2 7DCT)
Testovaný vůz s výbavou 690.980 Kč (Kia Sportage 1.6 CRDi 4x2 7DCT)

Plusy

  • Úsporný a tichý motor
  • Komfortní podvozek
  • Slušné jízdní vlastnosti
  • Koncepce interiéru

Minusy

  • Průměrná dynamika
  • Občas váhavá převodovka
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (23)

Doporučujeme

Kia Sportage 1.6 CRDi 4x2 7DCT
Cena základní sestavy 674 980 Kč
Výbava základní sestavy vyhřívaná, elektricky ovládaná a elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s blikači, mlhovky, LED denní svícení, zadní světlomety LED, tónovaná skla, střešní ližiny, 17palcové hliníkové disky kol, duální automatická klimatizace, elektrické ovládání oken, centrální zamykání s dálkovým ovládaním, 7palcová integrovaná GPS navigace, zadní parkovací kamera, Android Auto/Apple Carplay, bluetooth, tempomat s omezovačem rychlosti, dešťový senzor, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, USB nabíječka, výškově a podélně stavitelný volant, výškově stavitelná přední sedadla, vyhřívaná přední a zadní sedadla, vyhřívaný volant, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, sklopné opěradlo zadního sedadla v poměru 60/40, USB nabíječka ve druhé řadě sedadel, ukazatel rychlostních limitů, automatické přepínání dálkových světlometů, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy pro přední sedadla, záclonové airbagy pro přední a zadní sedadla, systém řízení stability vozidla, asistent pro sjíždění svahů, asistent pro rozjezd do kopce, ochrana proti překlopení, asistent stability přívěsu, ukotvení dětské sedačky Isofix na krajních sedadlech vzadu, parkovací senzor vzadu, aktivní systém pro jízdu v pruzích, systém sledování únavy řidiče Kč
Cena testované sestavy 690 980 Kč
Výbava testované sestavy metalický/perleťový lak (16.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.8 / 4.5 / 4.7
Emise CO2: 123
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 1469
Objem nádrže (l): 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1605 / 1762
Rozměr pneu: 225/60 R15
Kia Sportage 1.6 CRDi 4x2 7DCT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4485
b) šířka (mm): 1855
c) výška (mm): 1645
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1613
f) rozchod vzadu (mm): 1625
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 520 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - wakantanka
14. 6. 2019 08:37
Re: špičkové SUV,
Mám dve Kie a môžem ťa ubezpečiť, že celý commonrail aj turbo dodali iné firmy. :) O ostatných súčiastkach kade tade po aute ani nehovorím. Občas mám pocit (a to nielen u týchto mojich áut), že dnešné autá sú viacmenej skladačka z dodaných dielov od subdodávateľov a automobilka si naozaj vyrába sama minimum. Automobilka to len skladá, česť výnimkám.
13. 6. 2019 16:03
Re: měl jsem ji na víkend půjčenou
Blbé je, že pažravý je v Sportage aj s novým naftovým dvojlitrom + mild-hybridom. Nejak mi unikla jeho pointa.
13. 6. 2019 15:59
Re: špičkové SUV,
Súhlasím, aj keď teda ja som mal v ProCeede GT potrebu používať pádlá len v meste pri podraďovaní, lebo ma veľmi bavil ten zvuk. Kto má na mainstreamovom kombi aktívnu klapku výfuku? :)
13. 6. 2019 15:55
Re: nic moc
Hah, tak to určite nie...
Avatar - Ozzman
13. 6. 2019 09:11
Re: špičkové SUV,
Zkoušel jsem DCT v Proceedu GT (1.6 205k) a možná lehounce váhala, ale na druhou stranu, když jsem řadil pádly, tak tam házela rychlosti hodně rychle, rychleji, než můj powershift. Byla radost si řadit sám.