Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia Niro se představuje ve velké galerii v Česku. Máme za sebou i první kilometry

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 10. 9. 2022 • 14:27
60
6
Zobrazit náhledy (60)
Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro

Druhá generace crossoveru Niro přijíždí s mnoha zásadními novinkami a třemi elektrifikovanými pohony.

Model Kia Niro se světu představil v roce 2016 s hybridním pohonem. Následoval plug-in hybrid a čistě elektrická verze. Roku 2019 pak přišlo omlazení kompletní modelové řady. Za těch pár let se v Evropě prodalo přes 350.000 kusů, přičemž pětačtyřicet procent prodejů představovala čistě elektrická verze. Slušně zastoupen byl však i hybrid (35 %), plug-in hybridní varianta oslovila dvacet procent kupců.

V České republice je situace odlišnější. Tady naopak převládá hybrid s jednaosmdesáti procenty. Sedmnáct procent zastupuje elektromobil, pouze 2 % plug-in hybrid. Všechny tři varianty nabízí Kia Niro i ve druhé generaci.

Co do rozměrů si Niro mezigeneračně polepšilo takřka ve všech směrech. S vnějšími rozměry 4420 x 1825 x 1545 mm je o 65 milimetrů delší, 25 mm širší a shodně vysoké. Neplatí to jen pro elektrickou verzi, která je o pětadvacet milimetrů vyšší. Dáno je to uložením akumulátoru ve spodní části vozu. Protáhl se i rozvor, konkrétně o dvacet milimetrů.

Nové Niro je po designové stránce znovu hodně extravagantní. O vzhledu a dalších schopnostech se v rámci české statické premiéry bohatě rozepsal Ondra Mára. Pokud vás novinka zajímá do posledního šroubku, rozhodně doporučuji jeho dřívější text. Já bych s dovolením zmínil unikátní aerodynamický C sloupek s otvorem pro proudění vzduchu v oblasti zadních svítilen. I díky tomu se povedlo udržet součinitel odporu vzduchu na hodnotě Cd 0,29, což je na crossover s vyšší stavbou skvělé číslo.

Elektrická verze disponuje systémem V2D, díky němuž můžete auto využít jako obrovskou power banku pro napájení dalších elektrických zařízení, třeba grilu, elektrického kola, v krajním případě i jiného elektromobilu. Armádu pokrokových bezpečnostních a asistenčních systémů doprovází nové funkce v oblasti konektivity. Multimediální systém je připraven na bezdrátové aktualizace a kromě dopravních informací či počasí vám přehledně zobrazí i sportovní výsledky. Režim Greenzone zase umí aktivovat čistě elektrickou jízdu v bezemisních zónách, kolem škol či v podzemních parkovištích. To vše díky datům z navigace.

Video se připravuje ...

První kilometry v Česku

Ač jsme si už Niro prohlédli dříve a známe i kompletní český ceník, první kilometry v tuzemském prostředí jsme absolvovali až nyní. Protože nám k testu co nevidět dorazí hybridní varianta, pro první svezení jsme zvolili plug-in hybrid. Ten má mimochodem akumulátor s kapacitou 11,1 kWh a slibuje čistě elektrický dojezd v kombinovaném cyklu až 65 kilometrů.

Srdcem pohonu je 1,6litrový čtyřválec vybavený filtrem pevných částic a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Té zmizela zpátečka, čímž se povedlo snížit hmotnost o 2,3 kg. Couvání teď zajišťuje elektromotor. Spalovací jednotka poskytuje 77 kW, elektromotor pak 62 kW. Systémové hodnoty tedy činí 135 kW a 265 newtonmetrů točivého momentu. Stovka pod deset sekund a maximální rychlost 168 km/h avizují, že Niro bude spíše šetřílkem než atletem. Však se také díky průměrným emisím CO2 s přehledem vejde do hodnot, které v Česku umožňují „elektrické“ registrační značky, tedy třeba parkování v Praze na modrých zónách zdarma.

Auto nám na začátku cesty avizuje 77 % baterie, což by mělo vystačit na 44 čistě elektrických kilometrů. Před námi je kilometrů zhruba pětasedmdesát. Nejprve se potřebujeme vymotat z centra města, kde se auto chová vlastně jako elektromobil. Rozjezdy jsou hladké, plynulé a spalovací motor se za celou dobu připojil jedinkrát. Už v uličkách města si všímáme solidního cestovního komfortu, a to má auto větší osmnáctipalcová kola. S novou generací však víceprvkovou nápravou vzadu nedisponuje jen elektromobil, ale všechny typy pohonu.

Abychom poznali i chování spalovacího motoru, přepínáme za městem do hybridního režimu, který šetří energii uloženou v baterii. Dynamika odpovídá papírovým parametrům. Do sedačky vás nezarazí, pro bezpečné předjetí však máte síly dostatek. Hlavně je ale cestování plynulé a přepínání mezi jednotlivými jízdními režimy neznatelné. Ačkoliv se bavíme o autě s pohotovostní hmotností nad 1,6 tuny, i při svižnějším tempu mi v zatáčkách nepřijde nikterak těžkopádné. Naopak se ochotně stáčí do zatáček a moc hezky se řídí. V cíli nám nakonec počítadlo ukazuje ještě dvacet elektrických kilometrů, spotřeba se ustálila na 3,9 litrech.

Byla to však jen první ochutnávka nového Nira. Jak už jsem avizoval, brzy k testu dorazí hybridní provedení a co nevidět vyzkoušíme další elektrifikované pohony. Jen připomeňme, že Niro druhé generace startuje na částce 729.980 Kč za hybrid v úvodní výbavě Comfort. Plug-in hybrid stojí minimálně 1.029.980 Kč (k dispozici až od druhé výbavy), elektromobil přijde na 1.119.980 Kč. Zejména hybridní verze by u českých zákazníků mohla znovu slavit úspěch!

Ceník: Nová Kia Niro
  1,6 GDI HEV (104 kW) 1,6 GDI PHEV (135 kW) EV (150 kW)
Comfort 729.980 Kč - 1.119.980 Kč
Style 799.980 Kč 1.029.980 Kč 1.199.980 Kč
Premium 909.980 Kč 1.129.980 Kč 1.319.980 Kč
Video se připravuje ...

Doporučujeme

Témata
11. 9. 2022 20:11
Re: Tmavy zadny stlpik
barevný sloupek je za příplatek, podívejte se do konfigurátoru.
11. 9. 2022 20:11
Re: Cx alebo Cd ?
Je to přirozený vývoj a přijímání "západní" terminologie. V letectví se také používá pro vztlak L (lift) a pro odpor D (drag) a nikoliv historické Y a X.
Avatar - LEGOPARK
11. 9. 2022 09:31
Cx alebo Cd ?
Kedy sa koeficient odporu vzduchu zmenil z Cx na Cd ? Vsimol som si vo viacerych clankoch, ze sa uz pouziva Cd miesto Cx.
Avatar - Zetti
11. 9. 2022 06:43
Re: Tmavy zadny stlpik
Fakt te nenapadne proc to zatemneni zadku je?
Mozna k tomu, ze nekde nekdo premysli kdyz neco dela.

EDIT: koukam podle minusu ze je vas nedovtipivejch vic. Tak spete, spanek je sladky :-)
Avatar - chetoos
10. 9. 2022 20:26
Kia design
Nevypadá úplně špatně ale doufám že nové generace Rio, Stonic či ceed půjdou v jiném duchu. Nový Sportage mi hodně dlouho trvalo než jsem nový design strávil a u míra je to podobné.