Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Pro_Cee´d 2.0 CRDi – Pro_Cee´durální proměna

Ondřej Pavlůsek
V duelu třídveřových hatchbacků korejského a německého původu by byl dvoulitrový turbodiesel asi tou nejvhodnější kubaturou. Má ale vrcholný Pro_Cee´d opravdu šanci?

Druhý zástupce modelu Pro_Cee´d, který zamířil do redakčního testu, má pod kapotou nejvýkonnější přeplňovaný vznětový motor, jakým může být tento třídveřový hatchback vybaven. Je to současně nejrychlejší motorizace v nabídce.

Kia Pro_Cee´d měla ve své sériové podobě světovou premiéru na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, české veřejnosti se poprvé představila na podzimní Autoshow 2007 a na tuzemský trh tento model vstoupil 1. prosince 2007. Do redakčního testu se třídveřový hatchback dostavil poprvé s motorem 1.6 CRDi v nejvyšším stupni výbavy označeném TX a nyní přijíždí opět s touto výbavou, k níž přidává nejvýkonnější přeplňovaný vznětový dvoulitr o výkonu 103 kW.

Jestliže jsme v první testu psali, že třídveřový hatchback se pravděpodobně na našem trhu nestane hitem, trhajícím prodejní rekordy, o vrcholné motorizaci s maximální výbavou, jakou Kia umí nabídnout, to platí dvojnásob.

kia testy nizsistredni kupe kia testy nizsistredni kupe
 

Srovnáváním s luxusnějším Audi, kterému se Pro_Cee´d nápadně podobá, se dostáváme na tenký led. Ale pokud bychom připustili, že ani krátkou A3 nekupuji výhradně sportovně zaměření řidiči (a řidičky), pak se cílové skupiny obou vozů nemusí příliš lišit. V našich teoretických úvahách přejdeme pro mnoho zákazníků stále nepřekonatelnou barieru, kterou koupě korejského vozu představuje. Už několikrát se za poslední rok-dva ukázalo, že cee´d a jeho deriváty jsou v rámci korejských automobilových kruhů kvalitativně zcela jinde.

kia testy nizsistredni kupe kia testy nizsistredni kupe
 

Spojení známého s korejským

Co je co, je v případě tohoto podnadpisu zvlášť obtížné rozkódovat. Přední polovina auta patří cee´du, který sice má korejský původ, ale vlivy německého šéfdesignera Kia Motors asi nebudou jen shodou náhod. Podobnost s německým vzorem je ranou do slabin populárního Audi, protože v některých pohledech jej Kia esteticky překonává.

Design Pro_Cee´du, který mu mohou závidět i někteří evropští a japonští konkurenti, je klíčovým nástrojem prodejců. Karoserie je dlouhá 4250 mm, široká 1790 mm a vysoká 1450 mm, a je tedy o 15 mm delší a zároveň o 30 mm nižší než její pětidveřový příbuzný, s nímž sdílí pouze přední kapotu a blatníky. Vzhled sportovce dodávají vozu především vysoké boky a nízká boční okna, což jsou rysy, kterými se může pochlubit například také Alfa Romeo Brera. Korejské automobilce se podařilo vytvořit atraktivní hatchback, pyšnící se vzhledem sportovce.

Velmi dobrý standard, ale ne luxus

Interiér Pro_Cee´du se kromě boků od pětidveřového modelu prakticky neliší, nabízí kvalitně zpracovanou palubní desku s nezvyklým oranžovým podsvícením přístrojů a displeje autorádia s palubním počítačem. Subjektivní zážitek z pobytu v kokpitu odpovídá rostoucímu standardu nižší střední třídy. K prémiové části tohoto segmentu chybí vybranější skladba materiálů, preciznější design a provedení přístrojového štítu a grafiky displejů. To vše jsou těžko měřitelné rozdíly, které hned možná ani nezaregistrujete, avšak odhalí je čas.

kia testy nizsistredni kupe kia testy nizsistredni kupe
 

Za volantem si najdou správnou pozici řidiči drobnější postavy i dlouháni. Pozor však na snížení vnitřní výšky nad sedáky, které s sebou nese objednávka střešního okna. Rozdíl není velký, ale to samé platí o prostorové rezervě nad hlavou průměrně vzrostlého řidiče, takže se snadno dostanete na komfortní limit.

Pro_Cee´d nepůsobí jako sportovec pouze zvenku, ale i uvnitř vyvolává podobný dojem, přestože je před řidičem stejná přístrojová deska i volant jako v pětidveřovém modelu. Na těchto pocitech mají zásluhu především boční okna, jejichž spodní hrana je poměrně vysoko a také výhled vzad, kdy má řidič při pohledu do vnitřního zpětného zrcátka pocit, že se na svět za sebou dívá skrz otvor v poštovní schránce.

Cestující na zadních sedadlech se pravděpodobně rozdělí do dvou táborů, těm prvním se bude na zadních sedadlech s poměrně malými bočními okny líbit a budou si užívat téměř intimní atmosféru a ti druzí si nejspíš budou stěžovat na klaustrofobické pocity.

Objednáním výbavy TX možnosti individualizace interiéru prakticky končí. Kdo chce ještě sportovnější sedadla, jinou barevnou kombinaci interiéru, lepší volant, výkonnou audiosoustavu s logem věhlasné high-endové audioznačky, dvouzónovou klimatizaci nebo vyspělou navigaci, má u Kie smůlu. Seznam standardní výbavy je rozsáhlý a na první pohled vyčerpávající, ale kdo chce dále vybírat, nemůže.

V našich zeměpisných šířkách to asi nebude problém, na západ od našich hranic však jistě ano. Tedy, pokud bude Kia chtít být rovnocenným soupeřem i dražším vozům v této třídě.

CRDi jako zdroj adrenalinu?

Pod kapotou testovaného vozu byl přeplňovaný čtyřválec o objemu 1991 cm³, který poskytuje výkon 103 kW (140 k) při 3800 ot./min. a točivý moment 305 Nm v rozmezí od 1800 do 2500 ot./min. Podle údajů automobilky s tímto motorem Pro_Cee´d umí uhánět maximální rychlostí 205 km/h, akcelerovat z 0 na 100 km/h za 10,1 s a přitom dosahuje průměrné spotřeby paliva v kombinovaném provozu 5,5 litru na 100 km. Tolik tvrdá data.

V praxi se známý common-rail projevuje jako relativně kultivovaný společník s plynulým nástupem točivého momentu a dostatkem síly i ochoty k jejímu využití v širokém pásmu otáček. Pod 1500 §min-1 a nad 4000 §min-1 to není žádná sláva, ale mezi těmito hodnotami si nechá motor líbit hodně.

Během testu se průměrná spotřeba paliva při cestě z Prahy do Dvora Králové přes Mladou Boleslav a zpět pohybovala podle palubního počítače na hodnotě 6,1 litru na 100 km. Při cestovní rychlosti 130 km/h lze počítat se spotřebou těsně pod 7 l/100 km, úsporná jízda s rychlostním průměrem blížícím se 100 km/h bude končit spotřebou i lehce nad 5 litrů.

Třídveřový hatchback se nepředvedl pouze jako úsporný dopravní prostředek, ale také jako nenápadný rekreační sportovec, který je připraven akcelerovat prakticky na kterýkoliv z šesti rychlostních stupňů manuální převodovky. I přes skutečnost, že v nádrži je nafta, předváděl výkony, za které by se nemusely stydět ani některé rádoby hothatche.

Aby se mohl Pro_Cee´d zařadit do skupiny sportovních profesionálů musel by výrazně přidat na jednoznačnosti zpětné vazby základních ovládacích prvků. S odezvou pedálu akcelerátoru i vedlejšího brzdového pedálu až takový problém není. Řízením a řazením se celkový dojem z jízdy kazí. Uvítali bychom výrazně přímější převod a nejen jinak naladěný posilovač řízení. Jízdní vlastnosti jsou určeny dobrým výchozím základem cee´du, který prodělal další ladění. K těm nejlepším v segmentu stále kousek schází.

kia testy nizsistredni kupe kia testy nizsistredni kupe
 

Audi nebo Kia?

Komplexní úkol postavit pohodlný a přitom sportovně laděný podvozek trvalo evropským automobilkám desetiletí, takže se asi nemůžeme divit, že se Kia s Pro_Cee´dem dostala jen k lepšímu průměru mezi vznětovými dvoulitry.

Nám by se líbily vyváženější vlastnosti s komfortnějším podvozkem, za jízdy stabilnější zádí a výrazně přímočařejším řízením. Právě to jsou vlastnosti, které tvoří snad největší rozdíl proti prémiovému Audi. Nepříjemně vyzní i hodnocení neadekvátní přesnosti kulisy šestistupňové převodovky.

Jenže pak příjde pohled do ceníku, kde Kia Pro_Cee´d 2.0 CRDi TX začíná částkou s pětkou na začátku, kdežto prémiové Audi se srovnatelnou motorizací má na místě určujícím statisíce sedmičku. Tento cenový rozdíl umožní zapomenout na většinu z výše uvedených nedostatků. Celé dilema tak nakonec bude rozhodovat jazýček vah zatížených mohutným cenovým rozdílem na jedné straně a méně vyváženými jízdními vlastnostmi a vztahem ke značce na straně druhé.

Těšíme se na evoluční verzi Pro_Cee´d, která může vše špatné i za cenu vyššího příplatku, obrátit v triumf Kie.

První cena vozu 324.980,-Kč (1,4 CVVT, 80 kW, Base)
První cena vozu s testovanou motorizací 474.980,-Kč (2,0 CRDi, 103 kW, EX)
Základní cena testovaného vozu 519.980,-Kč (2,0 CRDI, 103 kW, TX)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 528.980,-Kč (2,0 CRDI, 103 kW, TX)

Související články

Plusy

  • atraktivní a vyvážený design
  • hodnotně působící interiér
  • pohodlné sedačky
  • snadné ovládání
  • výkonný a kultivovaný motor
  • účinné brzdy

Minusy

  • omezená zpětná vazba od předních kol
  • přesnost kulisy řazení
  • komfort odpružení na nerovném povrchu
  • omezené možnosti další individualizace
Ondřej Pavlůsek
Kia Proceed
Cena základní sestavy 324 980 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, okenní airbagy, předpínače pásů v první řadě sedadel, aktivní opěrky v první řadě sedadel, ABS s EBD, stabilizační systém ESP + TCS, BAS, automatické zamykání za jízdy, celodenní svícení světel, automatická klimatizace s čidlem kvality vzduchu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání předních oken, elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek, kůží potažená hlavice řadicí páky – volant a madlo ruční brzdy, palubní počítač, posilovač řízení s proměnný účinkem, rádio s CD a MP3 přehrávačem plus USB 2.0 AUX audio port, ovládání audiosystému na volantu, výškově a podélně nastavitelný volant, kola z lehkých slitin s pneumatikami 225/45 R17, mlhové světlomety, parkovací asistent vzadu. Kč
Cena testované sestavy 528 980 Kč
Výbava testované sestavy tempomat (+9.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 106 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 305 / 1800 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.3 / 4.4 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 340 / 1210
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1283 / 577
Rozměr pneu: 225/45 R17
Kia Proceed
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4250
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1450
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1528
f) rozchod vzadu (mm): 1527
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO