Kia Rio III: První dojmy
V této kategorii, kde už se technika prakticky sjednotila, více než kde jinde rozhoduje filozofie a design. A Kia, která prakticky neměla v evropských městech co ztratit, se rozhodla zahrát na základní pudy a zkouší zkombinovat robustní bezpečí s elegantními prvky. Nutno poznamenat, že se to místy povedlo trochu méně, než si šéfdesignér Peter Schreyer zřejmě představoval. Trochu totiž převážila mohutnost, což není vůbec na škodu. Rio třetí generace zkrátka vypadá, že svou posádku dobře ochrání a seznam bezpečnostní výbavy na tom pocitu vůbec nic nemění.
Nejlépe to Riu sluší zboku – dynamicky skloněné křivky působí takřka luxusně a zřejmě se nebojí žádného aerodynamického tunelu. I příď je ozdobená krásnými detaily, proporce jí ale pokazily snahy o přidané vertikální centimetry. Totéž platí ještě více při pohledu na záď; koncová světla jsou trochu příliš velká, stejně ale kolem nich zůstává trochu moc hmoty, ještě zdůrazněné malým zadním oknem. Podobné postupy, jak maskovat stopy po čarování prostoru pro posádku na malém půdorysu, se podařilo u malého Picanta zamaskovat lépe.
Uvnitř je ale vše odpuštěno – dvoubarevný interiér s podařenými detaily a téměř sportovním tříramenným volantem příjemně malého průměru 365 mm působí téměř přepychově. Pěkně lícuje, nechybí mu měkčený potah palubní desky a optitronové přístroje. Páka šestistupňové skříně chodí exaktně, podobně jako ostatní spínače. Originální je umístění páček vyhřívání sedaček i dalších detailů.
Přední sedačky dávají přednost každodennímu životu před sportem – výrazné bočnice nečekejte, ale dostatečné rozměry (sedák 49 cm, opěradlo 63 cm) ano. Pod střešním oknem je tak tak dostatečných 95 cm, bez něj bude výrazně vzdušněji. Dva dospělí si za sebe sednou s těsným dotykem, vzadu je dostatečně velká sedačka 47 x 62 cm, pro hlavu zbývá 94 cm, ovšem zaboří se na straně do svažujícího se stropního čalounění. Pocity vzadu nevylepšují ani vysoko umístěná malá okna, ovšem podobně je na tom dnes většina konkurence.
Zavazadelník je umístěný za vysokým prahem (76 cm), rozměry má ovšem dostatečné. Na délku naměříte 68 cm, na šířku plných 107. Pět centimetrů navíc by neškodilo průchodu pod otevřeným zadním víkem. Rio hodně narostlo, prostor pro zavazadla se blíží psychologické hranici 300 litrů (292 l), sedan nabídne ještě o 100 l více.
Fabia se může těšit na sebevědomou konkurenci, postavenou na emotivním designu, velkorysém podvozku a moderních motorech. Hlavním lákadlem bude tříválcový diesel 1,1 CRDi, bez pozornosti nezůstanou ani dvě dvanáctistovky – atmosférický čtyřválec Kappa i jeho přímovstřiková přeplňovaná verze GDI, zachycující současné trendy.