Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koenigsegg One:1 a jeho těžká havárie na Nürburgringu. Výrobce objasňuje příčiny...

David Bureš David Bureš 22. 7. 2016
19
9
Zobrazit náhledy (19)
Koenigsegg Koenigsegg Koenigsegg Koenigsegg Koenigsegg Koenigsegg Koenigsegg Koenigsegg Koenigsegg Koenigsegg Koenigsegg Koenigsegg Koenigsegg Koenigsegg
Zdemolovaný hypersport bude po těžké nehodě opět opraven. Karbonový monokok totiž vydržel, a tak je možné jej znovu použít.

Tento týden jsme vás informovali o tom, že na Severní smyčce Nürburgringu těžce havaroval Koenigsegg One:1 při pokusu o rekord na této trati. Automobilka se k nehodě postavila čelem a vysvětlila, proč k ní došlo. Na vině bylo vadné ABS.

Koenigsegg havarovaný vůz již krátce po nehodě převezl zpět do sídla firmy ve švédském Ängelholmu, kde vrak spolu s daty z telemetrie analyzoval. Následně dokonce inženýři zjištěnou závadu simulovali na testovací dráze automobilky.

Nejprve připomeňme, co se v „Zeleném pekle“ vlastně stalo. Z analýzy vyplynulo, že One:1 se v úseku Fuchsröhre (liščí nora) zhruba při rychlosti 170 km/h zasekla přední brzda, následkem čehož auto trefilo v zatáčce Adenauer Forst svodidla a po 22 metru dlouhém letu skončilo mimo trať. Výsledkem byl velice zničený automobil, který navíc začal lehce hořet – kvůli styku karbonových dílů s horkým výfukem. Požár ale sám pilot rychle uhasil pomocí „kabinového“ hasicího přístroje.

To všechno podle zjištění techniků způsobila porucha snímače ABS na levém předním kole. Automobilka tvrdí, že varovná kontrolka sice jezdce upozornila na závadu, ten si ji ale nevšiml. Během samotné jízdy si přitom pilot dle výrobce nemusí závady všimnout, protože rozdíl v brzdění zaznamená až v době, kdy se skutečně sepne ABS. K tomu během jízdy na Ringu došlo bohužel až před samotnou nehodou, v předchozích zatáčkách jezdec tak tvrdě nebrzdil.

Výrobce proto varovnou kontrolku přesune, aby i za takových podmínek byla skutečně vidět. Koenisegg uznává, že současná pozice ve středu palubní desky není ideální. Vedle toho zahrne do svého aktivního systému varování i upozornění na nefunkční ABS. Systém v současné podobě omezí maximální rychlost na 100 km/h v případě závady na některém ze systémů aut – adaptivním podvozku nebo aktivní aerodynamice.

Zároveň ale výrobce zákazníky ujišťuje, že taková závada je nebezpečná jen při tvrdém zacházení na trati. Pokud by k ní došlo na běžné silnici, auto za standardních podmínek zůstává bezpečné a ovladatelné a může samo dojet do servisu. I brzdné čáry na Severní smyčce v místě nehody dokazují, že vůz jel až do nárazu rovně a nedostal smyk.

Nehoda je pak důkazem, že karbonové šasi koenigseggu je opravdu tuhé. Panely karoserie sice byly samozřejmě při nárazu zničeny, samotný monokok ale zůstal nedotčen, díky čemuž ho automobilka znovu použije. Havarovaný exemplář se tak znovu postaví! Pro Koenigsegg je rovněž důležité zjištění, že airbagy při nárazu zafungovaly tak, jak měly, a že nedošlo k úniku provozních kapalin. I díky tomu se jezdci nic nestalo a po rutinní kontrole v nemocnici mohl ten samý den zamířit domů.

Těžká nehoda každopádně Koenigsegg neodrazuje, firma se chce v budoucnu na Severní smyčku vrátit, aby se o rekordní jízdu pokusila znovu. One:1 s výkonovou váhou 1 kůň na 1 kg má totiž velkou šanci zajet perfektní čas. Auto o hmotnosti 1.360 kg pohání přeplňovaný pětilitrový osmiválec o výkonu 1.360 koní (1.000 kW).

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - _Karel_
Bureš dneska jede
_Karel_
| 22. 7. 2016
Co konkrétně ti nesedí na slově "hypersport"?
Avatar - Googlit
Brzda?
Googlit
| 22. 7. 2016
Všechny systémy na kterých závisí żivot se programují na stranu bezpečnou a tečka. Nefunguje čidlo ABS, odstaví se jednotka ABS, takhle to funguje naprosto ve všech autech. Závada ABS čidla je naprosto běžný problém a stejně tak reakce na tuto závadu, protože situace kdy ti správně brzdí jen tři kola vede automaticky výletem do škarpy. Tady si buď nějakou jednotku nestandardně přeprogramovali a nebo vyrobili svou vlastní ale to je jedno každopádně to je lajdáctví nebo amatérismsu.

Je jedno jestli to je toaster, výtah nebo jednotka ABS, základní princip je jasný i malému děcku.
Brzda?
mrazik
| 22. 7. 2016
A muzes o vsemocny a nejchytrejsi napsat koilk ridicu se zabilo v tomto supersportu pri vychytavani much ? At premyslim, jak premyslim, nemuzu si na nikoho vzpomenout. Vis prd jak maji nastavene ABS - to neni jako nastavit ho ve Fabii - a jak to vse cele spolupracuje s celym autem. Kontrolka o nefunkcnosti ABS se rozsvitila a ridic tomu mel prizpusobit jizdu, jen si toho bohuzel nevsiml a jel pilu dal.
Tobe by meli odebrat mozek, i kdyz ona by to stejne zadna zmena nebyla.
Avatar - Googlit
Brzda?
Googlit
| 22. 7. 2016
Jo je to divné. Asi mají nějaký vlastní systém ABS který prostě nemají šanci při takové malovýrobě odladit a tak sem tam někoho zabijí než "vychytají všechny mouchy". Jakýkoliv normální programátor by do SW jednotky ABS zakomponoval že pokud něco nefunguje tak ABS odstaví svoji funkci. Tady nejenom že ABS při ztrátě informací z jednoho čidla fungovalo dál, ale ještě zcela nelogicky kolo zakouslo. Čili nejde jenom o chybu v programu té ABS jednotky ale i zcela nepochopitelnou bezpečnostní chybu a řidič tohodle monstra měl velké štěstí že přežil. Rozhodně by jim měli odebrat homologace do kompletního auditu toho co všechno je na tom autě takhle nekompetentně zbastlené.

Avatar - 125S
Brzda?
125S
| 22. 7. 2016
Jak se zasekla brzda. Moc to objasněné není. To neumí testovací pilot jet bez ABS a nebo tají, že se ta brzda zasekla sama od sebe?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku