Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kolínské TPCA končí. Místo něj nastupuje TMMCZ

David Bureš
Diskuze (4)

Společný podnik Skupiny PSA a Toyoty v Kolíně – Ovčárech plně přebírá do svých rukou japonská automobilka.

Kolínská automobilka TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech) mění své jméno. Továrnu do svých rukou přebírá japonská automobilka Toyota, závod v Ovčárech u Kolína tak nově ponese označení Toyota Motor Manufacturing Czech Republic. Po vzoru ostatních evropských závodů Toyoty tak bude vystupovat pod obchodním názvem TMMCZ.

Tento krok je vyvrcholením rozhodnutí Skupiny PSA a Toyoty o ukončení vzájemné spolupráce ve výrobě minivozů. Už v roce 2018 se obě strany rozhodly, že společný podnik v Kolíně do svých rukou plně převezme Toyota, a to právě počínaje rokem 2021.

Hlavním důvodem tohoto kroku je odlišná strategie obou partnerů v oblasti minivozů. Zatímco Toyota s miniauty ve svém portfoliu nadále počítá, a to i se spalovacím motorem pod kapotou, Skupina PSA do budoucna zvažuje odlišné cesty. Citroën jde raději cestou elektrického mikromobilu Ami, elektrické miniauto do města pak možná nabídne také Peugeot, zřejmě však ve formě crossoveru.

Citroën a Peugeot navíc už japonského partnera pro výrobu miniaut už vlastně ani nepotřebují. V portfoliu Skupiny PSA je nově i Opel, s nímž by francouzské značky mohly v případě potřeby takový vůz vyrábět. Navíc se nabízí i spolupráce s Fiatem, specialistou na miniauta. PSA se totiž již brzy spojí s koncernem Fiat Chrysler Automobiles, což společné výrobě takových aut jen nahrává.

Konec společného podniku PSA a Toyoty v Kolíně však rozhodně neznamená nějaké omezení tamějšího provozu. V závodu se totiž prozatím budou nadále vyrábět modely Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1, než skončí životní cyklus jejich aktuálních generací, což bude zřejmě někdy na přelomu letošního a příštího roku. Poté už bude pokračovat jen nástupce Toyoty Aygo. Nově se tu však po boku miniaut bude vyrábět také malý hatchback Yaris, a to včetně své varianty s hybridním pohonem.

Yaris se začne v Kolíně vyrábět už během tohoto roku, spolu s tím, jak bude postupně utlumována výroba stávajících kolínských trojčat. Právě v této souvislosti Toyota investuje do modernizace a rozšíření továrny na čtyři miliardy korun.

„Naše vlastnictví závodu v Kolíně plně reflektuje naši dlouhodobou filozofii vyrábět auta tam, kde je prodáváme, a navazuje na dlouhodobou výrobu vozů Toyota v Evropě. Nová investice a zavedení platformy TNGA a hybridní technologie do kolínského závodu je v souladu s naším dlouhodobým rozvojem a strategií v Evropě,“ říká k převzetí kolínské továrny Johan van Zyl, prezident a CEO Toyota Motor Europe.

Kolínská automobilka dosud známá jako TPCA začala vyrábět v únoru 2005. Rozhodnuto o výstavbě bylo však už o čtyři roky dříve. Celková investice dosáhla více než 25 miliard korun, od roku 2005 tu vzniklo už více než čtyři miliony aut.

David Bureš
Diskuze (4)

Doporučujeme

4. 1. 2021 14:34
Re: ty pico
???? V Bohnicích mají zrovna vycházky? :D
4. 1. 2021 12:23
ty pico
Jsou tu kucí, podrážděný z praheeee, taky maji, taky točí volantem.
Avatar - Shr3k
4. 1. 2021 11:03
Re: Lokální výroby
Obávám se, že není zbytí. Válcovny plechu Frýdek - Místek zřejmě plechy v požadované kvalitě nejsou schopny dodat. Stejně tak mě nenapadá žádná ocelárna v okolí Kolína. :-)
4. 1. 2021 10:27
Lokální výroby
Zajímalo by mě jak moc lokální ta jejich výroba je. Třeba takový Hyundai si dováží plechy na karosierii z Koreje.