Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kolínské TPCA loni klesl zisk o tři čtvrtiny na 371 milionů Kč

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
Kolínské automobilce TPCA loni klesl zisk před zdaněním o 74 procent na 371 milionů Kč. Tržby klesly o 23 procent na 39,7 miliardy korun.

Důvodem nižšího zisku je pokles výroby. Zároveň firma oznámila, že se dohodla s odbory na mzdovém růstu od dubna o 1,4 procenta.

Společný podnik japonské Toyoty a francouzského koncernu Peugeot Citroën loni vyrobil 270.705 aut, což je meziroční pokles o 8,5 procenta a zároveň nejméně od plného náběhu výroby v roce 2006. Výrobní kapacita závodu je 340.000 aut. Pro letošní rok musela automobilka kvůli snížení poptávky upravit plán výroby. Očekává pokles o 18 procent na 221.000 aut, uvedl výkonný viceprezident Patrice Le Guyader.

Loňské výsledky ovlivnil pokles prodejů malých aut na klíčových trzích západní Evropy, v ČR naopak prodeje vzrostly. Na hospodaření se negativně projevil i pokles ceny aut a konec odepisování některých investic.

Na začátku letošního roku přišla TPCA s modernizovanou podobou všech tří modelů, tedy Toyoty Aygo, Citroënu C1 a Peugeotu 107. Ty nyní čelí sílící konkurenci, kterou představují nedávno uvedené vozy Škoda Citigo, VW up! a Seat Mii koncernu Volkswagen, i propadu poptávky na hlavních trzích, zejména ve Francii a v Itálii.

Kvůli poklesu výroby přišla TPCA s programem, jak udržet pracovní místa. Dočasně vyšle 155 zaměstnanců na půl roku do sesterských závodů, zejména do PSA na Slovensku, a dojednává podmínky externích transferů s dodavateli. Zároveň ale oznámila, že v květnu ukončí smlouvy se 150 agenturními zaměstnanci nebo zaměstnanci s kontrakty na dobu určitou. Místo šesti pracovních dnů zavede od května čtyřdenní pracovní týden.

Firma, která má nyní 3000 zaměstnanců, se dohodla s odbory na nové kolektivní smlouvě, která zaručuje vedle růstu mezd jednorázovou odměnu 2000 korun. Průměrná mzda byla loni ve firmě 28.200 korun.

Z konkurentů Škoda Auto loni zvýšila výrobu o 15 procent na rekordních 879.200 aut. Tržby vzrostly na 253 miliard Kč a konsolidovaný zisk na 16,1 miliardy Kč. Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku vyrobil přes 251.000 aut, což bylo zhruba o 50.000 meziročně více.

TPCA začala v Kolíně - Ovčárech vyrábět malé městské vozy v únoru 2005. Do současnosti sjely z linky továrny dva miliony aut.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
28. 3. 2012 22:10
Re: Riziko výroby de facto jednoho auta....
O Odborech v TPCA bych se tu vůbec nezmiňoval. Je to sebranka lenochů,kterejm se nechce dělat. Kolektivní smlouvu vyjednali tak rychle hlavně proto,že je fabrika podplatila. Je to hnus.Doufám,že jim brzo někdo rozbije ty jejich tlustý huby.
28. 3. 2012 18:40
Re: Riziko výroby de facto jednoho auta....
Náklady sa počítajú na vyrobené autá. Zisk za predané - už tu môže vzniknúť diferencia.

Zisk môže byť po odpočítaní priamych výrobných nákladov solídny - ale: modernizuješ lakovňu, vrazíš prachy do lisovne, vynovíš zariadenie montážnej haly - a razom si na úplne iných číslach. Tým viac, že vybudované kapacity a modernizácia sa počtom predaných kusov prestávajú splácať.

Každopádne to nevidím až tak čierne, ako v prípade zatvárania fabrík a červených čísiel, ako sa to stalo u niektorých značiek už stalo. Snahu odborárov, a úsilie vedenia dohodnúť sa s vlastými ľuďmi aj v nezávideniahodnej situácii považujem za pozitívum pre budúcnosť fabriky aj ľudí.
28. 3. 2012 16:34
Re: Riziko výroby de facto jednoho auta....
Tak do Trnavy odjíždějí jen kmenový zaměstnanci(agentůrních se toto vůbec netýká těm prostě udělá automobilka pápá). A nutno podotknout, že na slovensko pojede i docela dost čechů možná dokonce víc než slováků. A vývoj do budoucnosti se bude odvíjet od úspěšnosti druhé generace těhle prcků.
28. 3. 2012 15:30
Re: Riziko výroby de facto jednoho auta....
Vidím to podobně. :yes:
28. 3. 2012 15:25
Re: Riziko výroby de facto jednoho auta....
V Hyundai jsou od určité doby všichni noví pracovníci agenturní a ujišťuju tě, že jsou z 99% češi...