Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koloc exkluzivně: Odhalili jsme strategii Kamazu!

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 7. 1. 2015 • 07:42
8
6
Zobrazit náhledy (8)
Tatra Tatra Tatra
Letošní Rallye Dakar v kategorii kamionů je nejvyrovnanějším soubojem v historii. Nabízím vám ze zákulisí několik postřehů, které nemáte možnost zachytit z fotografií nebo televizních záběrů.

Ani třetí etapa nepřinesla žádné uvolnění. Jezdci na předních místech si prohazují pořadí a dělí je od sebe minimální časové odstupy v řádech sekund.

Přibližně polovina měřeného úseku se jela neznámým terénem bez viditelných stop z předchozích průjezdů. Jezdci v úplné špičce se potýkali s problémy a ocitli se několikrát mimo trať. Ať už to byl Rus Eduard Nikolajev s kamazem, který ztratil skoro devět minut. Stejně na tom byl i Martin Kolomý s tatrovkou, tomu chybělo na prvního skoro osm minut.

Piloti startující za první pětkou se nemuseli úpěnlivě držet navigace, ale využívali stopy soupeřů, kteří projeli před nimi. Zkracovali si zatáčky a “narovnávali” tak trať. Jejich permanentní zrychlování bylo velmi markantní v celém průběhu etapy do Chilecita.

Hodně zajímavé bylo počínání největšího týmu mezi kamiony, což je ruský Kamaz. Nechtěně odhalili svoji strategii. Proti ní je velmi složitá obrana, pokud soupeř nedisponuje minimálně třemi stabilně rychle jedoucími jezdci.

Chcete vědět, jak to Kamazu funguje? Jeden z nich jede vpředu s maximálním rizikem a snaží se “vybláznit” konkurenční jezdce v první pětce. Ostatní udržují své pozice v rozmezí od čtvrtého do osmého místa.

Vedoucí jezdec v takové situace velmi často udělá chybu a v takovém případě ten nejlepší ze zbytku týmu zrychluje až na limit absolutního rizika.

Jezdec odpadnuvší z prvního místa se vypořádá s problémem a zařadí se zpět na čtvrté až osmé místo. Přebírá plnění úkolu dočasného nosiče vody pro prvního pilota a čeká, zda na něho vyjde opět řada.

Do poloviny Dakaru udržují všechny kamazy své pozice, ze kterých mohou útočit na vítězství. V den odpočinku pak vedení ruského týmu určí nejrychlejšího a nejstabilnějšího jezdce na vítězství v soutěži.

video

Strategie funguje systematicky den po dni, navíc Rusové rozkládají únavu mezi čtyři jezdce. Žádný z pilotů stáje Kamaz tak není vystaven permanentnímu tlaku při jízdě na hraně v průběhu celé délky měřeného úseku. Tento faktor se zda být banální, ale kumulující se psychická a fyzická únava začne sehrávat významnou úlohu především v další části Dakaru.

Druhou polovinu Dakaru fungují tři vozy Kamaz jako zadní obranný val, který kryje vedoucího jezdce. Ten tak nemusí jet pod tlakem a eliminuje možné chyby. Kamiony za ním jezdí rozprostřené od druhé do šesté pozice. Nejedou naplno a volí tempo tak, aby nemohlo dojít k předjetí. Stačí, že práší a ztěžují tak jízdu ostatním pronásledovatelům.

Celá strategie je podpořena elementem osoby Vladimíra Čagina, který je osobním učitelem každého jezdce týmu. Mimochodem, Čagin vyhrál na Dakaru s kamazem sedmkrát kategorii kamionů.

Připomeňme si slova Nizozemce Gerarda de Rooye, který uznal, že rychlost a celková připravenost kamazů bude v průběhu letošního ročníku jenom velmi těžko atakovatelná.

Víceméně shodná vyjádření a výraz úcty na adresu ruských kamiónů je slyšet ze všech stran. Nevyjímaje naše borce Aleše Lopraise a Martina Kolomého. Podobně mluví také další Nizozemec Marcel Van Vliet.

Rád bych ještě připomněl vzájemný souboj dvou špičkových českých jezdců, Aleše Lopraise a Martina Kolomého. Po prvních třech etapách je dělily pouhé tři sekundy, když nepočítáme Kolomého penalizaci. Po přičtení půl minuty za překročení rychlosti na přejezdu mimo rychlostní zkoušku má Aleš zatím k dispozici o sedmadvacet sekund lepší čas. Pokud našim klukům vydrží technika, můžeme se těšit na krásný a vyrovnaný souboj až do poslední etapy.

Z jejich stínu vystupuje nejmladší řidič kamionu na letošní soutěži, Martin Macík, který drží fantastické tempo v kontaktu s první desítkou. Vzhledem k tomu, že jede za volantem premiérový Dakar, jedná se výkon hodný obrovské úcty.

To by bylo ode mě zatím všechno. Zdravím všechny fanoušky z míst, kde se Rallye Dakar dostává z Argentiny na území Chile.

Martin Koloc

Související články

Témata
Avatar - JFK
8. 1. 2015 08:50
Autore, jakou strategii zvolit?
Co třeba na Ivany v kamazech přichystat nějakej tunel? ;-)
7. 1. 2015 23:15
jak hodne je kamaz rusky??
co je puvodem z ruska a co je původem odjinud??
Avatar - wakantanka
7. 1. 2015 21:06
Re: Ano - zvolili zákeřnou strategii!
Očividne volia taktiku podľa toho akú a koľko majú posádok. Ak by sa vedeli trebárs všetci Češi nejak dohodnúť a hlavne ak by boli podobne vyrovaní ako Rusi, tiež by to využili aby rozložili sily a riziko na viac áut. Na druhej strane svojho času DeRoy starší kašlal na stratégiu keď ma 1000 koňový twin engine Daf a na rovinke sfúkol aj Vatanena. >:D Ale to bol iný Dakar.
Avatar - 4hill
7. 1. 2015 19:40
Re: Ano - zvolili zákeřnou strategii!
Tak tak.. Oni ti lumpové sprostě závodí. :-)
Avatar - Ja Prvni 123
7. 1. 2015 19:24
Ano - zvolili zákeřnou strategii!
Prostě pojedou všichni strašně rychle... sprosťárna.
;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud