Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koncepty jen zřídka vypadají jako sériová auta. Odvádějí pozornost od základních principů automobilismu

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Usedlé sériové verze aut vychází z pragmatismu, který ustupuje emotivním návrhům vystaveným na autosalonech. Trend se mění s příchodem nových technologií.

Koncepční vozy jsou zpravidla okázalé futuristické prototypy vystavované automobilkami na veletrzích a novinářských prezentacích po celé zeměkouli. Extravagantní návrhy budí vášně, protože vzrušující pocity umocňují technologické novinky, které mají zaujmout publikum. Úvodní prezentace plné emocí končí za oponou autosalonu, do tovární produkce se v případě sériové výroby dostávají usedlé verze unifikované pragmatickými předpisy.

Výstavní studie posouvají hranice kreativity, vzhledové i technické experimenty z podstaty určení upřednostňují estetiku před použitelností. Návrháři ukázkového projektu upozaďují praktičnost, což nekoresponduje s početnější výrobou nebo silniční homologací. Naproti pokusným konceptům musí sériové modely vyvažovat design, provozuschopnost, efektivitu, bezpečí, předpisy, regulace a požadavky trhu.

Video se připravuje ...

Plnění předpokladů všech stran od výrobní linky přes právní instituce po stále náročnější zákazníky postupně likviduje zajímavé prvky konceptu. Radikální prvotiny jsou uznávané jako zdroj inspirace, často jsou však kritizovány za nepoužitelnost v provozu a příznivci unifikace automobilového průmyslu rovněž připomínají, že vytváření okázalých pojetí odvádí pozornost od základních principů automobilismu, kterými jsou léta neměnné aspekty bezpečnosti a efektivity.

Navzdory negativním komentářům jsou studie obecně přijímaný za nezbytnou součást automobilového vývoje, ani největší kritici zatím nepopírají možnosti osahat si náznaky budoucnosti. Troufalé kombinace nebo postupy inspirují inženýry i designéry napříč značkami, celkově se tím posouvají hranice (ne)možného.

Historicky se propast mezi koncepčními a sériovými vozy zmenšuje. Značná hranice ustupuje, v posledních letech roste počet předprodukčních premiér, které mohou být srovnávány s následným produktem uvolněným do pásové výroby. Vzhledově i technicky se relativně daří udržet výstřednost elektromobilů či hybridů.

Současný trend automobilismu naznačuje pokračování sbližování konceptů a prodávaných konfigurací. Porsche, Honda nebo Hyundai předvádí studie téměř připravené do provozu, po pár změnách se originální modelové řady dostávají do provozu a zpestřují sjednocený trh. Zatím menšina výrobců dokázala už během prvních náčrtů vyvážit náklady konceptu vůči sériovému provedení, protože zánik mnoha povedených prototypů způsobily právě vysoké náklady na hromadnou výrobu.

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Doporučujeme

8. 4. 2023 18:05
Prečo?
"Článok" bez hlavy a päty, pár kusých riadkov na tému, o ktorej sa dá napísať kniha. Prečo sakra o týchto veciach píše človek, ktorý o nich vie veľké guľové?