Konec zájmu? Nárůst prodejů kompaktních SUV se letos zastaví
Prodeje kompaktních SUV v Evropě minulé roky rostly, podle předpovědí se však strmý růst letos zastaví. Co za tím vězí?
Segment kompaktních SUV byl pro výrobce v posledních letech sázkou na jistotu. Mezi zákazníky se tato kategorie stala nadmíru populární, a tak jejich evropské prodeje strmě rostly. Jenže letos se podle předpovědi analytické společnosti LMC Automotive růst zastaví. Poklesem zájmu to ale úplně nebude...
LMC Automotive předvídá, že se během roku 2020 v Evropě prodá zhruba dva miliony kompaktních SUV, což je podobná hodnota jako loni. Zároveň však dodává, že to není poklesem zájmu evropských zákazníků, v roce 2021 mají prodeje opět růst, na nějakých 2,4 milionu kusů. Do roku 2025 se pak má na starém kontinentu prodávat zhruba 2,8 milionu kompaktních SUV ročně.
Za zastavením růstu v letošním roce mohou především očekávané důležité změny v nabídce. Na facelift totiž čeká Volkswagen Tiguan, aktuálně nejprodávanější vůz segmentu. Zároveň postupně dojde k mezigenerační obměně Fordu Kuga a Nissanu Qashqai, které rovněž patří mezi nejžádanější vozy v segmentu. A aby těch novinek nebylo málo, na mezigenerační proměnu už čekají také Kia Sportage a Hyundai Tucson, tedy další klíčové modely této kategorie.
LMC Automotive nicméně upozorňuje, že si výrobci budou muset zároveň poradit se změnami v nabídce. Kvůli potřebě snížení flotilových emisí budou automobilky muset rozšířit portfolio hybridních a plug-in hybridních variant, přičemž stále není jasné, nakolik je zákazníci přijmou.
Segmentu navíc může uškodit odliv zákazníků od naftových vozů. Podíl dieselových SUV segmentu C sice mezi lety 2015 a 2018 klesl ze 73 na 44 %, stále však zůstávají klíčovou nabídkou. Vždyť Volskwagen Tiguan je druhé nejprodávanější naftové auto v Evropě, lépe je na tom jen VW Golf, nejžádanější automobil vůbec. Čtvrtá příčka pak v tomto žebříčku patří Peugeotu 3008.
Nejprodávanější kompaktní SUV v Evropě | |||
Zdroj: JATO Dynamics | |||
Poř. | Model | Prodeje 2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | VW Tiguan | 265.580 | +4,2 |
2. | Nissan Qashqai | 217.913 | -6,5 |
3. | Peugeot 3008 | 194.927 | -4,7 |
4. | Ford Kuga | 161.739 | +4,8 |
5. | Hyundai Tucson | 139.822 | +0,1 |
6. | Toyota C-HR | 121.418 | -9,8 |
7. | Kia Sportage | 110.421 | -9,3 |
8. | Renault Kadjar | 110.411 | +8,8 |
9. | Škoda Karoq | 105.345 | +29,0 |
10. | Toyota RAV4 | 93.055 | +35,0 |
Na druhou stranu taková Toyota ukazuje, že to jde i bez nafty. V top 10 modelů segmentu má hned dva zástupce, celkově šestý crossover C-HR a desátou RAV4, přičemž ani jeden turbodiesel nenabízí.
Přesto všechno se může stát, že navzdory popularitě se výrobci budou snažit nabídku svých kompaktních SUV omezit. I přes elektrifikaci budou kvůli větším rozměrům a vyšší karoserii pořád méně úsporná než konvenční auta, což při přísných emisních normách může hrát rozhodující roli.
To ale může být až hudba budoucnosti. Dnes jsou kompaktní SUV už čtvrtým nejoblíbenějším segmentem v Evropě s 13% podílem na trhu. Nejvíce žádaná jsou v Německu (největším evropském trhu vůbec), kde bylo za 11 měsíců roku 2019 registrováno 331.557 kompaktních SUV, o 12 % více než o rok dříve.
Největší evropské trhy kompaktních SUV | ||
Trh | Prodeje 1-11/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
Německo | 331.557 | +12,0 |
Velká Británie | 321.448 | +6,2 |
Francie | 245.538 | +4,3 |
Itálie | 215.190 | -1,7 |
Španělsko | 210.373 | +5,2 |