Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Konec zájmu? Nárůst prodejů kompaktních SUV se letos zastaví

David Bureš
Diskuze (36)

Prodeje kompaktních SUV v Evropě minulé roky rostly, podle předpovědí se však strmý růst letos zastaví. Co za tím vězí?

Segment kompaktních SUV byl pro výrobce v posledních letech sázkou na jistotu. Mezi zákazníky se tato kategorie stala nadmíru populární, a tak jejich evropské prodeje strmě rostly. Jenže letos se podle předpovědi analytické společnosti LMC Automotive růst zastaví. Poklesem zájmu to ale úplně nebude...

LMC Automotive předvídá, že se během roku 2020 v Evropě prodá zhruba dva miliony kompaktních SUV, což je podobná hodnota jako loni. Zároveň však dodává, že to není poklesem zájmu evropských zákazníků, v roce 2021 mají prodeje opět růst, na nějakých 2,4 milionu kusů. Do roku 2025 se pak má na starém kontinentu prodávat zhruba 2,8 milionu kompaktních SUV ročně.

Za zastavením růstu v letošním roce mohou především očekávané důležité změny v nabídce. Na facelift totiž čeká Volkswagen Tiguan, aktuálně nejprodávanější vůz segmentu. Zároveň postupně dojde k mezigenerační obměně Fordu Kuga a Nissanu Qashqai, které rovněž patří mezi nejžádanější vozy v segmentu. A aby těch novinek nebylo málo, na mezigenerační proměnu už čekají také Kia Sportage a Hyundai Tucson, tedy další klíčové modely této kategorie.

LMC Automotive nicméně upozorňuje, že si výrobci budou muset zároveň poradit se změnami v nabídce. Kvůli potřebě snížení flotilových emisí budou automobilky muset rozšířit portfolio hybridních a plug-in hybridních variant, přičemž stále není jasné, nakolik je zákazníci přijmou.

Segmentu navíc může uškodit odliv zákazníků od naftových vozů. Podíl dieselových SUV segmentu C sice mezi lety 2015 a 2018 klesl ze 73 na 44 %, stále však zůstávají klíčovou nabídkou. Vždyť Volskwagen Tiguan je druhé nejprodávanější naftové auto v Evropě, lépe je na tom jen VW Golf, nejžádanější automobil vůbec. Čtvrtá příčka pak v tomto žebříčku patří Peugeotu 3008.

Nejprodávanější kompaktní SUV v Evropě
Zdroj: JATO Dynamics
Poř. Model Prodeje 2019 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. VW Tiguan 265.580 +4,2
2. Nissan Qashqai 217.913 -6,5
3. Peugeot 3008 194.927 -4,7
4. Ford Kuga 161.739 +4,8
5. Hyundai Tucson 139.822 +0,1
6. Toyota C-HR 121.418 -9,8
7. Kia Sportage 110.421 -9,3
8. Renault Kadjar 110.411 +8,8
9. Škoda Karoq 105.345 +29,0
10. Toyota RAV4 93.055 +35,0

Na druhou stranu taková Toyota ukazuje, že to jde i bez nafty. V top 10 modelů segmentu má hned dva zástupce, celkově šestý crossover C-HR a desátou RAV4, přičemž ani jeden turbodiesel nenabízí.

Přesto všechno se může stát, že navzdory popularitě se výrobci budou snažit nabídku svých kompaktních SUV omezit. I přes elektrifikaci budou kvůli větším rozměrům a vyšší karoserii pořád méně úsporná než konvenční auta, což při přísných emisních normách může hrát rozhodující roli.

To ale může být až hudba budoucnosti. Dnes jsou kompaktní SUV už čtvrtým nejoblíbenějším segmentem v Evropě s 13% podílem na trhu. Nejvíce žádaná jsou v Německu (největším evropském trhu vůbec), kde bylo za 11 měsíců roku 2019 registrováno 331.557 kompaktních SUV, o 12 % více než o rok dříve.

Největší evropské trhy kompaktních SUV
Trh Prodeje 1-11/2019 [ks] Meziroční rozdíl [%]
Německo 331.557 +12,0
Velká Británie 321.448 +6,2
Francie 245.538 +4,3
Itálie 215.190 -1,7
Španělsko 210.373 +5,2
David Bureš
Diskuze (36)

Doporučujeme

14. 2. 2020 22:18
Re: jak na houpačce
Mam aj take porovnanie, rovnaky motor, prevodovka. Kombik vs SUV, pricom rozdiel vo vahe je 70kg (v prospech SUV). Rozdiel v spotrebe 3 deci. Este nieco?
14. 2. 2020 19:32
Re: SUV
asi není problém obou šestnáctky s pořádnými balóny. a komfort se dostaví také... ale jinak souhlas, do toho Lamba aby se člověk soukal:)
14. 2. 2020 19:31
Re: jak na houpačce
takhle to nemůžeš srovnávat. stejný motor od stejné automobilky ve dvou různě vysokých a stejně těžkých autech je jediná možnost...
14. 2. 2020 17:23
Re: Re: SUV
Cesty jsou obecně dobré. A navíc v Čechách dnes nelze udělat kolaudaci domu bez přístupové cesty. Pokud se staví nová, musí být nejdříve kolaudace cesty, teprve pak lze udělat kolaudaci domu. Cesta musí mít parametry, jinak ji hasiči a policajti neschválí.
14. 2. 2020 17:18
Re: Re: SUV
Před rokem jsem jel jako spolujezdec vzadu ve funglovce Tucsonu. Padaly mi plomby. Opravdu koza.