Kouřivost dieselových motorů: Jak jsem bojoval na ministerstvu za stará TDI
Za Svět motorů sedím v odborné komisi ministerstva dopravy k emisím. Pro majitele starých dieselů strašené novinovými titulky mám dobré i špatné zprávy. Dnes se zaměřím konkrétně na českou ikonu – Škodu Octavia II s motory 1.9 TDI a 2.0 TDI.
Pátého září procházím bezpečnostním rámem ministerstva dopravy, a když se takto potvrdí, že nemám zbraň, pokračuji na svolanou tiskovou konferenci k technickým kontrolám vozidel a měření emisí. To je pro Svět motorů dvousečné téma. Nápady na reportáže, kdy bychom s prokazatelně vadným vozem za úplatu prošli a následně danou stanici pranýřovali, se vždy na redakčních poradách setkaly spíš se skepsí: Koupí časopisu nás živí právě i lidé, jejichž auta už legálně přes STK neprojdou, ale oni na nová nemají. „Když se kvůli nám systém zpřísní a na vyšší kouřivost už nebude stačit pětistovka, čtenáři nám určitě nepoděkují,“ zaznělo vícekrát. Že je současný systém funkční jen omezeně, je však jasné nám všem.
Nejsme spokojeni
Ministr Martin Kupka zahájil tiskovou konferenci slovy: „Nejsme spokojeni se situací na stanicích technické kontroly a měření emisí.“ A představil seznam kroků, které by měly sloužit k nápravě.
Z relativně dlouhého seznamu navrhovaných ministerských opatření mohl člověk získat pocit, že jediná Škoda Octavia 1.9 TDI-PD, která místo 1.0 kouří 1.3 m-1, už STK nezíská. Přihlásil jsem se o slovo.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!