Krize v praxi: V Itálii neubývá jen prodaných aut, ale i jejich dealerů
Automobilky nejsou jediné firmy, které jsou postiženy evropskou prodejní krizí. Problémy mají také prodejci aut. Kvůli nižším prodejům se jich totiž neuživí tolik jako v době prosperity.
Například na italském trhu se podle zdejší poradní společnosti Quintegia v minulých pěti letech snížil počet prodejců aut o 31 procent. Během loňského roku klesl jejich počet o sedm procent.
Quintegia tvrdí, že na začátku letošního roku fungovalo v Itálii 2.011 prodejců vozů. Ještě v roce 2007 jich přitom bylo 2.950 a o pět let předtím dokonce 3.450.
V loňském roce poklesly prodeje aut na italském trhu o 19 %, když zde bylo registrováno 1.410.824 vozů. Jednalo se o pátý rok v řadě, kdy prodeje automobilů na italském trhu klesly.
Quintegia upozorňuje na to, že méně dealerů neznamená, že by každý z nich, který přežije, prodal více automobilů. Studie této firmy ukázala, že loni každý italský prodejce některé z masových značek průměrně prodal 630 automobilů. V roce 2007 však průměr činil 1.050 prodaných aut na dealerství.
Zavírání dalších prodejců aut bude znamenat i vyšší nezaměstnanost, která v Itálii na konci února činila 11,6 procenta. Společnost Federauto přitom tvrdí, že italští prodejci aut zaměstnávající zhruba 1,2 milionu lidí.
Ani výhled do dalších let není pro italské dealery povzbuzující. Počet prodejců totiž podle předpokladu společnosti Quintegia do roku 2017 klesne na 1.500. Poradní společnost tak dealerům radí, aby se více zaměřili na prodej ojetých vozů a na poprodejní služby.