Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini a jeho logo: Znáte příběh slavného rozzuřeného býka ze Sant‘ Agaty?

David Bureš
Diskuze (1)

Automobilka Lamborghini vznikla díky dobře známé hádce jejího zakladatele s Enzem Ferrari. Zajímavý je však i příběh jejího loga.

V automobilovém průmyslu máme množství charakteristických log využívajících motiv zvířete. Peugeot odjakživa používá motiv lva (byť různě měněný), Ferrari má vzpínajícího se oře a třeba Lamborghini rozzuřeného býka. Víte, jak slavný emblém vznikl?

Pokud byste hádali, že má co do činění s dřívějším byznysem zakladatele společnosti, Ferruccia Lamborghiniho, byli byste na omylu. Nejslavnější firma z impéria tohoto podnikatele, továrna na výrobu traktorů, totiž logo dnes slavného rozzuřeného býka nenesla.

Traktory značky Lamborghini totiž na začátku šedesátých let nesly jednoduchý nápis „Lamborghini“, popřípadě stříbrný znak, trojúhelník s písmeny FLC, což značilo Ferruccio Lamborghini Cento, tedy jméno zakladatele a města sídla podniku.

Nová automobilka si ale měla zasloužit jiný emblém, zdůrazňující fakt, že má ambice postavit nejlepší gran turismo na světě a konkurovat třeba zavedenému Ferrari.

Zakladatel firmy Ferruccio Lamborghini tak oslovil známého lokálního grafického designéra Paola Rambaldiho, který se jej údajně zeptal, jaká je jeho osobnost. „Sono tamugno, come un toro,“ odpověděl prý italský průmyslník, jsem tvrdohlavý, jako býk. A jelikož byl Ferruccio zároveň býk podle astronomického znamení (narodil se 28. dubna 1916), bylo jasné, že právě býk bude znak i nové automobilky. A jelikož měla stavět sportovní vozy, rozzuřená póza byla logickou volbou.

S logem rozzuřeného býka později souvisely i názvy jednotlivých modelů, spjaté s býčími zápasy. První z nich byla v roce 1966 Miura, pojmenovaná po slavném španělském rodu býků. Z této firmy mimochodem pocházely i býci Islero nebo Murciélago, které daly jméno dalším modelům značky. Urraco je zase mladý ušlechtilý, zatímco Espada meč používaný toreadory.

Lamborghini přitom patří mezi výrobce, kteří své logo za svoji historii modifikovali jen v detailech. Základní motiv rozzuřeného býka uvnitř erbu zůstává za více než padesátiletou historii továrny shodný. Vedle automobilky jej přitom převzala též původní továrna na výrobu traktorů.

K jistým změnám ale v průběhu let docházelo. Zpočátku byl znak býka černobílý, na červeném poli. Taková podoba loga byla tehdy užívaná pro marketingové účely, přičemž červená barva měla odkazovat na býčí zápasy.

Dnes nejznámější symbol zlatého býka na černém pozadí s nápisem Lamborghini se začal oficiálně používat až na začátku sedmdesátých let, byť ho nesou i dříve vyrobené vozy. K dalším úpravám došlo později i v rámci výměny majitelů, třeba v roce 1974 nebo 1987, šlo ale jen o evoluci spjatou s tehdejší dobou, ať už z hlediska použitého fontu nebo tvaru býka. Jen Chrysler třeba na konceptu Portofino užil motiv býka v pěticípé hvězdě na zdůraznění sebe jako majitele italského výrobce.  

Naposledy se logo Lamborghini změnilo v roce 1998, také právě se změnou majitele. Tehdy totiž automobilku ze Sant‘ Agaty koupilo Audi, díky čemuž se stala součástí koncernu VW Group, jehož členem je dodnes. Opět tak došlo ke změně tvaru býka i fontu nápisu Lamborghini v erbu, zlato-černá kombinace však zůstala. Samostatně je však nápis Lamborghini zachován v původním, charakteristickém psacím fontu.

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - sorpersa
30. 4. 2021 09:25
Peugeot
KKS a ja že koho okopčil Peugeot s novým znakom... :-)