Lamborghini Portofino: Když díky Chrysleru vznikl podivný sedan dávno před krásným Estoque
Značka Lamborghini se proslavila svými supersporty, ve své historii ale nahlédla i do ostatních segmentů. Dnes nabízí i SUV, v minulosti koketovala se sedanem.
Automobilka Lamborghini má za sebou bohatou a poměrně komplikovanou historii. Od roku 1998 je součástí skupiny Volkswagen Group, v minulosti ale patřila také třeba pod křídla americké automobilky Chrysler. A právě v té době vznikl vůz, který je v historii Lamborghini ten jeden z nejzvláštnějších. Jmenoval se Portofino a debutoval v roce 1987. Pojďme si tuto zapomenutou historii italské značky ze Sant‘ Agaty připomenout.
Po letech se automobilu říká Lamborghini Portofino, v době premiéry se ale o něm mluvilo jako o Chrysleru Portofino. Postaveno totiž bylo na popud Chrysleru, přičemž využívalo techniku Lamborghini. Jednalo se tak svým způsobem o prezentaci nového člena portfolia americké automobilky, italská značka se totiž součástí amerického kolosu stala v tehdejším roce.
Z Navaja Portofino
Historie pro Lamborghini netradičního konceptu (italská značka sedan nikdy předtím, ani nikdy potom nenabízela) se datuje do roku 1986, kdy designér Chrysleru Kevin Verduyn navrhl studii Chrysler Navajo, která se však nikdy nedostala dál než do fáze hliněného modelu. O rok později se ji však vedení rozhodlo oprášit, jakožto prezentaci nové značky v portfoliu automobilky. Dílo bylo představováno jako „Chrysler s technikou Lamborghini.“
Základem se tak kvůli dvěma řadám sedadel stalo o 66 centimetrů prodloužené šasi ze sporťáku Lamborghini Jalpa, z něhož byl použit také motor. Atmosférický vidlicový osmiválec o objemu 3,5 litru se i v sedanu usadil doprostřed, přičemž poháněl zadní kola prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky. Veškeré toto ústrojí přitom pocházelo právě od značky s rozzuřeným býkem ve znaku. Bylo prý funkční, autoři tvrdili, že Portofino zvládne jet až rychlostí 240 km/h.
Velká brambora
Samotný design ale odpovídal Chrysleru a byl naprostým opakem Lamborghini. Tvary konceptu Portofino vsadily na obliny, zatímco italská značka tehdy využívala co nejostřejších hran. Odkaz na italského výrobce tu ale nechyběl, oba páry dveří (tedy jak ty přední, tak ty zadní) byly nůžkové, otevírané k nebi, podobně jako u ikonického Lamborghini Countach. Ty zadní se přitom otevíraly v protisměru těch předních.
Zvenku i uvnitř pak byl vyobrazen rozzuřený býk, neboli logo automobilky ze Sant‘ Agaty, v tomto případě však nikoliv v tradičním erbu, nýbrž v pětiúhelníku, tehdejším znaku Chrysleru. Jednalo se tak o nenápadný symbol sepětí obou firem.
Lamborghini Portofino (nebo Chrysler Portofino, chcete-li) debutovalo v roce 1987 na tehdejším frankfurtském autosalonu. Sami zástupci italského výrobce nadšeni nebyli, dokonce se vypráví, že Portofinu výsměšně říkali velká brambora. Veřejnost však měla přesně opačný názor, z Portofina byla nadšena a automobil dokonce získal několik designérských cen.
Zbyla jen myšlenka
Jestli Chrysler chtěl Portofino skutečně vyrábět se znaky Lamborghini, se už asi nikdy nedozvíme, byť některé zdroje hovoří o tom, že mu vedení zelenou skutečně dalo. Nakonec ale italská značka nikdy takový automobil nenabídla. K myšlence automobilu s dvěma páry dveří se vrátila až v novém tisíciletí, když v roce 2008 představila koncept Lamborghini Estoque, opravdu krásný sedan. Ani ten to však do sériové výroby nedotáhl, byť se v době premiéry hovořilo o jeho přípravách – nakonec ale dostalo přednost SUV v podobě modelu Urus.
Lamborghini totiž v portfoliu Chrysleru nevydrželo dlouho. V reakci na ekonomickou krizi začátku devadesátých let se Američané italské značky zbavili a prodali ji holdingové společnosti MegaTech, registrované na Bermudách a vlastněné indonéským konglomerátem SEDTCO. Design Portofina tak alespoň využil původní tvůrce. Jeho tvary se totiž na začátku devadesátých let inspirovala nová generace sedanů s platformou LH (s pohonem předních kol a motorem vpředu podélně), jako Dodge Intrepid a Eagle Vision.
Samotný koncept pak v průběhu let objel několik výstav. Dokonce byl na začátku devadesátých let při jednom z převozů nabourán, a tak musel být nákladně opraven. I proto původní plexiskla v oknech nahradilo zatmavené sklo. Lamborghini Portfonio bylo následně vystaveno v centrále Chrysleru v Auburn Hills v Michiganu, kde by se mělo nacházet dodnes.