Lamborghini potěšilo své fanoušky. Potvrzuje, že nástupce Aventadoru si uchová atmosférickou V12
Vidlicový dvanáctiválec je pro Lamborghini charakteristický už od jeho počátků. Značka o něj nepřijde ani v době přísných emisních norem.
Velké dvanáctiválcové motory to v době stále přísnějších emisních nemají jednoduché. Kvůli vysoké spotřebě a emisím se jich některé automobilky raději vzdávají ve prospěch menších, úspornějších, ale klidně stejně výkonných přeplňovaných motorů. Lamborghini ale potvrdilo, že atmosférickou V12 ve své nabídce nadále uchová.
Potvrdil to sám technický ředitel automobilky Maurizio Reggiani, který oznámil, že atmosférický vidlicový dvanáctiválec bude pracovat i v nástupci modelu Aventador. „V12 je součást historie Lamborghini od samého počátku. Byl přítomen v každém roce naší historie,“ vysvětluje Reggiani. Oddechnout si tak mohou všichni fanoušci, kteří se obávali nahrazení dvanáctiválce třeba přeplňovaným osmiválcem. Že to nebyla jen planá hrozba, naznačovaly interní zprávy z ústředí VW Group, které navrhovalo změnit koncepci a raději u nástupce Aventadoru vsadit na osmiválec twin-turbo, známý i z jiných modelů.
V Sant‘ Agatě ale byli jasně proti, dvanáctiválec je zkrátka nedílnou součástí charakteru značky, a tak se ho vedení nehodlalo vzdát. Výsledkem toho bude fakt, že Lamborghini bude v rámci VW Group posledním mohykánem s dvanáctiválcovým motorem v nabídce. Své W12 se totiž do budoucna hodlá vzdát Bentley, a to v rámci přechodu na plně elektrickou budoucnost své modelové řady. Aktuální Audi A8 se pak dříve avizované W12 dosud nedočkala.
„Pamatuju si, že když jsem začal pracovat v Modeně, lidé, od nichž jsem se učil, mi říkali, že atmosférické motory vám dokážou, že děláte dobrou mechanickou práci. Nic vám totiž nepomůže. Když máte stroj na stlačení vzduchu, je to jen otázka struktury motoru a kolik tlaku zvládne. S dostatečně velkým motorem můžete dosáhnout takřka jakéhokoliv výkonu,“ říká inženýr, který u Lamborghini pracuje už od roku 1998. Předtím ale působil též v Bugatti a Maserati. Reggiani navíc zdůrazňuje, že s turbem ztrácíte osobitý zvuk motoru a musíte ho dobarvovat.
I Lamborghini se ale emisním normám bude muset přizpůsobit. Nástupce Aventadoru tudíž bude elektrifikovaný, když vidlicový dvanáctiválec s atmosférickým plněním doplní o elektromotor. Reggiani ale tvrdí, že to nebude mít jen výhody z hlediska emisí oxidu uhličitého, ale také z hlediska výkonu. „Můžete přidat výkon, ale můžete také vyplnit slabiny motoru s atmosférickým plněním, zejména v pásmu, kde je nízký točivý moment,“ vysvětluje.
Výhodou elektromotoru navíc může být také usnadnění pohonu všech kol, který je pro Lamborghini dnes rovněž charakteristický. Hybridní novinka totiž podle všeho použije elektromotor u přední nápravy, který zajistí vektorování točivého momentu mezi předními koly, což vylepší schopnosti vozu.
Lamborghini tak zůstává věrné své historii. Kdy se však nástupce Aventadoru dočkáme, stále zůstává ve hvězdách. Zatímco některé zprávy naznačují premiéru už příští rok, jiné hovoří o spuštění prodejů až v roce 2024.