Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lancia Delta 1.8 Di TurboJet: Nabídku rozšiřuje špičkový motor a špičková výbava Executive

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (103)
Premiéra nového čtyřválce proběhla už letos v březnu v Ženevě. Až nyní však vstupuje novinka, společně s vrcholným stupněm výbavy, na hlavní evropské trhy.

Špičkový motor z Itálie

Jednotka se zdvihovým objemem 1742 cm3, připravená na rozšíření v malých a výkonných Alfách, elegantních Lanciích na hranici střední třídy i v sedanech a kombi Alfy (řady 159), má plynule variabilní časování sacích i výfukových ventilů, vysokotlaké přímé vstřikování benzinu do válců, přeplňování moderním výfukovým turbodmychadlem a špičkový, velmi rychlý motormanagement, který má radikálně zkrátit reakční čas turbodmychadla i celého motoru ve chvíli, kdy řidič náhle sešlápne pedál akcelerátoru.

Základní parametry vypadají velmi slibně. Nejvyšší výkon 147 kW je u Lancie dosahován v pásmu 5000 min-1 až 5500 min-1. Důležitější bude ale mimořádně vysoký točivý moment v nízkých a středních otáčkách, který má dosáhnout svého maxima 320 Nm už ve 1400 min-1 a na této hodnotě setrvává do 3750 min-1.

Zatím byly zveřejněny parametry standardní varianty tohoto motoru v Alfě 159 a Lancii Delta, ale nezapomeňme, že to určitě není poslední slovo Fiatu. V Ženevě byla totiž k vidění také studie Alfy MiTo GTA, která má mít stejný motor se 169 kW. Alfy Romeo (159, Brera) budou standardně dodávány se šestistupňovou manuální převodovkou, Lancia se šestistupňovým automatem.

Mimořádné měrné parametry nového čtyřválce jsou podle Fiatu dosaženy kontinuálním monitoringem a optimalizací parametrů chodu motoru prostřednictvím přesně dávkovaného množství paliva, polohy variátorů časování ventilů, předstihu zážehů nebo časování vstřiku paliva. V praxi je díky tomu možné určit velmi přesně vhodný okamžik střihu ventilů, usnadňující rychlou a efektivní výměnu náplně válců, a tím (výfukovými plyny) rychle roztáčet turbodmychadlo do pracovních otáček. Řízení celého procesu má na starost nová řídicí jednotka. Výsledkem je podle konstruktérů točivý moment v 1500 min-1 o 70 % vyšší, než u jiných přeplňovaných motorů stejného objemu a poloviční čas prodlevy mezi pohybem akcelerátoru a náběhu turbodmychadla.

Přímé vstřikování pracuje s tlakem 150 bar a sedmiotvorovými tryskami. Teplotu ve válci snižuje odpařování vstřikovaného paliva, což snižuje náchylnost k předčasnému nežádoucímu samovznícení směsi. Vysoký kompresní poměr (9,5:1) sice riziko tohoto jevu zvyšuje, ale současně je předpokladem pro dosažení mimořádných výkonových parametrů motoru.

Plynule variabilní časování sacích a výfukových ventilů rozšiřuje možnosti motoru, novinkou je (přinejmenším u motorů skupiny Fiat) užší propojení práce variabilního ventilového rozvodu s prací turbodmychadla přes motormanagement, což nakonec zmenšuje turboefekt. Turbodmychadlo je napojeno na nové výfukové potrubí, které využívá tlakových pulzací pro zvýšení točivého momentu motoru v nízkých otáčkách. Turbína i výfukové potrubí jsou vyrobeny z oceli, která přečká i teploty do 1020 °C. Vnitřní ztráty třením byly ve srovnání s předchozí generací motorů Twin Spark výrazně sníženy. Rolničková vahadla ventilů tak odebírají motoru například ve 2000 min-1 o 65 % nižší výkon než dosud.

Pětidveřový hatchback s pohotovostní hmotností 1430 kg a s šestistupňovou automatickou převodovkou dosáhne maximální rychlosti 230 km/h a z 0 na 100 km/h akceleruje za 7,4 s. Spotřeba paliva v kombinovaném provozu se má pohybovat okolo hodnoty 7,8 litru benzinu na 100 km.

Delta Executive

Lancia vedle nové pohonné jednotky upozorňuje i na již dříve představené provedení Executive, které je vrcholem modelové řady Delta. Karoserie vozu s touto výbavou má bronzovou barvu se střechou v černém laku, luxusní nádech dodávají zlacená loga na dveřních sloupcích a dvoubarevná litá kola s diamantovým efektem. Interiér je bohatě čalouněný kůží, a to včetně palubní desky. Barevné sladění prostoru pro cestující odpovídá provedení dvoubarevného lakování karoserie.

Seznam výbavy Lancie Delta Executive je obsáhlý. Zahrnuje například šest airbagů, dvouzónovou automatickou klimatizaci, vestavěný navigační systém nebo panoramatickou střechu.

Novinkou jsou adaptivní tlumiče (prodávané pod obchodním označením Reactive Suspension System), jejichž nastavení se upravuje podle aktuální jízdní situace a kvality povrchu. Vedle nesporného komfortního přínosu ovlivňují elektronicky řízené tlumiče i aktivní bezpečnost. Konkrétně je s nimi například brzdná dráha za 100 km/h kratší asi o 5 %.

Parkování do řady aut usnadní poloautomatický asistent, který sám vybere vhodné parkovací místo a po řidiči vyžaduje pouze regulaci rychlosti, zatímco sám otáčí volantem.

Balíček Absolute Handling System propojuje funkce ESP, Hill Holderu, ASR a MSR. K tomu přidává tři pro Lancii nové elektronické systémy. První z nich - Liberalisation Torque Feedback podporuje sportovní jízdu. Pokud boční přetížení v zatáčkách překročí 0,6 g, řízení začne klást větší odpor při zatáčení. Drive Steering Torque (DST) provádí pomocí elektrického posilovače korekce řízení, zabraňuje přechodu auta do přetáčivosti a umí dát i "kontra". Třetí z nových systémů je TTC (Torque Transfer Control), což znamená dnes relativně běžnou elektronickou náhradu samosvorného diferenciálu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (103)
Avatar - Hammunasakra
22. 5. 2009 00:21
Re: Revoluční motor T-Jet...
Já jsem TAKÉ taková "dětina" :-)
PS: Kdo by to byl řekl, že vw bude lancii "šlapat" na paty (to byl citát z let nedávno minulých)
Kdo by to byl řekl, že lancia a alfa bude "šlapat" na paty tomu NEJ- od vw, že? (to byl AKTUÁLNí komentář) ;-)
Pěkný den :-)
Avatar - white label
20. 5. 2009 23:52
Re: Revoluční motor T-Jet...
Uvedl jsem zde příklad již nějakou "chvíli" prodávané motorizace...
Ty argumentuješ výkonem motoru (který "má mít"! 169kW)... ze zatím pouze vystavené studie... (mimochodem 169kW je 230 a ne 240PS)
2.0 TFSI je i ve výkonové verzi 265PS, takže +35PS, je odpověď na "výhodu" +O,2l objemu motoru..., ale o absolutní výkon tu přece nejde, takže tvá argumentace je docela "dětinská"...
:-!
Avatar - white label
20. 5. 2009 23:31
Re: Revoluční motor T-Jet...
Dám jim do závorky Q5 a oni jdou na "jisto", nebo pro jistotu mrknout na S3...
Asi je to hodně podobné Q5 a S3...
Avatar - white label
20. 5. 2009 23:27
Re: Revoluční motor T-Jet...
Naservíruju ti do závorky pro příklad Audi Q5, ale vše marné... :no: :-!
Avatar - ethicon
20. 5. 2009 20:24
Re: Revoluční motor T-Jet...
Ty mudrlant, napíš nám tu ktorá 1,8ka od VW má výkon 240 koní a systém multiair?