Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Land Rover Freelander

Tomáš Zajíček
Synonymem pro opravdové terénní vozy se během padesáti let existence stala značka Land Rover. To dokazuje např. výroba typu Defender, kterého nezaskočí prakticky žádný terén. Dnes vstupuje modelem Freelander do nové oblasti, která byla doposud...

Freelander je od začátku koncipován jako off-road pro volný čas, který by však v terénu měl dokázat, že přesto nepatří mezi žádné "ořezávátka". Dokazuje to především stálým pohonem všech kol, redukční převodovkou či patentovaným systémem HDC (Hill Descent Control).

Tento patentovaný systém při jízdě z prudkého svahu na první rychlostní stupeň hlídá rychlost vozu. Pokud překročí mez 9 km/h vydá povel k brzdám a ty přibržďením zajistí, aby vůz nedostal nekontrolované zrychlení, což je častá chyba řidičů, kteří neznají pravidla pro jízdu v extrémním terénu. Tento systém pracuje i v případě, že je sešlápnuta spojka. Jde vlastně o opak funkce ABS. Tento systém se aktivuje tlačítkem na řadící páce.

Prokluzu kol zabraňuje mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou. Dále je možno připlatit si za systém ETC, který za pomoci ABS zabraňuje prokluzu kolu s nejmenším odporem a tím přenáší točivý moment na zatížené (neprokluzující) kolo.

Technici, ekonomové a designéři Land Roveru se rozhodli, že Freelander bude nabízen ve dvou karosářských provedeních, a to jako "rodinný" pětidveřový Station Wagon (viz foto) a třídveřový Hardback a Softback. Hardback je s pevnou střechou (viz foto) a Softback (viz foto) s plátěnou zadní částí střechy.

Pasivní bezpečnost vozu je v dnešní době jedna z priorit při vývoji. Freelander je díky celkové robustnosti a technickému vybavení i v této kategorii na vysoké úrovni a s rezervou plní simulovaný crashtest s 50% překrytím přídě v rychlosti 56 km/h. Kromě výztuh ve dveřích a airbagu u řidiče, je možné samozřejmě připlatit si i airbag spolujezdce. O systému HDC, který zvyšuje aktivně bezpečnost posádky při jízdě v terénu jsem se již zmiňoval.

O rozhýbání Freelanderu se starají dva motory. Zážehové motory "reprezentuje" šestnáctiventilová osmnáctistovka s výkonem 88 kW/5500 ot/min. Vznětové zastupuje moderní turbodiesel s přímým vstřikováním paliva do válců. Z dvoulitrového objemu podává nejvyšší výkon 72 kW při 4200 otáčkách. U vznětových motorů je však důležitější hodnota točivého momentu, který zde dosahuje hodnoty 210 N.m při 2000 otáčkách. S těmito motory známými z osobních vozů značky Rover dosahuje Freelander zrychlení z klidu na 100 km/h za 11,9 a 15,2 s. Nejvyšší rychlost se díky dobré aerodynamice (Cx = 0,39-0,40) pohybuje na hranici 165 a 155 km/h. Přes tyto slušné výkony by průměrná spotřeba neměla překonat 10,2 (1,8i) a 7,7 (2,0di) litrů na 100 km.

Výbava Freelanderu je již v základní výbavě na slušné úrovní a obsahuje např.: centrální zamykání, el. stahování oken, el. seřiditelná vnější zrcátka, airbag řidiče, posilovač řízení, imobilizer a alarm. Kromě tohoto je možno Freelander vybavit množstvím více či méně praktických doplňků, včetně "efektních" úprav zevnějšku (viz foto).

Ceny Freelanderu oproti větším a patřičně drahým modelům Discovery a Range Rover by měly být "příjemným překvapením". Měly by se výrazně přiblížit či vyrovnat japonské konkurenci (Toyota RAV4, Honda CR-V a Subaru Forester), přičemž image Land Roveru je nesporně podstatně výšší.

Technické údaje:1,8i2,0di
Válce/ventily4/44/2
Zdvihový objem (cm3)17961998
Max. výkon (kW/ot)88/550072/4200
Max kroutící moment (Nm/ot)165/2750210/2000
Max. rychlost (km/h)165155
Zrychlení 0-100 Km/h11.915.2
Spotřeba (nová norma ES/93/116)
Město (l/100 km)13,09,6
Mimo město /l/100 km) 8,66,7
Kombinovaná /l/100 km)10,27,7

Rozměry
Délka x Šířka x Výška4382x1809x1808 mm
Rozvor2555 mm
Objem nádrže59 l
Pneu (zvláštní výbava)159/80 R15 (215/65 R16, 225/55 R17)
Hmotnosti
Pohotovostní hmotnost (kg)1380-1525
Nosnost (kg)525-580

Tomáš Zajíček