Land Rover Freelander
Freelander je od začátku koncipován jako off-road pro volný čas, který by však v terénu měl dokázat, že přesto nepatří mezi žádné "ořezávátka". Dokazuje to především stálým pohonem všech kol, redukční převodovkou či patentovaným systémem HDC (Hill Descent Control).
Tento patentovaný systém při jízdě z prudkého svahu na první rychlostní stupeň hlídá rychlost vozu. Pokud překročí mez 9 km/h vydá povel k brzdám a ty přibržďením zajistí, aby vůz nedostal nekontrolované zrychlení, což je častá chyba řidičů, kteří neznají pravidla pro jízdu v extrémním terénu. Tento systém pracuje i v případě, že je sešlápnuta spojka. Jde vlastně o opak funkce ABS. Tento systém se aktivuje tlačítkem na řadící páce.
Prokluzu kol zabraňuje mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou. Dále je možno připlatit si za systém ETC, který za pomoci ABS zabraňuje prokluzu kolu s nejmenším odporem a tím přenáší točivý moment na zatížené (neprokluzující) kolo.
Technici, ekonomové a designéři Land Roveru se rozhodli, že Freelander bude nabízen ve dvou karosářských provedeních, a to jako "rodinný" pětidveřový Station Wagon (viz foto) a třídveřový Hardback a Softback. Hardback je s pevnou střechou (viz foto) a Softback (viz foto) s plátěnou zadní částí střechy.
Pasivní bezpečnost vozu je v dnešní době jedna z priorit při vývoji. Freelander je díky celkové robustnosti a technickému vybavení i v této kategorii na vysoké úrovni a s rezervou plní simulovaný crashtest s 50% překrytím přídě v rychlosti 56 km/h. Kromě výztuh ve dveřích a airbagu u řidiče, je možné samozřejmě připlatit si i airbag spolujezdce. O systému HDC, který zvyšuje aktivně bezpečnost posádky při jízdě v terénu jsem se již zmiňoval.
O rozhýbání Freelanderu se starají dva motory. Zážehové motory "reprezentuje" šestnáctiventilová osmnáctistovka s výkonem 88 kW/5500 ot/min. Vznětové zastupuje moderní turbodiesel s přímým vstřikováním paliva do válců. Z dvoulitrového objemu podává nejvyšší výkon 72 kW při 4200 otáčkách. U vznětových motorů je však důležitější hodnota točivého momentu, který zde dosahuje hodnoty 210 N.m při 2000 otáčkách. S těmito motory známými z osobních vozů značky Rover dosahuje Freelander zrychlení z klidu na 100 km/h za 11,9 a 15,2 s. Nejvyšší rychlost se díky dobré aerodynamice (Cx = 0,39-0,40) pohybuje na hranici 165 a 155 km/h. Přes tyto slušné výkony by průměrná spotřeba neměla překonat 10,2 (1,8i) a 7,7 (2,0di) litrů na 100 km.
Výbava Freelanderu je již v základní výbavě na slušné úrovní a obsahuje např.: centrální zamykání, el. stahování oken, el. seřiditelná vnější zrcátka, airbag řidiče, posilovač řízení, imobilizer a alarm. Kromě tohoto je možno Freelander vybavit množstvím více či méně praktických doplňků, včetně "efektních" úprav zevnějšku (viz foto).
Ceny Freelanderu oproti větším a patřičně drahým modelům Discovery a Range Rover by měly být "příjemným překvapením". Měly by se výrazně přiblížit či vyrovnat japonské konkurenci (Toyota RAV4, Honda CR-V a Subaru Forester), přičemž image Land Roveru je nesporně podstatně výšší.
Technické údaje: | 1,8i | 2,0di |
Válce/ventily | 4/4 | 4/2 |
Zdvihový objem (cm3) | 1796 | 1998 |
Max. výkon (kW/ot) | 88/5500 | 72/4200 |
Max kroutící moment (Nm/ot) | 165/2750 | 210/2000 |
Max. rychlost (km/h) | 165 | 155 |
Zrychlení 0-100 Km/h | 11.9 | 15.2 |
Spotřeba (nová norma ES/93/116) | ||
Město (l/100 km) | 13,0 | 9,6 |
Mimo město /l/100 km) | 8,6 | 6,7 |
Kombinovaná /l/100 km) | 10,2 | 7,7 |
Rozměry | |
Délka x Šířka x Výška | 4382x1809x1808 mm |
Rozvor | 2555 mm |
Objem nádrže | 59 l |
Pneu (zvláštní výbava) | 159/80 R15 (215/65 R16, 225/55 R17) |
Hmotnosti | |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1380-1525 |
Nosnost (kg) | 525-580 |