Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

LeasePlan i AAA tvrdí: Ceny ojetých Octavií se propadly

Ondřej Láník
Diskuze (8)
Ve 2. a 3. čtvrtletí 2008 došlo k razantnímu propadu cen ojetých vozidel, v průměru o 7 až 8 procent. Zároveň bylo možné vypozorovat značnou přesycenost českého trhu domácí značkou Škoda, uvádí společnost LeasePlan ve svém tiskovém prohlášení.

V posledních měsících docházelo na trhu ojetých vozů k citelnému poklesu cen způsobenému hlavně rostoucí korunou, sílícími dovozy automobilů a také výrazným snížením cen nových aut. Tento trend se sice v září zastavil, růst cen však nelze očekávat. Z pohledu prodejců ojetých automobilů trvá určitá krize.

Tradičně stabilní ceny ojetých škodovek klesají

„Například u ojetých Fabií se v září ceny zvýšily zhruba o 5 tisíc korun,“ řekl Martin Mitterwald, generální ředitel společnosti LeasePlan, která se zabývá operativním leasingem vozidel a ojeté automobily po vypršení operativního leasingu také prodává. V meziročním srovnání nicméně situace pro prodejce ojetin nevypadá příliš růžově, budoucí stagnaci cen by za současné situace ještě přivítali jako dobrou variantu. Slavit naopak mohou zájemci o ojeté vozy, kterých je v Česku více než kupců nových aut.

Ve 2. a 3. čtvrtletí 2008 došlo k razantnímu propadu cen ojetých vozidel, v průměru o 7 až 8 procent. Zároveň bylo možné vypozorovat značnou přesycenost českého trhu domácí značkou Škoda. Ceny modelů Octavia II a Fabia I se proto propadly ještě hlouběji, až o 15 procent. Správci velkých flotil proto musí nacházet nové prodejní kanály: „Dříve LeasePlan prodával ojeté vozy výhradně prostřednictvím interně zajišťované internetové aukce. Nyní využíváme i externí internetové aukce, kamennou aukci, a také vlastní bazarové místo,“ dodal k aktuálním trendům Mitterwald.

Podle autobazarů AAA ceny ojetých Octavií II poklesly za poslední týden až o 30 tisíc Kč. Důvodem je příchod modernizované verze, oficiálně představené na právě probíhajícím autosalonu v Paříži. „Nový facelift Octavie se povedl a řada zájemců si teď bude chtít počkat na modernizovaný model a ceny stávajících Octavií II tím zákonitě klesají,“ uvedl ředitel výkupu skupiny AAA AUTO Petr Vaněček. Bude se tak podle něj opakovat scénář, kdy příchod nové Škody Superb letos na jaře postupně srazil ceny předchozí verze až o 20 %, přičemž nejvíce poklesly zánovní vozy z posledních dvou let výroby.

„Letos celkově klesají ceny škodovek více, než v předchozích letech. U některých novějších modelů (hlavně Fabia II a Octavia II) pak dosáhnl až 15 %,“ poznamenal Petr Vaněček a vysvětlil: „Děje se tak v důsledku cenové politiky automobilky, která letos přistoupila k výrazné modelové obměně a také k nebývalým cenovým akcím při prodeji nových vozů.“ U nové Fabie pak podle něj hraje roli i to, že jí zatím zákazníci nepřijali s takovým nadšením jako první generaci, která přišla na trh v roce 1999.

„I přes současný pokles cen škodovek předpokládáme, že vozy této značky budou i v příštích letech nadále patřit mezi ´cenové držáky´ a jejich zůstatková hodnota bude i nadále ve srovnání s konkurencí spíše nadprůměrná,“ prohlásil Petr Vaněček a dodal: „Pro zákazníky, kteří odložili nákup vozu až na podzim, představují současné nízké ceny velkou výhodu. Spoléhat na další pokles cen bych už ale nedoporučoval, ceny většiny modelů už jsou na svém minimu.“

Jak se Češi při koupi ojetého vozu rozhodují?

Nejdůležitějším kritériem kromě ceny je značka a v dané značce velikost modelu. Obecně platí: čím menší model, tím lepší prodejnost. Důležité také je, že nejrůznější doplňková výbava nemá na konečnou cenu ojetého automobilu zásadní vliv, klíčový je rok výroby a najeté kilometry. Ve výhodě jsou proto vozy s vyšší úrovní základní výbavy, u Škody tedy Ambiente a Elegance. K obecně nejoblíbenějším ojetým vozidlům patří nyní benzinové Fabie jiné než bílé barvy, preferovaná je metalíza. U naftových modelů mají někdy kupující strach z možných vysokých nákladů na opravy, například při poruše turbodmychadla či vstřiků.

Prodej ojetin ovlivňuje i další trend. „Češi dnes již berou auto jako běžnou součást života, jako spotřební zboží, které poslouží a bude vyměněno, zatímco ještě nedávno byl automobil něčím speciálním a pečlivě opečovávaným, často byl téměř členem rodiny,“ poznamenal Daniel Prostějovský, jeden z odborníků LeasePlanu. Také proto se dnes lidé aut zbavují dříve a na trhu je (i díky velkým objemům dovozů) ojetin dostatek. Lidé si mohou více vybírat, a je proto velký problém prodat například auta s nájezdem nad 150 tisíc km.

Ondřej Láník
Diskuze (8)
7. 10. 2008 14:10
Re: Zbozne prani
hmm tady to bude trvat dlouho než se něco změní. Myslím že tohle musí začít odspoda - auta přes 12 let do šrotu, nahradit je 8miletýma, ty 5tiletýma, ty 3letýma ty Jahreswagny a Jahreswageny novýma. V opačném případě si někdo musí pořídit druhé auto dokud první neprodá, a to je nejdražší špás.
7. 10. 2008 14:04
Re: A jaka je skutecnost ???
to ti přijde divný? Koupit si auto který 4 roky znáš má svoji cenu - nekupuješ zajíce v pytli, pro mě to má cenu třeba 10-15%
Avatar - igor77
7. 10. 2008 13:48
Re: Zbozne prani
"ředitel výkupu skupiny AAA AUTO Petr Vaněček"
7. 10. 2008 12:20
Re: A jaka je skutecnost ???
Účetně jí nemůže prodat jinak. Taková je skutečnost.
7. 10. 2008 11:51
Re: Zbozne prani
tak tak, taky si myslím, že až ta recese naplno zasáhne Evropu, bzw. ČR, ty ceny ještě padnou. V US šli prodeje o 30%dolů. U nás to možná tak strašné nebude, ale krize spojená s normalizací (klesající podíl Škody) určitě ještě s cenama zahýbe.