Letní pneumatiky před sezonou. Proč nejezdit na zimních?
Jaro už klepe na dveře, čemuž odpovídají i teploty během dne, šplhající se dost přes 10 stupňů Cesia. Správný čas na letní pneumatiky. Na co ale při přezouvání nezapomenout? A proč v létě nejezdit na zimních?
Pokud moc nejezdíte, stačí vám celoroční pneumatiky. Ty však mají kompromisní vlastnosti jak v zimě za nízkých teplot, tak také v létě. A tedy určitě nezajistí očekávanou bezpečnost ani jízdní vlastnosti. Mnohem lepší je proto používat obutí přizpůsobené ročnímu období a tedy teplotám.
Zatímco použití zimních pneumatik se částečně řídí vyhláškou (souvislá sněhová vrstva na vozovce, dopravní značka „zimní výbava“), uplatnění letních pneumatik legislativa nikterak neupravuje. Jejich používání je tudíž dobrovolné. Někteří uživatelé tak ve snaze ušetřit takzvaně dojíždí zimní pneumatiky i v letních měsících. To však má hned několik úskalí.
„Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z měkčí směsi, která při vyšších teplotách ztrácí svou optimální přilnavost. To vede k až o 20 procent delší brzdné dráze, a vyšší spotřebě paliva o 5 až 10 procent,“ říká Zdeněk Vacl, marketingový ředitel Pirelli.
Nejde ale jen o delší brzdnou dráhu, ale také o jízdní vlastnosti v zatáčkách. Zimní pneumatiky mají měkčí směs, tudíž při vyšší teplotě, řekněme od 10 stupňů Celsia ztrácejí své původní vlastnosti. Typické je to třeba na sjezdu z dálnice. Při rychlostech, při kterých jsou letní pneumatiky zcela tiché, ty zimní pískají jak píšťaly Peruánců. „Zimní pláště se v horkých dnech rychleji opotřebovávají, prodlužují brzdnou dráhu a zvyšují riziko aquaplaningu," varuje Vacl. Letní pneumatiky také lépe odolávají aquaplaningu (ztrátě kontaktu běhounu pneumatiky s povrchem vozovky z důvodu plavání kola na vodě).
Používání zimních pneumatik za vysokých teplot má také ekologické aspekty. Jde zejména o vyšší odpor valení, který zvyšuje spotřebu paliva a tedy i emise zejména oxidu uhličitého. Z běhounu pneumatiky se také uvolňují drobné částečky gumy, které znečišťují životní prostředí. Navíc rychlejší opotřebení pneumatik vede k jejich častější poptávce, což opět neprospívá planetě.
Hlavně správně nahustit
Udržování optimálního tlaku v pneumatikách je klíčové pro jejich dlouhou životnost a bezpečnost na silnici. Příliš podhuštěné pneumatiky zvyšují valivý odpor, což vede k vyšší spotřebě paliva a rychlejšímu opotřebení. Naopak přehuštěné pneumatiky zhoršují přilnavost a zvyšují riziko defektu. Tlak v pneumatikách se mění podle venkovních teplot a stylu jízdy. Podhuštěné pneumatiky mají větší valivý odpor, což způsobuje vyšší spotřebu paliva o 3-6 % a rychlejší opotřebení pneumatik až o 30 %. Naopak přehuštěné pneumatiky mohou snížit přilnavost a ztížit ovladatelnost vozidla. Důležitá je také správná hloubka dezénu (vzorku). Legislativa požaduje u letních pneumatik minimálně 1,6 mm, výrobci ale doporučují alespoň 3 mm.
„Správný tlak v pneumatikách pomáhá snižovat spotřebu paliva a zlepšuje stabilitu vozu a tedy jeho jízdní vlastnosti. A s těmi souvisí aktivní bezpečnost. Doporučujeme kontrolovat tlak minimálně jednou za měsíc a vždy před delší cestou," doplňuje Zdeněk Vacl z Pirelli. Hodnoty doporučené automobilkou lze najít v technické dokumentaci vozidla, na štítku na sloupku dveří nebo na dvířkách plnicího hrdla palivové nádrže.
