Test zimních pneu ADAC ve dvou rozměrech: Majlant utratit nemusíte
Zkouška zimního obutí německým autoklubem ADAC v rozměrech 205/55 R16 a 215/55 R17 zjistila, že sázka na známé značky je většinou dobrým krokem – ale nemusí tomu tak být vždy. Naopak, levné gumy budou zpravidla fungovat hůř a celkem čtyři typy zcela propadly. I s omezeným rozpočtem se však dá pořídit dobrá pneumatika.
Úvod
Nepatříte-li k těm motoristům, kteří jezdí na celoročních pneumatikách, kvapem se blíží doba, kdy bude třeba vyměnit letní gumy za zimní. Pokud vybíráte novou sadu, může pomoci test německého autoklubu ADAC. Ten se letos věnoval celkem 28 pneumatikám pro kompakty a středně velká SUV v rozměrech 205/55 R16 a 215/55 R17.
V obou případech zhusta platí, že sázkou na známé značky, jako je Goodyear, Continental, Michelin či Hankook neuděláte chybu – ale toto pravidlo má své výjimky. Jaké, se dozvíte v následujících kapitolách.
ADAC kromě vlastností pneumatik u menšího rozměru také předpovídá kilometrový proběh, který dokáže zásadně promluvit do ekonomičnosti provozu. U většího rozměru zase detailně přibližuje brzdnou vzdálenost, která se liší výrazně a také výrazně promlouvá do výsledného hodnocení dané gumy, a také uvádí hmotnost pneumatiky. Tam jsou rozdíly i v desítkách procent a zanedbat je těžko, když pneumatika je neodpruženou a rotující hmotností.

Rozměr 205/55 R16
Pneumatiky na malá auta a nižší střední třídu vykazují podle autoklubu málo abnormalit, přesto i zde jsou gumy s hodnocením „dobrá“ i „nedostatečná“. Začneme-li od dolního konce nabídky, vyloženě špatná je Winrun Winter-max A1 WR22, která si v bezpečnosti jízdy vysloužila nejhorší možnou známku 5,5. Na špici není ani v předpovídaném nájezdu kilometrů.
ADAC test zimních pneumatik o rozměru 205/55 R16 pro nižší střední třídu | ||||||
205/55 R16 | Cena za kus [cca v Kč] | Bezpečnost jízdy | Eko-bilance | Celková známka | Hodnocení | |
Continental | WinterContact TS 870 | 2.400 | 1,8 | 2,3 | 2,0 | Dobrá |
Goodyear | UltraGrip Performance 3 | 2.500 | 2,2 | 2,1 | 2,2 | Dobrá |
Michelin | Alpin 6 | 2.900 | 2,4 | 2,0 | 2,3 | Dobrá |
Hankook | Winter i*cept RS3 | 1.900 | 2,8 | 2,0 | 2,6 | Vyhovující |
Dunlop | Winter Sport 5 | 2.100 | 2,8 | 2,2 | 2,6 | Vyhovující |
Nokian | Snowproof 2 | 2.000 | 2,7 | 2,9 | 2,8 | Vyhovující |
Falken | Eurowinter HS02 | 1.800 | 2,9 | 2,6 | 2,8 | Vyhovující |
Zeetex | WH 1000 | 1.400 | 3,7 | 2,6 | 3,7 | Dostatečná |
GT Radial | WinterPro2 Evo | 1.600 | 3,7 | 3,0 | 2,7 | Dostatečná |
Vredestein | Wintrac | 2.000 | 3,8 | 3,3 | 3,8 | Dostatečná |
Pirelli | Cinturato Winter 2 | 2.300 | 3,9 | 3,2 | 3,9 | Dostatečná |
Winrun | Winter-max A1 WR22 | 2.500 | 5,5 | 2,7 | 5,5 | Nedostatečná |
Známkování: 0,6-1,5: velmi dobrá, 1,6-2,5: dobrá, 2,6-3,5: vyhovující, 3,6-4,5: dostatečná, 4,6-5,5: nedostatečná |
Modely Continental WinterContact TS 870, Goodyear UltraGrip Performance 3 a Michelin Alpin 6 prokazují špičkový výkon. Continentalky bodují zejména pokud jde o bezpečnost jízdy, michelinky naopak získaly nejvyšší hodnocení v oblasti ochrany životního prostředí díky vysokému kilometrovému výkonu a velmi nízkému otěru.
Rozdíly v najetých kilometrech si lze představit tak, že pokud Češi v průměru ujedou cca 19 tisíc kilometrů ročně, řekněme, že polovina (9.500 km) je na zimních pneumatikách. Michelinky tak vydrží s rezervou 5 sezón, kdežto vredesteiny budete muset vyměnit už po třech sezonách nebo nejpozději ve třetině té druhé. Z dlouhodobého pohledu se tak smaže rozdíl ceny, kdy jsou michelinky zhruba o třetinu dražší.
Prognóza kilometrového proběhu pro rozměr 205/55 R16 | ||
Značka | Model | Odhadovaný proběh před nutností výměny [km] |
Michelin | Alpin 6 | 53.200 |
Hankook | Winter i*cept RS3 | 52.800 |
Goodyear | UltraGrip Performance 3 | 49.100 |
Dunlop | Winter Sport 5 | 48.700 |
Winrun | Winter-max A1 WR22 | 47.000 |
Zeetex | WH 1000 | 44.100 |
Continental | WinterContact TS 870 | 43.800 |
Falken | Eurowinter HS02 | 42.300 |
Nokian | Snowproof 2 | 38.500 |
GT Radial | WinterPro2 Evo | 37.100 |
Pirelli | Cinturato Winter 2 | 34.000 |
Vredestein | Wintrac | 33.400 |
Pokud je přesto pro vás kritická cena a nemůžete dát za pneumatiku více než dva tisíce korun, tedy osm za sadu, lze doporučit hankooky. Do dvou tisíc se jedna guma vejde a kilometrový výkon je druhý nejlepší. V bezpečnosti jízdy jsou sice o chloupek lepší nokiany, ale jejich odhadovaný kilometrový výkon je o nějakých 14 tisíc kilometrů – tedy sezonu a půl – kratší.
Rozměr 215/55 R17
Překvapením mezi „sedmnáctkami“ budiž pneumatika Vredestein Wintrac Pro, která skončila na třetím místě s hodnocením „Dobrá“, když její sestra Wintrac v menším rozměru je třetí od konce a je pouze „dostatečná“. Sedmnáctipalcová Wintrac Pro také má brzdnou dráhu jen 35,4 metru a váží 9,4 kg, v obou těchto parametrech je tedy bezpečně v horní půlce výsledkových tabulek.
ADAC test zimních pneumatik o rozměru 215/55 R17 pro crossovery | ||||||
215/55 R17 | Cena za kus [cca v Kč] | Bezpečnost jízdy | Eko-bilance | Celková známka | Hodnocení | |
Goodyear | UltraGrip Performance 3 | 4.200 | 2,1 | 1,7 | 2,0 | Dobrá |
Dunlop | Winter Sport 5 | 3.300 | 2,1 | 2,1 | 2,1 | Dobrá |
Vredestein | Wintrac Pro | 4.200 | 2,3 | 2,6 | 2,4 | Dobrá |
Semperit | Speed-Grip 5 | 3.100 | 2,9 | 1,9 | 2,6 | Vyhovující |
Hankook | Winter i*cept RS3 | 2.800 | 2,8 | 2,2 | 2,6 | Vyhovující |
Continental | WinterContact TS 870 P | 3.900 | 2,9 | 2,3 | 2,7 | Vyhovující |
Pirelli | Cinturato Winter 2 | 3.700 | 2,9 | 2,4 | 2,8 | Vyhovující |
Yokohama | BluEarth-Winter V906 | 2.900 | 2,8 | 3,1 | 2,9 | Vyhovující |
Giti | GitiWinter W2 | 2.400 | 3,2 | 2,8 | 3,1 | Vyhovující |
Firestone | Winterhawk 4 | 2.800 | 3,5 | 2,9 | 3,3 | Vyhovující |
Viking | WinTech | 2.600 | 3,6 | 1,8 | 3,6 | Dostatečná |
Kumho | WinterCraft WP52 | 2.300 | 3,6 | 2,6 | 3,6 | Dostatečná |
Maxxis | Premitra Snow WP6 | 2.400 | 3,7 | 2,6 | 3,7 | Dostatečná |
Triangle | WinterX TW401 | 1.600 | 4,8 | 3 | 4,8 | Nedostatečná |
Kenda | Wintergen 2 KR501 | 2.500 | 4,2 | 4,9 | 4,9 | Nedostatečná |
Davanti | Wintoura + | 2.400 | 5,3 | 3,1 | 5,3 | Nedostatečná |
Známkování: 0,6-1,5: velmi dobrá, 1,6-2,5: dobrá, 2,6-3,5: vyhovující, 3,6-4,5: dostatečná, 4,6-5,5: nedostatečná |
Kdo v tomto rozměru hledá co nejnižší cenu, může ho zlákat Triangle Winter X TW401, která se v Česku dá pořídit okolo 1.600 korun. Je však jednou ze tří pneumatik s hodnocením „Nedostatečná“, s hmotností 10 kg patří k průměru a její brzdná dráha je 41,1 metru – o téměř 7 m delší, než vítěz této kategorie, pirellka Cinturato Winter 2. To je víc než délka auta.
ADAC bohužel v tomto rozměru nepřináší konkrétní informace o odhadovaném kilometrovém výkonu, avšak jako skvělý poměr ceny ku kvalitě se jeví dunlopka Winter Sport 5. S cenou okolo 3.300 korun má hodnocení „Dobrá“, váží 9,8 kg a z 80 km/h na mokru zastaví do 35 metrů. Vredestein zde podle tiskové zprávy autoklubu nedosáhl na známku „Dobrá“ právě kvůli odhadu nájezdu kilometrů.
Hmotnost jednotlivých pneumatik samozřejmě má vliv na jízdní chování vozu; rozdíl 3,6 kg mezi nejlehčím goodyearem a nejtěžší kendou je opravdu velký, je to víc než třetina hmotnosti goodyearu. Do hodnocení ADACu vstupuje hmotnost ovšem spíš kvůli zvýšení celkové hmotnosti auta a s tím souvisejícími vyšší spotřebou paliva a větší náročností na suroviny při výrobě; jde tedy o součást eko-bilance.
Brzdná dráha a hmotnost pro rozměr 215/55 R17 | |||
Značka | Model | Brzdná dráha z 80 km/h na mokru [m] | Hmotnost pneumatiky [kg] |
Pirelli | Cinturato Winter 2 | 34,2 | 9,7 |
Firestone | Winterhawk 4 | 34,6 | 9,6 |
Continental | WinterContact TS 870 P | 34,6 | 9,1 |
Dunlop | Winter Sport 5 | 34,7 | 9,8 |
Yokohama | BluEarth-Winter V906 | 35,1 | 10,8 |
Vredestein | Wintrac Pro | 35,4 | 9,4 |
Goodyear | UltraGrip Performance 3 | 35,6 | 8,8 |
Semperit | Speed-Grip 5 | 35,9 | 9 |
Hankook | Winter i*cept RS3 | 36,5 | 9,7 |
Kumho | WinterCraft WP52 | 36,7 | 10,1 |
Giti | GitiWinter W2 | 37,1 | 10,5 |
Viking | WinTech | 37,3 | 8,9 |
Maxxis | Premitra Snow WP6 | 38,3 | 10,3 |
Kenda | Wintergen 2 KR501 | 41,1 | 12,4 |
Triangle | WinterX TW401 | 41,1 | 10 |
Davanti | Wintoura + | 41,3 | 11,4 |
Závěrem autoklub doporučuje nespoléhat se na EU štítek pneumatik. Ten hovoří o spotřebě paliva, brzdné dráze na mokru a hlučnosti, ovšem ovladatelnost není jen o brzdné dráze, nýbrž i o dalších charakteristikách, jako je přilnavost v zatáčkách, jízdní stabilita či odolnost aquaplaningu.