Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Letos v Le Mans uspěl ryze ženský tým. Dámy se zde ale neobjevily poprvé

Mirek Mazal Mirek Mazal 31. 8. 2021 • 06:34
46
1
Zobrazit náhledy (46)
Barbara Skinner Barbara Skinner Morris Cowley Special Barbara Skinner Barbara Skinner a Dancing Daughters MG PA/PB “Leonidis” (1935) MG PA/PB “Leonidis” (1935) MG PA/PB “Leonidis” (1935) MG PA/PB “Leonidis” (1935) Barbara Skinner Barbara Skinner Barbara Skinner Barbara Skinner Barbara Skinner Barbara Skinner Barbara Skinner Barbara Skinner Barbara Skinner Barbara Skinner Barbara Skinner Barbara Skinner Barbara Skinner Barbara Skinner Barbara Skinner Barbara Skinner Barbara Skinner Barbara Skinner Barbara Skinner Barbara Skinner Barbara Skinner Barbara Skinner Barbara Skinner 24 hodin Le Mans 1935 24 hodin Le Mans 1935 24 hodin Le Mans 1935 24 hodin Le Mans 1935 24 hodin Le Mans 1935 24 hodin Le Mans 1935 24 hodin Le Mans 1935 24 hodin Le Mans 1935 24 hodin Le Mans 1935

Ženy se neobjevují v motoristickém sportu příliš často, proto je příjemné sledovat jejich nástupy doprovázené úspěchy. Závodnice umí, což se promítlo do startovního pole v Le Mans.

Vytrvalostní klasika 24 hodin Le Mans 2020 byla pozoruhodná přinejmenším ze dvou důvodů. Za prvé se loňský ročník konal o tři měsíce později proti zaběhlému termínu z důvodu pandemie koronaviru a za druhé se do úmorného kroužení dnem i nocí poprvé pustil ryze dámský tým kategorii LMP2.

Kolumbijsko-německo-nizozemská posádka ve složení Tatiana Calderón, Sophia Flösrch a Beitske Visser ovládla titulky novin, což nebylo zásluhou pouze dokončením 364 kol a dobrého umístění. Na deváté místo kategorie a třinácté celkově ženy dovezl okruhový prototyp Oreca 07 osazený vidlicovým osmiválcem Gibson GK428 o objemu 4,2 litru. Červený speciál týmu Richard Mille Racing Team ztratil na vítěznou Toyotu 23 kol, pohledem čtyřiadvacetihodinovky se jedná o vynikající výkon všech tří pilotek.

Závodnice jsou v Le Mans úkazem, i když se v minulosti občas objevily týmy spoléhající na cit řidiček. Prolomení genderových hranic první zažila v roce 1935 Barbara Skinner z týmu přezdívaného novináři jako „Dancing Daughters“ (Tančící dcery). Barbara se narodila s jasným osudem vynikající závodnice, protože otec Carl se pohyboval v automobilovém prostředí a založil společnost SU vyrábějící karburátory. Přirozený talent podporovaný otcem narazil u britské závodní asociace, která odmítala dámy až do roku 1928. Uvolnění přicházelo postupně a až po čtyřech letech se matky, ženy či přítelkyně mohly oficiálně postavit svým mužským protějškům.

Příznivou situaci Carl využil a 6. dubna 1932 nadějné dceři daroval k 21. narozeninám závodní Morris Cowley Special. Barbara se přihlásila do vrchařských závodů Shelsley Walsh Speed Hill Climb hned v debutové jízdě vyhrála třídu MAC Ladies Cup za nejrychlejší čas dne. Od té doby nechyběla na žádném ročníku zdolávání kopců v Shelsley Walsh a během následujících sezón předváděla umění rychlé jízdy napříč různými motoristickými sporty.

Vrchol řidičské kariéry Barbary přišel v Le Mans během třináctého dílu legendární čtyřiadvacetihodinovky. Ona a pět dalších Tančících dcer měly připraveny tři stejné kusy automobilů MG PA osazené motorem o objemu 0,8 litru a karburátory SU. V rámci snižování hmotnosti se nešetřilo hliníkem na blatníky, kapotu a jedinou aero clonu řidiče. Sériový motor o výklonu 27 kW (37 koní) byl nadopován pomocí úpravy ventilů, lehkého setrvačníku a leštěnou hlavou válců. Přípravou na závod přibylo druhé palivové čerpadlo a tovární technici v Abingdonu vytvořili prostor pro přepravu většího počtu náhradních kol a pneumatik.

Barbara se střídala s Doreen Evans ve voze číslo 55, startovní číslo 56 mělo MG posádky Joan Richmond a Barbara Simpson, třetí želízko v ohni s číslem 57 pilotovaly Margaret Allen a Colleen Eaton. Vyčerpávající okruh plný nehod zvládlo za 24 hodin jen 28 z 58 automobilů, vítězoslavně nechyběly všechny tři kusy MG.

Pódium si rozdělily automobily Lagonda, Alfa Romeo a Aston Martin, ale MG reprezentovaly tři spolehlivé závodnice, které s rozmyslem řešily extrémně těžké okamžiky vytrvalostního soupeření a vždy si zachovaly chladnou hlavu. Celkem ženy ujely 153, respektive 152 kol, což stačilo na umístění za sebou na 24., 25. a 26. pozici.

Je smutné, že Barbara zemřela jen sedm let od slavného závodu. V roce 1942 nepřežila následky dopravní nehody, nicméně její průkopnický duch a emancipace žen v motorsportu žije dál s rostoucím počtem pilotek vystupujících na nejvyšší úrovni motoristických kategorií. Dámy z Le Mans ještě neřekly poslední slovo a můžeme se jen těšit na jejich další úspěšná vystoupení.

Související články

Témata
31. 8. 2021 16:37
Článek
Musím říct, že jsem z článku nějaký zmatený. To je recyklace z loňska? Píše se v něm totiž o úspěchu z 2020, což týden po Le Mans 2021...a s nadpisem Letos v Le Mans...
Letos totiž děvčata nedojela, neboť po jimi nezaviněné kolizi se otáčela slečna Sophia s takovou smůlou, že ji smetlo další auto a jen asi zázrakem to pro nikoho neskončilo špatně. :-(

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud