Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus GS 300h: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (4)
Pod kapotu Lexusu GS se poprvé dostal čtyřválec. Nezůstane v tom však sám, pomáhá mu elektromotor. O tom, jak jezdí, jsme se vydali přesvědčit do Španělska.

Nástup Lexusu GS čtvrté generace na světové trhy nebyl vůbec špatný, v meziročním srovnání v letech 2011 a 2012 vzrostly prodeje o plných 700 %. O to, aby i příští rok byl ve znamení nárůstu, se má postarat nejnovější přírůstek, hybridní GS 300h.

Model GS 300h sdílí hybridní techniku svého menšího bratříčka, modelu IS 300h, a tvoří tak o něco méně výkonnou a levnější variantu pro vlajkovou loď modelové řady, GS 450h. Právě mezi tyto dvě specifikace by se v Česku mělo rovným dílem rozprostřít celých 80 % prodejů řady GS, zbytek si mezi sebe rozdělí čistě benzinové verze GS 250 a GS 350 AWD. V absolutních číslech se v případě modelu GS bavíme o zhruba padesáti vozech, které plánují zástupci automobilky Lexus prodat na našem trhu v příštím roce.

O pohon GS 300h se stará zážehový dvouapůllitr, čtyřválec pracující v Atkinsonově cyklu se vstřikováním D-4S (přímý i nepřímý vstřik benzinu). Motor disponuje výkonem 133 kW při 6000 min-1 a točivým momentem 221 N.m při 4200 až 5400 min-1. Se zážehovým agregátem spolupracuje elektromotor o výkonu 105 kW a točivém momentu 300 N.m. Kombinovaný výkon hybridní soustavy činí 164 kW.

Zástavbou NiMH akumulátorů o kapacitě 6,5 Ah klesl objem zavazadelníku výrazněji než u IS; o celých 91 litrů. I tak zbývá na věci solidních 451 litrů (jde o verzi s kolem pro nouzové dojetí), více proto zamrzí absence průvlaku na převážení dlouhých předmětů. Hodně zajímavou nabídkou je zabudování Wi-Fi hotspotu do úložného prostoru pod loketní opěrkou. Přístroj přijde na necelých 7 tisíc korun, je napojen přímo na napájecí síť automobilu a díky dvěma anténám nabízí mnohem lepší a stabilnější připojení za jízdy než v případě mobilního telefonu.

Jízda

Na kvalitních španělských silnicích jsme vyzkoušeli GS 300h ve dvou verzích: v nejvyšší specifikaci Premium, která je opravdu doslova našlapána výbavou, a následně ve verzi F-Sport, zaměřené na dynamičtější řidiče.

Začněme verzí Premium, která ve standardu nabízí prvky jako bi-LED světlomety, adaptivní tlumiče, třízónovou klimatizaci, přední odvětrávaná a vyhřívaná sedadla nebo navigační systém s úhlopříčkou 12,3“. Příjemným společníkem je taktéž barevný průhledový displej, mohl by však umět zobrazit více informací a například zobrazení otáček motoru (které si můžete například při sportovní jízdě zobrazit) je málo výrazné.

Na osmnáctipalcových litých kolech je vůz příjemně komfortní, navíc podobně jako menší IS je model GS velmi dobře utlumen, takže si můžete v klidu vychutnat špičkový příplatkový audiosystém. Při dálničních rychlostech zesílí ševelení kolem zrcátek, opravdu velký aerodynamický hluk však na palubě tohoto Lexusu nebudete mít šanci zažít: maximální rychlost vozu je kvůli integrovanému elektromotoru bez redukční převodovky omezena na 190 km/h.

Hybridní vůz si zákazníci nekupují kvůli dálničním závodům, ale kvůli úspoře paliva. Takže jak na tom GS je? Oproti full-hybridům předchozí generace si můžete dovolit trochu ostřejší práci s pedálem plynu, takže ve městě nebudete brzdou provozu. Čistě na elektřinu jde jet do rychlosti zhruba 50 km/h na vzdálenost zhruba tří kilometrů při plně nabité baterii.

Ranní madridskou zácpu jsme projeli za osm litrů Naturalu, klidné tempo mimo město znamená bezproblémové udržení této spotřeby i nadále. Kolegové, smýšlejíc velmi ekologicky, projeli zhruba stopadesátikilometrový úsek za méně než šest litrů, ani při velmi sportovním stylu jízdy se však spotřeba nevyšplhala výrazněji nad desetilitrovou hranici. Spouštění a vypínání spalovacího motoru probíhá naprosto neslyšně a plynule, pokud však žádáte po autě maximální možnou dynamiku, vyžene bezestupňová převodovka E-CVT otáčky a čtyřválec ukáže i svou stinnou stránku: nepříliš hezký, bzučivý zvukový projev. Toto monotónní „hučení“ je však problém téměř všech čtyřválcových aut s bezestupňovými převodovkami.

Přesednutí do modelu F-Sport přineslo jistější jízdní vlastnosti díky devatenáctipalcovým kolům, zdálo se mi také, že tlumiče samotné jsou ve shodných jízdních režimech ve srovnání s verzí Premium o něco sportovněji nastavené. Model GS má velmi příjemné, tuhé a přesné řízení, díky kterému víte, co se s předními koly děje. Hezky jsme si to mohli vyzkoušet v kopcích za Madridem, kde byla místy na silnici námraza, takže pro bezpečné projetí 1,8 tuny vážícího auta na letních pneumatikách bylo citlivé řízení velmi důležité. Pro hrátky se zadním pohonem by to chtělo o něco aktivnější práci převodovky. Také brzdy zaslouží pochvalu, dají se příjemně dávkovat a přitom mají velmi solidní účinek. Zajímavostí je, že podle Lexusu vás po ujetí 90 tisíc kilometrů s GS 300h čeká pouze jedna výměna destiček: díky rekuperaci energie nejsou brzdy tolik v permanenci.

Lexus GS - technická data a ceny
MotorGS 250GS 300hGS 350 AWDGS 450h
Převodovka6Ae-CVT6A 4x4e-CVT
Zdvihový objem [cm3]2500249434563456
Válce/ventily6/44/46/46/4
Největší výkon [kW/min-1]154/6400133/6000233/6400215/6000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]253/4800221/4200378/4800352/4500
Výkon el.motor [kW]-105-147
Celkový výkon [kW]154164233254
Max. rychlost [km/h]225190190250
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,69,26,35,9
Komb. spotřeba [l/100 km]8,94,710,25,9
Cena Comfort [Kč]1.195.000,-1.300.000,--1.510.000,-
Cena Executive [Kč]1.330.000,-1.435.000,-1.580.000,-1.645.000,-
Cena F Sport [Kč]1.585.000,-1.690.000,-1.835.000,-1.950.000,-
Cena Premium [Kč]1.640.000,-1.745.000,-1.890.000,-1.950.000,-

Pozn: Tabulka uvádí standardní ceny, do 28. února 2014 platí pro GS 300h ceny modelu GS 250.


Aleš Jungmann
Diskuze (4)
17. 1. 2014 10:20
Re: Na Lexus to jde, ale...
No iste, hlavne Superb a Malibu ten Lexus prevalcuju na plnej ciare a vo vsetkych parametroch a vlastnostiach!!! >:D

Neviem sa rozhodnut medzi GS300h a Superbom 1.6TDI. Podla mna bude lepsia volba Superb, lebo ked ho dam cipnut, tak mozno to GSko na velmi velmi dlhom rovnom useku dialnice predbehnem, lebo jeho maximalka je trapnych 190km/h... >:-[]
Avatar - rimow11
7. 12. 2013 07:25
Re: Na Lexus to jde, ale...
toto môžeš tvrdiť, pokiaľ do neho nesadneš ;-)
Avatar - Uživatel_5340709
6. 12. 2013 17:50
Re: Na Lexus to jde, ale...
:yes: :yes: :yes: umíš pobavit. >:D
6. 12. 2013 15:20
Na Lexus to jde, ale...
...na A6, 5, E, Malibu, nebo Superb to zkrátka nestačí :-!