Lexus GX: Nástupce Land Cruiseru se samonosnou karoserií?
Viceprezident amerického Lexusu a jeho generální manažer Mark Templin k těmto spekulacím nedávno magazínu Wards Auto sdělil: „Ano, je možné, že stávající generaci RX nahradíme novým SUV, tedy modelem na základě běžných automobilů.“ Nebude to ale jednoduché, protože dvě dosavadní generace (modely 2002 a 2009) byly za mořem velmi populární. „Byli jsme s GX velmi úspěšní a nikdo ho nechce ztratit,“ dodal Templin.
Dalším důvodem, proč Lexus zvažuje více variant a nechce skočit do rozjetého vlaku velkých SUV je to, že by takový model kanibalizoval řadu RX. Ta se prodává v malé míře i u nás, ale v USA si jej loni koupilo přes 82,5 tisíce lidí. A to je hodně. „RX pokrývá velkou část trhu. Soutěžíme s mnoha menšími konkurenty i konkurenceschopnou cenou,“ uvedl dále Mark Templin. GX je dvojčetem současného Land Cruiseru série 150.
Templin si je samozřejmě vědom výhod obou řešení. Zatímco SUV se samonosnou karoserií je výrazně lehčí, spotřebuje méně paliva a může se chlubit slušnými jízdními vlastnostmi, klasické terénní (byť patřičně luxusní) auto s rámem se cítí jako ryba ve vodě mimo zpevněné cesty a je vhodnější k tažení přívěsů. Cestou SUV šel například Jeep u posledního vydání velkého Grand Cherokee. Bude jej prestižní divize Toyoty následovat?
Také aplikace menších benzinových turbomotorů nejen u vozů do lehčího či těžšího terénu je předmětem úvah. Mladší zákazníci by je jistě uvítali. Lexus má ovšem k dispozici velmi dobrý atmosférický vidlicový šestiválec 3,5 l, který aktuálně využívá například limuzína střední třídy ES. A ta je na tom co se týče spotřeby i výkonu lépe než například Mercedes-Benz C 250 s přeplňovaným benzinovým čtyřválcem.