Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus RC F Track Edition – Hrátky s dinosaurem

Ondřej Mára
Diskuze (104)

Bezesporu úchvatný stroj nabízí řidičský zážitek, který se již v blízké budoucnosti stane velmi vzácnou záležitostí. Naplno si ho vychutnat ale není tak snadné.

Design, interiér


Začátkem roku 2019 představila značka Lexus omlazené kompaktní kupé RC F, sportovnější verzi prémiového kupé RC (Radical Coupe), které možná mnohé z nás zklamalo nepatrným snížením výkonu. Pod kapotou sice zůstal atmosférický pětilitrový osmiválec, ten však dostal filtr pevných částic a jeho výkon klesl o cca 10 kW a 10 N.m točivého momentu.

Podobné zprávy sice nikdy moc radosti nevyvolají, japonští technici si však dali záležet, aby nám tuto ztrátu vykompenzovali. Motor proto prošel dalším laděním, snižovala se celková hmotnost a dolaďovalo se nastavení podvozku, který měl nově nabídnout ještě lepší zážitky při každodenním ježdění.

Třešničkou na dortu modernizovaného Lexusu RC F pak byla limitovaná verze Track Edition, která (jak již název napovídá) čerpala inspiraci především na závodních okruzích. Cílem techniků přitom nebylo vytvořit pouze okruhový speciál, ale především řidičům nabídnout zážitek jako ze závodního vozu i na běžných silnicích. A když na to přijde, tak i možnost zazářit na závodním okruhu.

Jak už jsem ale zmínil, Track Edition vznikla jako limitovaná edice v počtu cca 400 kusů pro všechny globální trhy. A několik kousků skončilo i v Česku, včetně tohoto novinářského testovacího speciálu.

Poznat limitovaný model Track Edition přitom není nic těžkého. Hned na první pohled vám napoví CFRP Aero Pack, tedy sada karosářských doplňků vyrobených z lehkého uhlíkového kompozitu – karbonu.

Přesněji řečeno jde o decentní spoiler předního nárazníku, kapotu motoru, střechu, zadní křídlo a zadní nárazník. Karbon byl navíc použit i na vnitřních výztuhách vozidla, čímž automobilka opět šetřila hmotnost a ještě přispěla k vyšší tuhosti karoserie.

Pro zajímavost můžeme dodat, že na střeše se povedlo ušetřit asi 6,1 kilogramu, na kapotě cca 2,9 kilogramu a fixní pevné křídlo, které nahrazuje aktivní spoiler, kromě nižší hmotnosti nabízí i optimalizovanou aerodynamiku a ve vyšších rychlostech a vyšší přítlak zadní nápravy (až o 26 kg). Vpředu se pak o lepší přítlak stará přední karbonový spoiler, který je ale nepříjemně zranitelný. Ostatně na novinářském voze už nesl i nějaký ten šrám.

V podbězích si můžeme všimnout devatenáctipalcových kovaných kol BBS, které nepochází z běžné produkce. Jedná se totiž o původně závodní disky, u kterých se hledělo na snižování neodpružené hmotnosti. Za disky pak prosvítají masivní brzdy Brembo s karbon-keramickými kotouči, které opět pomáhají snižovat neodpruženou hmotnost a zvyšují brzdný účinek. Tato kombinace pak pomohla ušetřit jen na přední nápravě až okolo 25 kilogramů neodpružené hmotnosti.

Některé úpravy přitom nemusí být na první pohled vidět, ale rozhodně je uslyšíte. Například výfukový systém se čtyřmi kulatými koncovkami je nově vyroben z titanu, což opět pomohlo výrazně snížit váhu a ještě přispělo k silnějšímu zvuku. Ten navíc do kabiny proniká snáze díky ubrání zvukové izolace, která opět pomohla ušetřit pár gramů.

Podtrženo sečteno je Lexus RC F Track Edition lehčí o nějakých 70 až 80 kilogramů, což je nezanedbatelná hodnota. Neméně důležitá je pak skutečnost, že většina ušetřené hmotnosti pochází z neodpružených částí automobilu. Všechny provedené úpravy tak ve výsledku cílily především na zlepšení ovladatelnosti.

Lexus RC F Track Edition Lexus RC F Track Edition

Na přání je možné vůz nechat nalakovat do tří speciálních metalických odstínů – bílá F, Tatanová Sonic a Černá grafitová. Námi testovaná bílá barva v kombinaci s černými karbonovými prvky mě ale na první pohled úplně neuchvátila, abych pravdu řekl. Věřím, že tmavší odstíny by si s karbonem a tmavými koly rozuměly lépe.

Extravagantní luxus

Funkčních úprav se dočkala i kabina, která se ale stále snaží působit i luxusně. Stačí se podívat na nádherně extravagantní červené čalounění sedadel, sportovního volantu, výplní dveří i podlahy. Kromě červeného koberce jsou zde totiž i červené koberečky s vyšívaným logem RC F. Náznak červené se navíc objevuje i v dekoračních karbonových panelech. 

Po funkční stránce musím zmínit především sedadla, čalouněná kombinací Alcantary a kůže, která jsou pohodlná a přitom nabízí perfektní oporu celého těla v zatáčkách. Jen škoda, že jim chybí vyhřívání.

Druhá řada sedadel je spíše pro parádu – průměrnému člověku zde bude chybět místo prakticky ve všech směrech, ovšem nejhorší je to nad hlavou. Příliš pohodlné přitom není ani vystupování. Proto se raději vraťme zpět dopředu.

Volant padne příjemně do rukou, nechybí dostatek odkládacích prostor a středový tunel nabízí celkem jednoduché a přehledné uspořádání. Dokonce i manipulace s dotykovými ploškami k nastavení teploty ventilace je celkem pohodlná. 

Starou známou strastí ale zůstává ovládání 10,3 palcové obrazovky infotainmentu s jinak líbivou grafikou, které probíhá přes touchpad umístěný za voličem automatické převodovky. Ovládání je zkrátka někdy moc citlivé, jindy naopak málo, ubírá spoustu pozornosti od řízení a celkově je jednoduše k vzteku. Zhruba jako skutečnost, že infotainment neuměl konektivitu Android Auto. Alespoň že prémiové audio Mark Levinson se 17 reproduktory opět předvedlo parádní show.

Jenže proč ztrácet čas vztekáním nad výdobytky moderní doby, když sedíme za volantem řidičského vozu? Dobrou zprávou je, že kombinovaný přístrojový štít s digitálním palubním počítačem/otáčkoměrem a analogovým rychloměrem ukazuje všechny důležité informace přehledně a logicky rozmístěné.

A i když je to u sportovního vozu údaj zřejmě naprosto postradatelný, přesto je mi jasné, že se možná někdo zeptá na kufr. Ten nabízí poměrně velký nákladový otvor a objem až 340 litrů, což by mělo pohodlně stačit i na týdenní výlet ve dvou. Vzhledem k pevné karbonové přepážce mezi zadními sedadly a zavazadelníkem ale zapomeňte na sklápěcí sedadla či průchodku.

Motor, jízdní vlastnosti


Ohrožený druh

Nejzajímavější věcí na všech modelech Lexus RC F je bezesporu motor, pro který pasuje označení „dinosaurus“ jako vyšité. Jedná se totiž o pětilitrový atmosféricky plněný vidlicový osmiválec, což je v dnešní době celkem raritní záležitost.

Motor nabízí maximální výkon 341 kW (464 k) a nejvyšší točivý moment 520 N.m při 4800 ot/min. Samotný motor prošel celkovou modernizací již s omlazeným kupé RC F, pod kapotou Track Edition však dostal ještě tvrdší pouzdra uložení, upravené kanálky sání a nižší limitní otáčky pro otevřené sání (2800 vs. 3600 ot/min.). Akceleraci z 0 na 100 km/h tak zvládá pohodlně v čase 4,3 sekundy a díky vyššímu poměru diferenciálu 3,13 vs 2,93) by měl nabídnout ještě agilnější starty.

Výkon je na zadní kola přenášen přes osmistupňovou automatickou převodovku a tradiční samosvorný diferenciál Torsen, který nahrazuje původní řešení s vektorováním točivého momentu. Auto tak nezapře svou chuť do zatáček, ve kterých si umí i pěkně hodit zadkem.

Komfortní a jistý divoch!

Osobně mi však mnohem zajímavější přišla skutečnost, jak moc dokáže být auto pohodlné i na běžných okreskách. Jeho vyztužený podvozek v kombinaci s 19 koly na pneumatikách Michelin Pilot Sport 4S 255/35 vpředu a 275/35 vzadu může znít jako recept na bolavá záda a hlavu, jenže chyba.

Podvozek dokáže být překvapivě stabilní i na horším povrchu, kde je řidiči dobrým parťákem a především oporou. Na hladké silnici pak podvozek pracuje jedna radost a dává řidiči celkem dobře vědět o tom, co se s autem zrovna děje. A dít se toho bude opravdu hodně.

Lexus RC F Track Edition Lexus RC F Track Edition

Fantastický zvuk titanového výfukového systému totiž člověka neustále svádí k prudšímu šlapání na plynový pedál, častějšímu rozezpívávání všech osmi válců pod kapotou i častějším zastávkám na čerpacích stanicích. Jenže kdo má finance na tuhle limitku, toho nejspíš ceny benzínu příliš pálit nebudou a nad mým týdenním průměrem 15,3 l/100 km pravděpodobně mávne rukou. Bez potíží se však dá jezdit i za víc.

Bohužel jsem neměl možnost vzít auto na okruh, kde bych se z něj nebál dolovat ještě silnější zážitky. Na veřejných silnicích jsem si ale celkem bohatě vystačil s fantastickým zvukem výfukového systému, kterému sekundoval výrazný zvuk sání a někdy i zvuk pískajících pneumatik. Pokud ale budete jezdit s lehkou nohou, případně v eko režimu, pak umí vůz působit i celkem klidně. Ostatně při dálničních 130 km/h točí okolo 2000 otáček.

Nebudu vám lhát, auto jsem se snažil potrápit na různých silnicích, na rovinkách i v nějaké té zatáčce. Pravdou ale zůstává, že jsem za jeho volantem neměl úplně bezstarostný pocit radosti z jízdy. 

Obtížné hledání limitů

Aby totiž auto nabídlo to nejlepší ze svých vlastností, musíte ho držet hodně pod krkem. Pětilitrový atmosférický motor nabízí to nejlepší až ve vyšším spektru otáček, ačkoliv se jeho dunivý jadrný zvuk začíná výrazněji projevovat již od 3000 otáček.

Jenže pořádně motor vytočit znamená takřka automaticky pohybovat se někde na hraně v ČR legálních rychlostí. Nemluvě o nutnosti být poté hodně agresivní na brzdách, které si to ale nechají líbit a ani po delším dovádění nepředvádějí náznak vadnutí.

Lexus RC F Track Edition Lexus RC F Track Edition

Samotný podvozek je skutečně nádherně odladěn a nechá si líbit mnohé na různých silnicích i různých typech povrchů. Problém ale je, že i když najdete zajímavou silnici s nízkým provozem, stále vás bude v hlavě pálit jedna věc. A tou je kombinace ceny a limitované výroby.

Už samotný Lexus RC F není s cenovkou 2.599.000 Kč žádná láce, jenže za limitku Track Edition si budete muset výrazně připlatit. Ceník totiž začíná na částce 3.499.000 Kč, která už se ale naštěstí nemůže rozrůst ani o metalický lak (je v ceně).

Závěr


Závěr

Shrnout zážitky s RC F Track Edition pro mě byla poměrně zvláštní výzva. Na jedné straně totiž stojí auto, které nabízí ohromný výkon, řadu funkčních úprav, skvělé jízdní vlastnosti a příslušnost k omezené výrobní sérii, což může být pro zákazníka vítaný bonus.

Po technické stránce jde přitom o dinosaura v tom nejlepším slova smyslu. Podobná auta s atmosférickými osmiválci jsou dnes těsně před vymřením, což činí jízdu ještě výjimečnějším zážitkem. Jenže abyste se za volantem podobného stroje opravdu bavili, musíte s ním jezdit opravdu naplno. Ale máte na to?

Nemyslím tím po finanční stránce. Kdo si tohle auto dovolí, ten asi nebude mít problém najít si čas k cestě na okruh, letiště nebo podobný uzavřený plácek. Pokud se ale pokusíte těžit maximum z auta na otevřené silnici, začnete se velice rychle pohybovat na hraně.

Lexus RC F Track Edition Lexus RC F Track Edition

Na hraně zákona, na hraně bezpečnosti a zodpovědnosti. Člověk zkrátka musí lehce vypnout pojistky ve své hlavě, aby si mohl auto naplno vychutnat. Na trhu přitom snadno najdete i auta, která nabízí výkon snadněji. Ale chápu, že pro mnohé bude výjimečnost tohoto vozu spočívat právě v tom nekonečném souboji se sebou samotným a krocením dinosaura.

Nejlevnější verze modelu 2.599.000 Kč (Lexus RC F Luxury)
Základ s testovaným motorem 2.599.000 Kč (Lexus RC F Luxury)
Testovaný vůz bez příplatků 2.599.000 Kč (Lexus RC F Luxury)
Testovaný vůz s výbavou 3.499.000 Kč (Lexus RC F Track Edition) 

Plusy

  • Úchvatný projev motoru
  • Vyvážené naladění podvozku
  • Extravagantní interiér
  • Funkční úpravy aerodynamiky
  • Snížená hmotnost
  • Vynikající brzdný účinek

Minusy

  • Cena Infotainment
  • Neustále svádí k jízdě na hraně
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (104)

Doporučujeme

Lexus RC F Track Edition
Cena základní sestavy 2 599 000 Kč
Výbava základní sestavy CFRP AERO PACK – vůz je vyztužený odlehčenými uhlíkovými kompozity – Zadní nárazník – Zadní spoiler – Přední spoiler – Střecha – Kapota • LED světlomety – Automatické nastavování výšky světlometů • Pneumatiky a kola – 19" kola, pneumatiky 255/275 R19 – Přední i zadní brzdy Brembo • Titanová koncovka výfuku • Lexus Safety Systém+ • Diferenciál Torsen • Sedadla – Elektricky nastavitelná přední sedadla (řidič 8 směrů s pamětí) – Čalounění Alcantara • Dvouzónová automatická klimatizace • Sportovní volant F • 10,3" Lexus Media Display • Navigační systém Lexus Premium Navigation • Prémiový audiosystém Mark Levinson se 17 reproduktory • TV a DVD přehrávač • Ovladač multimédií Remote touch • Kartový klíč • Akustický systém Kč
Cena testované sestavy 3 499 000 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4969
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 341 / 7100
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 520 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 270
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.5 / 8.3 / 11.3
Emise CO2: 268
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 340 / 0
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1695 / 555
Rozměr pneu: 255/35 R19, 275/35 R19
Lexus RC F Track Edition
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4710
b) šířka (mm): 1845
c) výška (mm): 1390
d) rozvor (mm): 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1580
f) rozchod vzadu (mm): 1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 970 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 510 / 690
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 850
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 835
výška opěradla vzadu (mm): 760
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
7. 9. 2020 23:24
Re: Pěkné
No jestli budes delat nekdy jeste sraz na letisti, muzem to vyzkouset ;-)
Minule jsem byl s tramvaji (Konou), tak bych vzal neco z opacnyho spektra 😊
Avatar - Markus1
7. 9. 2020 14:10
Rcf
Palec hore za toto auto... ma sice svoje slabiny (infotaiment a ovladanie) ale ako majitel ( sice ,,obycajneho,, rcf) musim povedat ze je to uzastne auto.....motor a prevodovka su uzastne zohraty....motor reaguje na kazdy mm plynoveho pedalu okamzite ... a co je neskutocne je spotreba... pri podobnom style jazdy sa motor uspokoji s ca 10l/100 km co iba s tazkostami dosiahnem pri 3.0tfsi v s5 sportback .... sedadla su uzastne a co ma moc bavi je audiosystem.... moje je este trosku viac v style fast and furious co sa farby tyka.... ale kdekolvek pridem je to ako ufo... vzbudzuje neskutocnu pozornost .....proste je to top auto napriek tomu ze ma par malickosti ktore mi idu na nervy
7. 9. 2020 13:40
Re: Re: Neviem si pomôcť
Iudex se se mnou nebaví :-(
7. 9. 2020 13:34
Re: Re: Neviem si pomôcť
Stáhni si co chceš, pořád to bude jen porovnávání jednotlivých testů. Pokud je dostaneš v jeden čas třeba na okruh do Brna, dej vědět. Pak se můžeme pobavit o ovladatelnosti, rozložení hmotnosti, fungování kompresor vs atmosféra. Jak reálně odjíždí z kterého vinglu, jak funguje převodovka, jak se dá ovládat v extrému, jestli přetáčený smyk baví nebo straší atp.
Myslím, že by Iudex podobné srovnání taky neodřekl ;-)
7. 9. 2020 13:12
Re: Re: Neviem si pomôcť
mám si projít všechny testy F-type V8 a Lexus RC-F? můžeme se vsadit, že hodnocení bude plus mínus stejné...
a Mustang nabízí podobnou těžkotonážní muziku, jen za daleko menší peníze...