Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Liniové stavby: Konec rychlostních komunikací

Tomáš Dusil
Diskuze (39)
Ministr dopravy Dan Ťok představil novou koncepci dálniční sítě. Jde o součást novely zákona O pozemních komunikacích, která zatím prošla vládou.

Dálnice a rychlostní komunikace - mnoho řidičů v tom dodnes nemá jasno. Možná proto se již v minulosti vedly debaty, zda toto rozdělení bude v budoucnu vyhovovat potřebám motoristů a rovněž dostojí nárokům evropské silniční sítě.

Před rokem 1989 mělo toto dělení svůj účel, neboť dálnice měly plnit funkci federální hlavní silniční sítě, zatímco rychlostní silnice funkci národní sítě. V současnosti je však daná klasifikace nadbytečná, což znamená, že v budoucnu budeme mít pouze dálnice a silnice první třídy.

Někde 90, někde 130, ale někde také 110 km/h

Dnes plní dálnice i rychlostní komunikace vlastně stejný účel. Platí na nich stejná pravidla provozu, včetně nejvyšší povolené rychlosti 130 km/h.

Další věcí je zákon, který pozemní komunikace rozděluje na dálnice, silnice, jakož i místní a účelové komunikace. Pojem „rychlostní komunikace“ vůbec nezná, ta tak spadá do kategorie silnice první třídy.

Silnice I. třídy navržené ke zvýšení rychlosti na 110 km/h
Číslo silniceÚsek silnice
I/7Chomutov-Křimov
I/11Ostrava-Šenov
I/11Ostrava, Rudná (v okolí D1)
I/13Karlovy Vary-Ostrov
I/13Most-Bílina
I/13Bílina-Teplice
I/14Liberec-Kunratice
I/20Nová Hospoda (R4)-Písek
I/20Plzeň, přivaděč k D5
I/23Brno, Pražská radiála
I/26Plzeň, přivaděč k D5
I/27Plzeň-Sukova-Dobřany
I/34České Budějovice-Lišov
I/35Liberec-Bílý Kostel
I/35Olomouc-Křelov
I/37Hradec Králové-Pardubice
I/38Jihlava, přivaděč k D1
I/43Brno, Svitavská radiála
I/44Postřelmov, obchvat
I/48Nový Jičín-Příbor
I/48Český Těšín, obchvat
I/50Brno, Olomoucká radiála
I/56Prodloužená Místecká
I/57Semetín-Jablůnka

V budoucnu tak budou vybrané rychlostní silnice spadat do kategorie dálnice. Dále by měla být na některých silnicích první třídy zvýšena maximální dovolená rychlost na 110 km/h. Zmíněné změny by měly začít platit od ledna 2016.

Silniční síť v ČR v číslech

V současnosti máme v naší zemi přibližně 750 kilometrů dálnic, které by se měly v blízké budoucnosti (po dokončení sítě) zvýšit na 1022 km. Až začne platit uvedená novela zákona, vzroste počet kilometrů dálnic na zhruba 1200. Po dokončení výstavby se pak délka zvýší na cca 2000 km.

Změna značení ze silnice pro motorová vozidla na dálnice si vyžádá investici v řádu jednotek milionů korun.

Co se dále změní

Novela zákona o pozemních komunikacích počítá i s dalšími úpravami. Změní se například pravidla pro odtah motorových vozidel. I nadále tak bude platit, že pokud se majitel komunikace rozhodne na ni umístit značku Zákaz zastavení nebo stání, třeba z důvodu opravy, čištění apod., musí to oznámit minimálně sedm dní předem. Při náhlém problému, třeba prasklém vodovodním potrubí, tak učinit nemusí. Pokud vám ale vozidlo odtáhnou, musí jej po ukončení akce vrátit zpět na příslušné místo, nebo na místo jemu nejbližší.

Zmizí autovraky

S novelou zákona o pozemních komunikacích by také měly z ulic zmizet dlouhodobě odstavená a tedy nepojízdná vozidla. Pokud jej odstavíte, úřad bude mít možnost jej po dvou měsících odstranit a následně zlikvidovat, ovšem na náklady posledního známého vlastníka.

Dále bude smět obec jakožto vlastník komunikace udělovat pokuty za znečišťování či poškozování komunikace, a to až do výše 200.000 korun. Současně by měly být zavedeny sankce za znečišťování komunikace. Sem patří třeba dodnes populární mytí vozu před domem. Sankce by udělovala obecní policie.

Novela rovněž počítá s omezením těžké nákladní dopravy na vybraných silnicích 2. a 3. třídy. Zákonodárci si od toho slibují snížení hluku, což vadí zejména obcím.

Tomáš Dusil
Diskuze (39)
3. 4. 2015 07:48
Re: Po čtyřpruhu 110 km/h
no, vzhledem k tomu, ze po dalnicich 160 jezdim, tak zadna zmena ;-), ale jisteze by se mi libilo to zlegalizovat, nicmene o rebickovi to nebylo, ten chtel predlozit navrh zakona? ktery by musel projit snemovnou a tam nevim, je to tam samy socialisticky regulator vseho mozneho. Nicmene rebicek zcela dereguloval financni toky do vystavby a to tak, ze si posilal velke domu :-))), v tomto smyslu je dobre, ze ho odstrihli, chyba je spise, ze nekde nesedi...
3. 4. 2015 07:44
Re: Po čtyřpruhu 110 km/h
Bylo by to uplne stejne jako dnes, mozna bezpecnejsi. magori by jezdili dal jak magori, pripokadenci by jezdili dal jak pripokadenci a ti vsichni ostatni by porad nemuseli hlidat tachometr a hledat policejni passaty a konecne by se venovali jen a pouze rizeni. Nemecko je jasnym dokladem toho, ze neomezena rychlost jatka na dalnici nedela, spise naopak.
2. 4. 2015 23:05
Re: SNIZENI MAXIMALNI RYCHLOSTI
ale ten seznam ma nadpis: Silnice I. třídy navržené ke zvýšení rychlosti na 110 km/h
coz je evidentne v souvislosti s informaci, co jsem uvedl, NEPRAVDA
2. 4. 2015 21:32
Re: SNIZENI MAXIMALNI RYCHLOSTI
A co například I/37 tzv hradubicka. Tam je aktuálně 90kmh. U některých silnic dojde naopak ke snížení povolené rychlosti. To je treb ta vami uvedena. A nikdo to netajil mluví se o tom zcela otevřeně
2. 4. 2015 20:20
Re: Pěkná kravina
Rozdíl je v maximálním podélném sklonu a v tom, že R existuje i v menší šířkové kategorii R25,5/120, kdežto dálnice začínají na D27,5/120 (ty 2m rozdíl dělá o 0,5m užší krajnice, o 0,5m užší střední dělící pás, a o 0,25m užší vnitřní vodící pružek). Toť v podstatě vše.
Velká část naších starších dálnic se na parametry nově postavených rychlostek nechytá.

Fascinuje mě, jak se spousta zdejších diskutujících "všeznale" vyjadřuje k tématu o kterém neví vůbec nic. Někteří z toho takřka vytvářejí nové konspirační teorie.