Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Loni v EU přibylo přes 108 tisíc elektrododávek. Česko je na chvostu

Volkswagen ID. Buzz Cargo s chladírenskou vestavbou
Volkswagen ID. Buzz Cargo s chladírenskou vestavbou
Volkswagen ID. Buzz Cargo s chladírenskou vestavbou
Volkswagen ID. Buzz Cargo s chladírenskou vestavbou
59 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (28)

Zatímco na severu a západě Evropy mají elektromobily a plug-in hybridy mezi lehkými užitkovými vozy relativně vysoký podíl, v našich končinách se jedná o velmi raritní záležitost. Přitom elektřina v užitkovém autě leckdy dává největší smysl.

V zemích EU bylo v roce 2023 registrováno 108.297 nových elektrických či plug-in hybridních lehkých užitkových vozidel, meziročně o 57 % více, podíl na všech registracích se zvýšil z 5,4 na 7,4 procent. V Česku bylo registrováno 392 nových elektrifikovaných lehkých užitkových vozidel, meziročně o 97 % více. Tuzemský trh s lehkými užitkovými vozy byl v Evropské unii 13. největší, pokud bychom ovšem započítali pouze podíl modelů s plně či částečně bezemisním pohonem, zařadí se Česko z celé sedmadvacítky na třetí místo od konce.

S 1,72 % je za námi pouze Slovinsko s Kyprem. Naopak ostatní tři země V4 jsou na tom lépe než my. Slovensko loni zaznamenalo 2,83procentní podíl elektrifikovaných dodávek na celkovém trhu LUV, Maďarsko 3,25 procent, Polsko pak 3,8 %. Největší podíl mají ve Švédsku, kde si vozy s lokálně bezemisním pohonem připsaly 19,83 procent. Na druhém místě je Finsko (14,54 procent), třetí Nizozemsko se 14,39 %.

PohonČREURozdíl
Nafta91,40 %82,60 %+8,8 p. b.
Benzín6,40 %6,30 %+0,1 p. b.
Elektro (BEV a PHEV)1,70 %7,40 %-5,7 p. b.
Ostatní (FCEV, CNG, LPG a další)0,50 %1,40 %-0,9 p. b.
Hybridy (mild a full)0,00 %2,30 %-2,3 p. b.

V přepočtu na jednotlivé kusy jsou největšími trhy Francie s 30.277 vozy, následovaná Německem (20.798 aut), Španělskem (9983), Nizozemskem (9971) a Švédskem s 8667 automobily. Ve zmíněném Polsku bylo loni registrováno 2450 nových lehkých užitkových aut s plně či částečně elektrifikovaným pohonem, v Maďarsku 674 a na Slovensku 285 vozidel.

K 31. 12. 2023 bylo v Česku registrováno téměř 1400 bateriových aut kategorie N1. Nejčastěji pak nepřekvapivě v Praze, Středočeském a Jihomoravském kraji. Nejvíce těchto LUV loni v Česku pocházelo od automobilek Mercedes-Benz, Ford a Volkswagen.

Video placeholder
Koncept EQT Marco Polo a modul Marco Polo • Zdroj: Mercedes-Benz

Vstoupit do diskuze (28)