Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Loni v EU přibylo přes 108 tisíc elektrododávek. Česko je na chvostu

Ondřej Šámal
Diskuze (28)

Zatímco na severu a západě Evropy mají elektromobily a plug-in hybridy mezi lehkými užitkovými vozy relativně vysoký podíl, v našich končinách se jedná o velmi raritní záležitost. Přitom elektřina v užitkovém autě leckdy dává největší smysl.

V zemích EU bylo v roce 2023 registrováno 108.297 nových elektrických či plug-in hybridních lehkých užitkových vozidel, meziročně o 57 % více, podíl na všech registracích se zvýšil z 5,4 na 7,4 procent. V Česku bylo registrováno 392 nových elektrifikovaných lehkých užitkových vozidel, meziročně o 97 % více. Tuzemský trh s lehkými užitkovými vozy byl v Evropské unii 13. největší, pokud bychom ovšem započítali pouze podíl modelů s plně či částečně bezemisním pohonem, zařadí se Česko z celé sedmadvacítky na třetí místo od konce.

S 1,72 % je za námi pouze Slovinsko s Kyprem. Naopak ostatní tři země V4 jsou na tom lépe než my. Slovensko loni zaznamenalo 2,83procentní podíl elektrifikovaných dodávek na celkovém trhu LUV, Maďarsko 3,25 procent, Polsko pak 3,8 %. Největší podíl mají ve Švédsku, kde si vozy s lokálně bezemisním pohonem připsaly 19,83 procent. Na druhém místě je Finsko (14,54 procent), třetí Nizozemsko se 14,39 %.

Pohon ČR EU Rozdíl
Nafta 91,40 % 82,60 % +8,8 p. b.
Benzín 6,40 % 6,30 % +0,1 p. b.
Elektro (BEV a PHEV) 1,70 % 7,40 % -5,7 p. b.
Ostatní (FCEV, CNG, LPG a další) 0,50 % 1,40 % -0,9 p. b.
Hybridy (mild a full) 0,00 % 2,30 % -2,3 p. b.

V přepočtu na jednotlivé kusy jsou největšími trhy Francie s 30.277 vozy, následovaná Německem (20.798 aut), Španělskem (9983), Nizozemskem (9971) a Švédskem s 8667 automobily. Ve zmíněném Polsku bylo loni registrováno 2450 nových lehkých užitkových aut s plně či částečně elektrifikovaným pohonem, v Maďarsku 674 a na Slovensku 285 vozidel.

K 31. 12. 2023 bylo v Česku registrováno téměř 1400 bateriových aut kategorie N1. Nejčastěji pak nepřekvapivě v Praze, Středočeském a Jihomoravském kraji. Nejvíce těchto LUV loni v Česku pocházelo od automobilek Mercedes-Benz, Ford a Volkswagen.

Video se připravuje ...

Ondřej Šámal
Diskuze (28)

Doporučujeme

Avatar - Stejsn
31. 1. 2024 19:51
Já se na elektromobily ve městech těším
Včera jsem šel Ječnou ulicí v Praze. Byla v ní jako vždy zácpa, 95 procent aut bylo spalovacích. Smrad tam byl strašný, auta stála, kouřila a v zimním vzduchu byly rozptylové podmínky mizerné. Já si pamatuju stejnou situaci v půlce 80. let, kdy to byly žigulíky, wartburgy, stodvácy. Nedalo se tam dýchat vůbec, často tam nebylo skoro vidět. Pak o dvacet let později už byla doba katalyzátorová, bylo to mnohem lepší. Teď po dalších dvaceti letech je doba močovinová a filtrová, zas je to o něco lepší. Ale za mě pořád ne dost dobré. Já mám auta fosilní, ale pokud by ve městech byla všechna auta na elektřinu, osobně bych byl rád. Snad se toho dožiju a snad i já budu někdy mít prostředky a podmínky, abych se na tom mohl podílet.
31. 1. 2024 18:45
Re: Chvost nebo zdravý rozum?
Podle mě je rychle "otočí" za nové, aby to nemuseli řešit a tyhle pustí do trhu. Nikde tuším nezmínili, za kolik ty Maxusy vlastně pořídili... Tj třeba na tom ještě vydělají :-[]
31. 1. 2024 16:20
Všichni jsou blázni je ty jsi letadlo co?
Lidi vám fakt řachlo v kouli. Zjistěte si něco o moderních autech:

- el, dodávky umí být vyrobeny s neutrální bilancí co2, spalováky ne
- el. dodávky jsou lokálně bezemisní se spotřebou energie na úrovni 20-30% energie spotřebované spalovací alternativou
- i při současném energetickém mixu ČR jsou celkové emise el. dodávek za život vozu nižší než u spalováku
- celková emisní bilance el dodávky se v průběhu života vozu bude zlepšovat se zlepšování energ. mixu výroby elektřiny.
- reálné emise dodávky spalovací v průběhu života se razantně zhoršují se zhoršujícím se stavem spalovacího motoru

Proboha kde v tom je ten zdravý rozum hovořící ve prospěch spalovacích dodávek, které se primárně používají po městě s denním nájezdem do 150km?
Avatar - WinDiesel
31. 1. 2024 14:59
Re: Chvost nebo zdravi rozum?
Hele ty wocasi, gumo, nebylo by něco k věci? Počkám si až uděláš chybku a potom tě zesměšním, blbe.
Avatar - WinDiesel
31. 1. 2024 14:58
Re: Chvost nebo zdravý rozum?
Rohlík brzy narazí na vysokou poruchovost čínských BEV a vysoké servisní náklady do pneumatik.