Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

LPG pro moderní vozy: Má plyn budoucnost?

Protivností plynových přestaveb je životnost tlakových nádrží omezená na deset let. Tam, kde jsou uloženy v zavazadelníku, k tomu objektivně není moc důvodů a je to spíš tahání peněz z kapes lidí.
Tam, kde jsou nádrže umístěny pod autem, není povinná výměna po deseti letech žádnou zbytečnou opatrností. Fatálně zrezlé mohou být i podstatně dřív.
Zásadní pokrok ve vývoji plynových pohonů představují elektronicky ovládané a mnohem menší reduktory
Bohužel plnicí pistole nejsou po celé Evropě jednotné. Kdo by ji chtěl projet celou, bude potřebovat až pět těchto redukcí.
54 Fotogalerie
Martin Vaculík
Diskuze (15)

Zlepšovat ovzduší ve městech a snižovat emisní stopu mohou nejen západoevropští boháči v elektromobilech. Své zásluhy v tomto boji paradoxně má i normální český pantáta, který už před třiceti lety přestavěl svou škodovku na LPG. Hodí se ale tento pohon i pro moderní auta?

Pohon LPG si léta v Čechách žije svým životem stranou zájmu motoristických časopisů, fandů, úřadů i vlád. Za komunistů byl dokonce zakázaný, přesto už tehdy na něj lidé jezdili. Ušetřili tak i přes polovinu nákladů na palivo, což téměř platí dodnes.

Levnější než elektromobil

Když se podíváte na tabulku Cena za energii (níže v textu), uvidíte, že LPG má stále nejlepší poměr ceny a obsažené energie. Po dosazení aktuálních cen vyjde, že benzin (37,70 Kč/l) vám za sto korun poskytne 84,88 MJ energie, kdežto LPG 153,33 MJ. V poměru korun a energetického obsahu LPG válcuje i samotnou elektrickou energii, kdy pokud máte štěstí na výhodný domácí tarif a včetně distribuční sazby se s jednou kilowatthodinou vejdete do pěti korun, stejně za stokorunu získáte jen 72 MJ energie, dvakrát méně než prostřednictvím LPG.

Pokud tak nejlevnější cestování (0,85 Kč/km při spotřebě 17 kWh/100 km) přináší doma nabíjený elektromobil, není to tím, že by nám elektrárny poskytovaly energii levněji než rafinérie. Je to vysokou účinností elektrického motoru a schopností elektromobilu uschovat si energii z brzdění – což mají jinak jen ty spalovací vozy vybavené nějakým stupněm hybridizace a ani ty nejlepší to nedělají tak dobře jako auta čistě elektrická.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Vstoupit do diskuze (15)