Luxusní Hyundai Ioniq 9 se už prodává. V Česku se objeví v řádu pár týdnů
Řadu elektrických modelů Ioniq korejské značky doplňuje další model, a sice luxusní SUV Ioniq 9. Po zahájení prodeje v Jižní Koreji v těchto dnech bude následovat Amerika a Evropa včetně Česka. Vůz má standardně tři řady sedadel a ultrarychlé nabíjení.
Světovou premiéru si Ioniq 9 odbyl v listopadu loňského roku. V portfoliu korejské automobilky doplňuje řady Ioniq 5 a Ioniq 6. Z hlediska elektromobility to má Hyundai výborně vymyšlené, když pro elektroauta vyvinul specifickou platformu, podobně jako třeba skupina VW. Nový Ioniq 9 je součástí elektrické ofenzívy, která počítá s tím, že do roku 2030 bude Hyundai nabízet celkem 21 elektromobilů.
S délkou 5060 mm při rozvoru 3130 mm je Ioniq 9 obřím autem. Uvedené rozměry dávají tušit velký vnitřní prostor a realita není jiná. Nejde jen o kabinu, kde to tak nějak očekáváte, ale také o zavazadelník. I při využití třetí řady sedadel lze v kufru stále přepravit skvělých 620 litrů. Objem kufru v pětimístné konfiguraci činí dokonce 1323 litrů. K tomu si připočtěte ještě malý zavazadlový prostor v přídi, který pojme 52 litrů u verze s pohonem všech kol, respektive 88 litrů u varianty s poháněnými zadními koly.
Vzhledem k zaměření vozu můžeme očekávat nejen extrémně bohatou výbavu, ale také řadu prvků, které zpříjemňují pobyt na palubě. Jde například o relaxační sedadla v první a druhé řadě nabízející i opěrky nohou. Poprvé bude k dispozici systém dynamické péče o tělo DBC (Dynamic Body Care). Základem je masáž, u Hyundaie nazývaná Dynamická dotyková DTM (Dynamic Touch Massage), která stimuluje prokrvení tkání a zlepšuje krevní oběh za pomoci tlakové a vibrační technologie. Jde zcela jistě o techniku používanou v lékařství, ovšem přetavenou do kabiny vozidla.
Na některých trzích včetně českého budou k dispozici inovativní otočná sedadla ve druhé řadě. Posuvná středová konzola Universal island 2.0 v rozsahu 190 mm zase umožní průchod mezi předními sedadly, tudíž může být přístupná také cestujícím z druhé řady.
Tři pohony
Velmi bohatá výbava, prvotřídní sedadla a obří vnitřní prostor jsou skvělé, ovšem jen za předpokladu, že to nebude na úkor zbylých celků vozidla. U elektromobilu jsou nejdůležitější dvě věci: dojezd na jedno nabití a rychlost nabíjení. Akční rádius zajišťuje zejména velká baterie typu lithium-ion s kapacitou 110,3 kWh. Dle normy WLTP činí dojezd na jedno nabití 620 km (předběžný údaj). Spotřebu elektřiny Korejci uvádějí 19,4 kWh na 100 km. Vzhledem k velikosti a hmotnosti auta jde o skvělou hodnotu. Svůj díl na ní má i výborná aerodynamika se součinitelem čelního odporu vzduchu 0,259. To ale platí pro verzi s elektronickými zpětnými zrcátky. S těmi konvenčními bude součinitel čelního odporu o něco horší.
Reálný dojezd se ale u elektromobilů někdy dost výrazně liší. Jiné je to v létě a jiné v zimě při okolních teplotách pod bodem mrazu. Korejské ministerstvo životního prostředí se rozhodlo u Ioniqu 9 ověřit, jaký bude dojezd při okolní teplotě mínus 7 stupňů Celsia a výsledkem je skvělých 400 km. Jinak řečeno, pokud pojedete s plně nabitým autem z Prahy na české hory, měly byste to zvládnout tam i zpět bez zastávky nezbytné pro nabíjení.
Auto se bude nabízet se třemi pohony: s dlouhým dojezdem a poháněnými zadními koly a elektromotorem o výkonu 160 kW. Další je varianta s dlouhým dojezdem, ale pohonem všech kol, kdy ke zmíněnému zadní motoru přibude přední s výkonem 70 kW. Poslední je verze Performance (nikoliv krátký dojezd). U ní zadní elektromotor zůstává (160 kW), ten přední nabídne stejný výkon (160 kW). Největší rychlost je u všech variant 200 km/h. Liší se zrychlení, kdy Performance akceleruje z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy (s 21palcovými koly, v nabídce jsou i devatenáctky a dvacítky). Verze s pohonem zadních kol má hodnotu zrychlení z klidu na 100 km/h 9,4 sekundy, prostřední varianta 6,7 sekundy.
Pokud jde o nabíjení tak Ioniq 9 disponuje palubní nabíječkou stejnosměrným proudem o výkonu 350 kW. V praxi to znamená, že z 10 na 80 procent nabití (SoC) se lze dostat za pouhých 24 minut. Auto také disponuje technikou V2L, kdy jeho baterie může sloužit jako zdroj a energií lze zásobovat třeba domácnost.
Volání divočiny
Pro zajištění co možná nejvyšší kvality jízdy je vozidlo vybaveno vyspělým podvozkem s víceprvkovou zadní nápravou a také udržováním světlé výšky bez ohledu na jeho zatížení. Za zmínku stojí také systém dynamického rozdělování hnacích sil na jednotlivá kola. Umí například zlepšovat stabilitu při působení bočního větru. Při jízdě v terénu se zase uplatní funkce Auto Terrain, která je součástí protiprokluzové soustavy.
K rozpoznání povrchu, po kterém jede, využívá vozidlo umělou inteligenci. Na základě toho je zvolena optimální mapa řízení systému.
Nedílnou součástí komfortu je akustika. Právě hlučnost je to, co lidé zpravidla při jízdě autem vnímají jako první. Boj s hlukem začíná už u trojitého těsnění dveří, akustických sklel, pneumatik s nízkým valivým odporem a také technikou ANC-R (Active Noise Control-Road). Jak už název napovídá, jedná se o zařízení, které aktivně potlačuje hluk. K němu se přidává e-ASD (e-Active Sound Design), které dokáže kabinu ozvučit dle přání řidiče. Od útulné atmosféry až po zvuky inspirované přírodou.
V kabině nechybí obrazovky, konkrétně panoramatický zakřivený displej složený ze dvou 12,3palcových obrazovek – přístrojového štítu a infotainmentu. Páka voliče samočinné převodovky je impulzní na sloupku volantu a je do ní integrované tlačítko startování motoru. Vtipné a chytrá zároveň.
