Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Aurus Senat limuzína
Aurus Senat limuzína
Aurus Senat limuzína
Aurus Senat limuzína
11 Fotogalerie

Luxusní Putinovu limuzínu doplňují další modely. Podívejte se na bratry Aurusu Senat

Aurus Senat jsme zatím poznali pouze v prodloužené „státnické“ verze. Výrobce ale poprvé ukázal i další díla projektu Průvod (Cortege).

Ruský prezident Vladimir Putin se letos konečně dočkal nové státnické limuzíny z domácí dílny, na níž se pracovalo od roku 2012. Výsledkem tzv. projektu Průvod (Cortege) však nebude jen 6.620 mm dlouhý reprezentativní vůz pro státníky, ale také další modely postavené na stejném základu. Teď už konečně víme, jak vypadají.

Na červencové návštěvě Vladimira Putina Helsinek se totiž vedle státnické limuzíny objevily i jeho bratři. V prvním případě jde o zkrácenou verzi Aurusu Senat, v druhém případě pak minibus, nazvaný Aurus Arsenal. Stejný technický základ vyvinutý v rámci projektu Cortege pak využije ještě také připravované SUV Aurus Komandant. Názvy tria modelů mají odkazovat na věže Kremlu.

Vedle platformy se trio modelů podobá také svým vzhledem, konkrétně výraznou maskou chladiče a hranatými světlomety. Ty možná evokují vozy Rolls-Royce, respektive poslední Lanciu Themu, podle šéfdesignéra Jurije Černěnka z výzkumného střediska NAMI, které mělo vývoj na starosti, však hlavní inspirací byl někdejší ZIS-110, tedy sovětská limuzína z přelomu čtyřicátých a padesátých let. Design prý sám schvaloval i ruský prezident, který si první hotový prototyp auta prohlédl 22. ledna 2014.

Automobily mají sdílet také motory v útrobách. Aurus Senat byl představen ve formě hybridu, který kombinuje 4,4litrový osmiválec vyvíjený s Porsche s elektromotorem a devítistupňovou automatickou převodovkou. Poháněná jsou všechna čtyři kola. Pro limuzínu se pak počítá i s dvanáctiválcem o objemu 6,6 litru, ten však prý zatím není hotov. Možností bude i čistě elektrické provedení. Minibus pak možná využije čtyřválec.

Trio modelů je určeno primárně pro prezidentskou kolonu ruské hlavy státu, Rusové ale dali již dříve najevo, že budou nabízeny i běžným klientům. I proto vozy dostaly vlastní značku, Aurus kombinuje latinské výrazy pro zlato a Rusko. Ruský ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov přiznal, že Aurus Senat bude mít oficiální výstavní premiéru na moskevském autosalonu tento měsíc. Prezentován bude ale i na jarním autosalonu v Ženevě a potenciálním klientům se má ukázat také na blíže nespecifikované akci v Monaku.

Předpokládá se, že část automobilů zamíří k státníkům i mimo Rusko, u takových exemplářů se počítá s pancéřovanou karoserií. Většina vozů má ale mířit k běžné klientele, zájem prý projevili hlavně Číňané. Manturov předpokládá, že první kusy pro běžnou klientelu budou dodány v příštím roce, avizované SUV však prý bude hotové až v roce 2020.

Cena auta zatím nebyla stanovena, definitivně určena má být na podzim. Ruský ministr průmyslu a obchodu ale slibuje, že bude novinka levnější než díla Bentley nebo Rolls-Roycu.

Vznik automobilů Aurus financovala hlavně ruská vláda, která v roce 2012 vložila do vývoje nových automobilů v přepočtu 25 miliard korun. Letos ale do projektu investovala také arabská společnost Tawazun, která svými financemi pomůže s dalším vývojem a rozvojem distribučních a servisních míst. Ta získala 30 % v podniku, 60 % drží ruské výzkumné středisko NAMI, pětiprocentní podíl pak má firma Sollers, výrobce vozů UAZ, která zajistí výrobu vozů Aurus. Ročně se prý počítá s produkcí 5.000 aut.