Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jaguar I-Pace
Jaguar I-Pace
Jaguar I-Pace
Jaguar I-Pace
54
Fotogalerie

Magna Steyr a budoucnost: S koncem produkce Jaguarů a BMW se obrací na Čínu

Daniel Fuglevič

Pokud známá rakouská společnost nezíská novou výrobní smlouvu, její produkce se v nejbližší době omezí pouze na Mercedes třídy G.

Automobilový výrobce Magna Steyr, který zajišťuje smluvní produkci modelů několika velkých značek, čelí dle vlastních slov nejisté budoucnosti. V dohledné době se totiž jeho výrobní portfolio razantně zmenší a nastávajících příležitostí k výrobě dalších vozů v tuto chvíli nemá mnoho. Rakouská společnost, fungující jako divize kanadského průmyslového giganta Magna International, v tomto ohledu již snížila i výhled svých tržeb na rok 2026 o celých 600 milionů dolarů.

Video placeholder
Mercedes-Benz G: Výroba jubilejního exempláře • Mercedes-Benz

Nejistotu pro nadcházející roky zdůvodňuje výrobce ve své nejnovější finanční zprávě ukončením produkce Jaguarů E-Pace a I-Pace, zatímco britská automobilka kompletně restrukturalizuje svou modelovou řadu, nadcházejícím koncem technických dvojčat BMW Z4 a Toyoty Supra (v březnu 2026) a rovněž nečekaným odkladem příchodu elektrického off-roadu Fusilier, jehož produkci a vývoj měla Magna Steyr zajišťovat i mladé britské značce Ineos.

Silný zásah do finančního stavu výrobce ze Štýrského Hradce měl na svědomí i bankrot Fiskeru oznámený letos v červnu. Vývoj a výrobu elektrického SUV Ocean si navíc Magna Steyr nechala částečně zaplatit akciemi americké automobilky. Kvůli ukončení výroby modelu tak společnost v prvním čtvrtletí vykázala snížení své hodnoty o 261 milionů dolarů.

Kromě pokračující smlouvy na produkci Mercedesu třídy G, který v Rakousku vzniká již od roku 1979, nemá výrobce zatím žádné nadcházející plány spolupráce s velkými automobilkami. I celosvětové prodeje „géčka“ nicméně loni zažily úpadek, což se u Magna Steyr projevilo nenaplněním výrobní kapacity. Mercedes rovněž snížil rozsah práce, na které se společnost při výrobě modelu podílela.

Výrobce ve své finanční zprávě uvádí, že v širším ohledu je jejím problémem samotné ohrožení obchodního modelu smluvní výroby, jelikož „v současné době mají OEM výrobci v Evropě a Číně nadbytečné kapacity pro montáž vozidel“. Prémiové automobilky jako Mercedes-Benz, Jaguar Land Rover nebo BMW obecně redukují svou nabídku, snižují objemy výroby a s přechodem na elektrifikaci mnoho svých dílů či kompletních modelů začínají vyrábět ve vlastních závodech.

Od vedení Magna International již zazněl plán restrukturalizace své divize ve Štýrském Hradci, specifické kroky proměny však zatím zmíněny nebyly. V tuto chvíli se Magna Steyr snaží zaujmout čínské značky, které chtějí prorazit na evropském trhu a zdejší výrobou by se mohly vyhnout dovozním clům zavedeným Evropskou unií.