Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Marcello Gandini: Projekty a realizace turínského vizionáře

Jakub Sochor
Diskuze (10)
Italský designér ztvárnil mnoho děl, od kompaktních návrhů přes sportovní kupé až po tahač. Připomeňme si jeho význačné práce, kterými se zapsal do učebnic automobilového designu. Nezapomeňme však ani na méně známé, zato kvalitní návrhy z nedávné doby.

Italský designér Marcello Gandini, narozen 26. července roku 1938, patří mezi nejlepší a nejvlivnější designéry uplynulého století. Pole působnosti turínského rodáka, který v letech 1965 až 1980 pracoval pro věhlasné studio Bertone, pokrývá široké spektrum vozidel, jež zahrnuje modernizaci populárního městského hatchbacku, sportovní kupé či supersporty zvučných jmen. V jeho portfoliu však nalezneme také neobvyklé koncepty, neprávem opomíjené vize budoucnosti nebo například návrh moderního tahače.

Všechny jeho návrhy – ať už byly realizovány nebo zůstaly ve fázi koncepčního prototypu – pojí nezaměnitelný styl, vyznačující se progresivitou, jednoduše čitelnými prvky a nápaditými rysy, které se na první pohled mohou jevit jako detail. Ve skutečnosti ale mají nemalý význam pro celkový vzhled vozu, přičemž v nejednom případě se staly jeho symbolem – řeč je zejména o mřížkování štěrbin za bočními okny Lamborghini Miura, jež korespondovalo s provedením otvorů na kapotě a strukturou „řas“ umístěných nad a pod světlomety.

alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design

Miura ale zaujala zejména brilantně navrženým profilem, jemuž dominuje – spolu s prahy, v nichž se nachází malý nasávací otvor – elegantní a nezaměnitelná křivka, díky níž je vozidlo jasně identifikovatelné již z dálky. Místo zadního okna měla Miura kryt s horizontálním prokladem. Vůz byl představen v roce 1966 na autosalonu v Ženevě, kde o pět let později proběhla oficiální prezentace jeho poslední verze s označením SV – modelu s drobnými stylingovými retušemi, mezi něž patřilo odstranění mřížkovaných dílů obklopujících přední světlomety (a jejich nahrazení černě lakovanými prvky), úprava masky a rozšíření zadních blatníků, které umožnilo použití širších nízkoprofilových pneumatik. Slavné Lamborghini je uznáváno pro své neobyčejně ladné tvary, které – pomineme-li některé osobité rysy, například zmíněné mřížkování postraních otvorů – mají velmi jednoduchý základ.

alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design

V roce 1970 proběhla na ženevském autosalonu premiéra kupé Alfa Romeo Montreal, jejíž sériová podoba vzešla ze stejnojmenného prototypu prezentovaného na světové výstavě Expo 67. V případě vozu Montreal nehovoříme jen o jednom z nejosobitějších sériových modelů turínské značky, ale také o projektu, na němž lze vypozorovat mnohé rysy Lamborghini Miura. Jde zejména o vodorovné štěrbiny na bocích, zajímavě (a rovněž horizontálně) strukturovanou mřížku před dvěma dvojicemi reflektorů či ladnou siluetu, kterou zakončuje strmá záď s rozměrnými sdruženými svítilnami. Nejzajímavější partií modelu je ale příď, která – kromě zmíněné mřížky, jež se po rozsvícení světlometů hydraulicky odsunula – zaujme orámováním čela několika chromovými lištami a minimalisticky navrženou maskou.

alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design

Vraťme se však do roku 1968, kdy byla na pařížském autosalonu uvedena další Alfa Romeo, tentokrát sportovní koncept Carabo, který patří mezi početné Gandiniho studie navržené u Bertoneho. Také zde se setkáme s osobitými žaluziemi, jejichž tři lišty kryjí přední světlomety. Model zaujme pyramidovitou stavbou karoserie, která ukrývá členitou přístrojovou desku se zajímavým rozmístěním ukazatelů a volantem se dvěma velkými rameny.

alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design

Je-li řeč o konci šedesátých let, nutno zmínit další atraktivní návrh (opět navržený pro studio Bertone), tentokrát v podobě Autobianchi Runabout (1969). Vedení firmy pověřilo Gandiniho, aby navrhl studii otevřeného vozu s podvozkem Autobianchi a pohonnou jednotkou Fiatu 128. Výsledkem byl kompaktní sportovní vůz, který je inspirován závodními čluny. Runabout má nesmírně uhlazený ponton, jehož tvarovou čistotu a ucelenost narušují jen přední blatníky. Nejpůsobivější je tento koncept při pohledu zboku, kde vyniká energický klínovitý profil a ostře zakončená záď, kontrastující se štíhlou přídí.

alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design

Konceptem Stratos Zero pokračujeme do roku 1970, tentokrát ale do Turína, kde byl představen futuristický předvoj sériové Lancie Stratos z roku 1972. Design experimentálního prototypu vznikl na základě poznatků z testování ve větrném tunelu, čemuž odpovídají aerodynamické tvary a nízká, velmi dynamická silueta se zešpičatělou přídí (osazenou štíhlým pásem světlometů) a klínovitým profilem. Dramatičnost designu proniká do kabiny, která je přístupná skrze rozměrné čelní sklo. Sportovně stísněnou atmosféru dokresluje minimální boční prosklení, digitální ukazatele na levé straně u řidiče a volant s mohutným středem.

alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design

Příkladem harmonického propojení plynulých křivek a ostře řezaných ploch je Lambirghini Countach, jedna z ženevských premiér roku 1970. Vůz, jehož jméno pochází z piemontského vyslovení obdivu ke krásné ženě, je nástupcem ikonické Miury. Oproti ní je však navržen ve zcela odlišném stylu – zatímco profil se nese na vlně elegantní linie (jež vzdáleně připomíná siluetu ženského těla), přední část zaujme sníženým středem kapoty a šestiúhelníkovým čelním sklem. Zvláštností zadních partií jsou dva osmiúhelníkové útvary, od nichž se odvíjí celkové prostorové uspořádání zádě.

alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design

Jak již bylo řečeno v úvodu, díla Marcella Gandiniho netvoří jen kupé a supersporty, ale také praktické projekty masovějšího měřítka, mezi kterými najdeme první generaci BMW 5 (E12) z let 1972 až 1984. Předobrazem tvarů sériového sedanu, jenž v modelovém portfoliu značky nahradil řady 1500–2000, byl ženevský prototyp Garmisch z roku 1970. Studie se stala inspirací z hlediska rozvržení proporcí a s ním souvisejícího hrubého obrysu karoserie, který se vyznačuje ostře zkoseným čelem, relativně nízkým pontonem a dynamickým zalomením C-sloupku v jeho spodní části (Hofmeinster-Knick). Automobilu nelze upřít nadčasovost a eleganci, kterou dotvářel citlivě provedený chromový dekor.

alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design

Výše uvedená studia Runabout byla vzorem pro Fiat X1/9, vůz s karoserií typu targa, jehož premiéra proběhla v roce 1972 na autosalonu v Turíně. Ze studie byl použit klínovitý profil, zvýrazněný pásem se sníženým reliéfem a zakončený vzduchovými otvory před zadními koly. Charakteristickým znakem bočních partií je v tomto případě masivní ochranný rám s pevným zadním oknem a zešpičatělá příď. Karoserie a interiér Fiatu X1/9, pro nějž se vžila přezdívka „malé Ferrari“ (pramenící z nadšení redaktora britského časopisu Autocar Petera Windsora), byly zhotovovány ve firmě Bertone, přičemž u Fiatu došlo ke zkompletování vozu. V roce 1982 však Bertone převzal celou jeho výrobu, která probíhala do roku 1989.

alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design

Na konci sedmdesátých let minulého století docházelo stále častěji ke karosářským experimentům, při jejichž navrhování využili designéři tvarových inovací, které výrazně pozměnily vzhled vozu jako celku – šlo například o velkoplošné nárazníky plně integrované do karoserie, propůjčující výsledného modelu na optické ucelenosti a harmonii. Jedním z konceptů tehdejší doby je Volvo Tundra (1979), postavený na technickém základě modelu 343, který se zřetelně vymykal zvyklostem švédské značky. Vize představila tvarosloví, jehož klíčovou myšlenkou je sjednocení prosklení do jednoho pole a rozdělení celkové kompozice na tři samostatné části – ponton (s ostrým zakončením v zadní části), okenní pás a střecha s plovoucím efektem, jejíž zlom zároveň zdůrazňuje boční hranu dveří a umocňuje tak sportovní charakter studie. Avantgardnost zevnějšku zasáhla také kabinu, kde vytvořila technicistní přístrojovou desku s digitálními ukazateli a sedadla s atypickými sedáky. Projekt, na poměry skandinávské firmy až příliš extravagantní a progresivní, našel uplatnění při práci na Citroënu BX z let 1982 až 1994, který z konceptu převzal všechny nosné prvky.

alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design

V osmdesátých letech na chvíli zůstaneme. V roce 1985 byl totiž uveden modernizovaný Renault 5 s přídomkem Supercinq, na němž Gandini prokázal schopnost pracovat s dobovými trendy při zachování charakteru původního vozu. Dílo, jež během dvou dnů navrhl Michel Boué, se tak dočkalo citlivého a velmi atraktivního omlazení. Základ hatchbacku, který byl opatřen plastovým obložením bočních partií, novými nárazníky a rozměrnými koncovými světly, zůstal prakticky beze změn. Další významnou autorovou prací pro Renault je návrh tahače Magnum z roku 1990, jenž při své premiéře upoutal pozornost ostrými linkami (jeden z typických aspektů Gandiniho rukopisu, zde převážně ve vertikální poloze) a kvalitním řešením vnitřního prostoru kabiny o výšce 1,87 m se zcela rovnou podlahou. Designér zde vytvořil nezaměnitelný styl, který byl aktuální až do ukončení výroby tahače v loňském roce.

alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design

alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design

Devadesátá léta přinesla nové přístupy k tvarům, včetně jejich četného kulacení, které postihlo všechny automobilové segmenty. Nejinak tomu bylo v oblasti supersportů, mezi nimiž najdeme Bugatti EB110, představené souběžně na dvou místech – na zámku ve Versailles a v blízkosti Velkého oblouku v pařížské čtvrti La Défense. Stalo se tak 15. září roku 1991, přesně 110 let od narození Ettore Bugattiho, zakladatele firmy. Koncepční předobraz navrhl Gandini, který tak poskytl základ pro práci na sériovém provedení vozu, jehož se ujal Giampaolo Benedini. Opět se zde setkáváme s uměním spojit historické motivy (v tomto případě tradiční masku Bugatti) a ryze moderní řešení, což se projevuje na ztvárnění drobného větracího otvoru ve tvaru podkovy a jeho vkusného začlenění do nárazníku.

alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design

Na řadě Gandiniho modelů jsme si mohli všimnout autorovy kreativní práce s výřezem podběhu zadních kol. S tímtéž se setkáváme u čtvrté generace Maserati Quattroporte (1994), navržené s ohledem na aerodynamiku (výsledkem je součinitel odporu vzduchu 0,31). Zmíněný asymetrický prvek plně souvisel s klínovitým profilem a architekturou zádě, kterou oživil citlivými zásahy do její hmoty. Nejde tedy jen o výstřelek, ale o promyšlenou a logickou kompozici, jíž opticky vyvažovala nízká a kompaktní příď. Nutno však připomenout, že výše uvedený šikmý výřez našel uplatnění také na designu malého modenského kupé Mangusta od automobilky Qvale, vyráběného mezi léty 2000 a 2002, do jehož členitého exteriéru harmonicky zapadal.

alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design alfaromeo bmw citroen fiat lamborghini lancia maserati design

Jakub Sochor
Diskuze (10)
Avatar - Fe
17. 3. 2014 17:40
nový ESPACE
[odkaz]
17. 3. 2014 00:06
Re: Zajímavé je,
Přesně, jak říkáte - živost, autenticita, opravdovost... vlastnosti, díky nimž je design skutečně nadčasový a umí okouzlit i po letech.
17. 3. 2014 00:04
Re: Krásna spomienka
Děkuji za ohlas a krásnou vzpomínku :yes:

Pravdou je, že propojení tvarového umění s technikou dnes není tak pevné, jak tomu bylo dříve. Zajímavé je také to, že Gandiniho futurismus je snadno čitelný a propojitelný s tradičními prvky té které značky, přičemž toto harmonické spojení nebývá pravidlem...
Avatar - HitmanPB
16. 3. 2014 20:04
Krásna spomienka
Miura, Countach, Stratos, X1/9 a veľa, veľa ďaľších skvostov - všetko sú to krásne spomienky na mladosť.
Už ako mladému chalanovi na základnej škole boli môjmu vkusu najbližšie spomedzi výtvorov troch vtedy najvýznamnejších dizajnových štúdií Bertone, Ital Design a Pininfarina práve skvosty z dielne štúdia Bertone.
Uchvacovala ma ich avantgarnosť až drzosť a hlavne veľká dávka futurizmu. Nikto sa neobzeral dozadu, každý sa snažil tvoriť autá s ohľadom na budúcnosť.

Už som to tu dávnejšie písal, v sedemdesiatich rokoch bežala vo vtedajšom československom časopise Stop rubrika "z galérie automobilových umelcov".
Áno, autá tej doby, ktoré tam boli zverejňované tvorili skutoční automobiloví umelci.
O výnimočnosti diela či už Majstra Gandíniho alebo celkovo štúdia Bertone najlepšie svedčí fakt, že ich výtvory vyvolávajú aj po niekoľkých desaťročiach mrazenie po tele a človeku sa ježia chlpy na rukách...

Bola to doba, keď na superšport potreboval vodič doslova zbrojný pas, žiadna chyba sa neodpúšťala, ani tá najmenšia...

Snáď sa aj v dnešnej dobe nájdu nasledovatelia odkazu týchto velikánov dizajnu.

Samozrejme super článok, ďakujem :yes:
16. 3. 2014 19:19
Zajímavé je,
že většinu jeho výtvorů lze identifikovat podle tvaru zadního blatníku. Trochu je to vidět i na Škodě Favorit. Holt člověk s talentem, který se nebál experimentovat, šel svou cestou a přesto nebo právě proto vytvořil velmi elegantní auta, která udávala směr. Vynikne to hlavně ve srovnání s některými dnešními blivajzy na kolech - bez invence, bez elegance, bez snahy o inovaci, jakoby to dělali spíš nějací roboti, ne živý designer.