Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Historie značky Iveco: Když se pět značek sloučí do jedné

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)

Ve světě dodávek se pohybuje množství automobilek, vyrábějících i osobní auta. Najdou se ale i výjimky, jako třeba Iveco, které vedle užitkových aut nabízí i autobusy a nákladní vozy. Znáte jeho historii?

Iveco je dnes ve světě užitkových vozidel pojem, zvlášť jeho užitkový model Daily patří ve své kategorii mezi velice oblíbená vozidla. Vznikla i díky Fiatu, na něž je dodnes částečně navázána.

Značka Iveco vznikla v roce 1975 v italském Turíně, a to pod taktovkou tehdejšího manažera Fiatu, Bruna Beccaria. Ten se tehdy rozhodl dát pod jednu střechu několik různých značek zabývajících se nákladními či užitkovými vozidly. Konkrétně Iveco vzniklo na bázi pěti značek, sdružilo italské společnosti Fiat Veicoli Industriali, Officine Meccaniche a Lancia Veicoli Speciali, francouzskou společnost Unic a německý Magirus. Místo využití názvu některé z nich nový subjekt vsadil na nové jméno, Iveco, což je ve skutečnosti zkratka pro Industrial Vehicles Corporation.

Již od začátku své výroby se Iveco zaměřovalo na výrobu především středně těžkých a těžkých nákladních vozidel, nechyběla ani výroba autobusů. Z významných modelových řad musíme vypíchnout třeba model Iveco Zeta, který se vyráběl od roku 1977, v roce 1991 byl nahrazen novým modelem, který nesl název Eurocargo.

Firma ale rychle expandovala do nových oblastí. V této souvislosti se zlomovým stal rok 1978, kdy se v portfoliu Iveca ukázal první užitkový vůz. A právě zde byl počátek řady Daily, na kterou se dnes zaměříme, protože patří k jedné z nejúspěšnějších řad této automobilky, jako součást mnoha firemních fleetů dodávek.

Přichází Iveco Daily

Na úplně první vozidlo řady Daily si dnes vzpomene už jen málokdo. Jednalo se přitom o vůz, který byl v rámci Iveca poměrně zlomovým. Daily bylo prvním užitkovým vozidlem, které mělo nezávisle zavěšená přední kola. Konstrukce vozidla pokračovala silným ocelovým rámem, nechyběla ani poháněná tuhá náprava vzadu. Za zmínku stojí modely 35 a 50, které označovaly maximální povolenou hmotnost, tedy 3,5 tuny a 5 tun. Kapacita pro náklad činila chvályhodných 17 metrů krychlových. Model Daily měl dieselový motor o výkonu 54 kW a 141 N.m točivého momentu.

Jako součást koncernu se Daily  prodávalo také se znaky jiných italských výrobců. Pořád ještě existoval také Fiat Daily a Alfa Romeo AR8, která se v časech minulých opravdu zabývala také užitkovými vozidly. A pokud si přáli užitkový vůz také lidé z východoevropských států, mohli si jej pořídit jakožto srbskou Zastava Rival.

K velkému zlepšení pak došlo v roce 1985, kdy portfolio této automobilky obohatil model TurboDaily. Tento model měl pod kapotou výkonnější turbodiesel, který měl sice stejný obsah, ale výkon byl o poznání lepší – 71 kW a točivý moment činil 217 N.m. V roce 1984 přišla automobilka na trh také s verzí, jež měla pohon všech čtyř kol, proto se toto vozidlo stalo ideálním pro využití v horším terénu. Už v této době se dalo Iveco Daily koupit nejen v podobě dodávky, ale také valníku, kombi pro přepravu více osob, ale i jako podvozek pro individuální nástavby.

Další model Daily přišel v devadesátých letech. Toto vozidlo mělo navýšenou celkovou hmotnost, ve všech ohledech pak vykazovalo lepší vlastnosti než předchozí modely. Velkou roli v tom hrálo spojení s Fordem, v jehož evropské divizi nákladních vozidel mělo Iveco od roku 1986 52% podíl.

V roce 1996 dostalo Iveco nový design, ale také nový motor. Původní dieselové agregáty o objemu 2,5 litru byly nahrazeny novějšími s objemem 2,8 litru. Sehnat jste mohli také verzi s turbem. Pro Iveco Daily byl významný také rok 1998, kdy se na trhu objevil derivát, který byl vůbec prvním lehkým užitkovým vozidlem s pohonem na CNG.

Hezčí a modernější

První a druhá generace Iveco Daily si byly velmi podobnými, druhá byla vlastně jen vylepšenou verzí té první, s výrazně modernizovanou karoserií. Zcela nový model pak byl představen před začátkem nového tisíciletí. Nové Daily mělo hezčí design, bylo schopnější a mělo na tu dobu špičkové technologie. Motory měly vstřikování common rail, variabilní geometrii lopatek turbodmychadla, v nabídce bylo také provedení na CNG. Stačil jeden rok sériové výroby a model Daily byl vyhlášen dodávkou roku.

 

Velké technické změny přišly v roce 2004, kdy se v Daily poprvé objevil třílitr F1C o výkonu 100 kW nebo 120 kW. Nechyběla ani automatizovaná převodovka, která doplňovala řazení pěti nebo šesti kvalty. Novinka s názvem Agile byla manuálem, který byl doplněn o elektrohydraulické ovládání spojky a řazení.

Dodávka od Giugiara

Čtvrtá generace Daily opakuje případ jedničky a dvojky, kdy byla druhá generace vylepšenou verzí té předchozí. Čtvrtá generace Daily je tak modernější verzí předchůdce.

Karoserie dostala nový design – od Giugiariho, dostupná byla ve více variantách. Nechyběla ani verze minibus, který se na trh dodával pod značkou Irisbus. Tuto značku firma koupila v roce 2003. K některým modelům byly přidány úspornější motory, které získaly označení EcoDaily. Po menší pauze přišel opět pohon na všechna kola, který byl nabídnut pro modelový ročník 2007. Nejtěžší modely dosahovaly hmotnosti až 5,5 tuny.

Další změna nastala v roce 2011 – všechny motory, které měly objemy mezi 2,3 až 3 litry, přešly na emisní normu Euro 5. Současně byla zvýšena bezpečnost a uživatelský komfort uvnitř kabiny vozidla. Současně zůstal zachován původní styl Daily. A tím je robustní a čistě užitková kabina, s níž se můžete setkat zejména u nákladních vozidel.

Spojení s Fiatem trvá

Iveca Daily se představila v roce 2014. Nový model byl opět zajímavějším než ty předchozí – a to nejen ohledně designu, ale také díky většímu pohodlí, praktičnosti a úspornosti. Nové vozidlo získalo lepší nákladový prostor, nové zavěšení a níže umístěnou ložnou plochu, která usnadňuje nakládání. Kabina vozidla je tišší, komfortnější a potěší vás efektivnější klimatizací. Motor sahá po výkonu mezi 85 až 150 kW. Nechybí ani osmistupňový automat Hi-Matic, které nahrazuje starší manuály. V roce 2015 Iveco dostalo ocenění za dodávku roku.

V současnosti se Iveco vedle užitkové řady Daily zabývá také dalšími projekty. Do jeho portfolia patří i další divize, Iveco Powertrain (výrobce motorů), Iveco Magirus (výrobce požárních vozů), Astra (těžká nákladní vozidla) nebo Iveco Bus (autobusy). Společnost staví také vojenské speciály, naopak osobní offroad Iveco Masif, vyráběné u španělské automobilky Santana, je dnes už historií. Aktuálně se přitom vozidla Iveco objevují také na slavné Rallye Dakar. Závodí s nimi léta holandský tým De Rooy, kdysi spojený se značkou DAF, v posledních ročnících na Iveco místo Liazu sází také Martin Macík mladší.

Dodnes je přitom Iveco navázané na automobilku Fiat, byť její součástí není - členem koncernu Stellantis Iveco není. V Turíně (jako Fiat) sídlící specialista na užitková a nákladní vozidla je totiž vlastněn korporací CNH Industrial, kterou kontroluje investiční skupina Exor. A to není nic jiného než společnost vlastněná italskou rodinou Agnelli, někdejšího zakladatele automobilky Fiat, která se dodnes v italské automobilce majetkově angažuje. Její člen, John Elkann, je dokonce předsedou koncernu Stellantis, do něhož Fiat dnes patří.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - mariov8
15. 6. 2021 14:41
TurboStar
Pamatuji jako kluk na soupravy s tahači TurboStar v čele, často s motory V8. Neměli problém v táhlých dálničních stoupáních předjíždět na rodinnou dovolenou plně naloženou Škodovku 120L. Italský design s trochou německé pečlivosti a Francouzské avantgardy v těžké váze. I když ten UNIC se brzo vytratil, stejně tak i vzduchem chlazené motory KHD Deutz z Magirusů a o IVECu se říkalo, že je to auto pro pečlivého řidiče. Důležitá je i divize FPT (Fiat Powertrain Technologies dodávající motory IVECO a FIAT mimo automotive. Ve spojení se značkou FIAT po Mercedes-Benzu a Renaultu další koncern schopný dodávat od miniaut až po tahače těžkých souprav 250t... vlastně dnes už by do party měl patřit i VW se SCANIi a MANem...