Martin Vaculík a ojetá Toyota Land Cruiser 150: Malý lanďák, taky pašák
Už vícekrát jsme se v této rubrice rozplývali nad velkými Land Cruisery 100 či V8. Nicméně do Evropy se už oficiálně nedovážejí a v bazarech se z nich stává velevzácné a velmi drahé zboží. Splní vizi stroje na věčné časy i menší model?
Výrobní program Toyoty je dodnes tak široký, že v něm kromě povinných SUV zbývá místo i pro dva rozdílné terénní automobily. Velké reprezentují řady 80, 100 a 200 s obchodním označením V8. Dvoustovku (recenze ojetiny v SM 5/2018) už na českém trhu od roku 2015 nekoupíte, protože její 4,5litrový diesel nesplnil normu Euro 6 a 4,7litrový benzinový osmiválec by příliš zvyšoval emise CO2.
Menší jménem Prado
Musí nám tak stačit menší řada, které se na mnoha mimoevropských trzích jmenuje Prado (někdy se toto označení vyskytuje i v českých vyhledávačích náhradních dílů). Začala v roce 1984 sérií 70, po ní v roce 1996 přišla 90 a zejména dobře známá se stala následující 120 z let 2002 až 2009. Než přesedlaly na lehčí a zdánlivě podobně robustní SUV typu BMW X5, byl líbivý kulatý „lanďák“ nejčastějším vozidlem manželek podnikatelů. Leckoho paradoxně i naštval – řídicí jednotka vstřikování Denso se totiž tehdy neuměla přizpůsobovat přirozenému opotřebení vstřikovačů.
A tak kdo přeslechl klepavý zvuk, ten mohl skončit i s propálenými písty. Škoda, protože jinak se robustnímu třílitru řady KD (3.0 D-4D se 120 či 127 kW) nestalo nikdy nic. Některé věci na něm jsou až nepochopitelné – například že má pevná ventilová zdvihátka, a přesto nikdy nikdo nezažil, že by se opotřebením změnila vůle. Problémy s propálenými písty se v průběhu let zmenšovaly a zcela ustaly v roce 2009, kdy s přechodem na řadu 150 přišly řídicí jednotky schopné širokých autoadaptací.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!