Martin Vaculík vám ukáže, jak oživit Škodu Octavia IV s vybitou baterkou
Vybitá startovací baterie je jednou z nejčastějších příčin nepojízdnosti vozidel, a to překvapivě i těch elektrických. I ta totiž bez napájení dvanáctivoltového okruhu a řídicích jednotek nesepnou stykače vysokonapěťového akumulátoru a nemohou se ani rozjet, ani začít ten dvanáctivoltový napájet.
Překvapivě u prvních elektromobilů jsou závady a selhání dvanáctivoltových akumulátorů velmi časté, takže byť následující video popisuje záchranu dieselové octavie s vybitou baterkou, tak velmi podobné postupy se budou týkat i nastupujících elektrických aut. Specifikum octavie je matoucí indikace závad na přístrojovém štítu - s podpětím v síti totiž vypíše chyby všech systémů, které kvůli němu nefungují správně, ale primární příčinu, to znamená nízké napětí, často napsat nestihne.
Technik Světa motorů ve videu srovnává tři možnosti startu nepojízdného vozu: Nabití akumulátoru z vnějšího zdroje, startovací kabely a dnes tolik populární power-banku. Právě její schopnost v pohodě nastartovat i dvoulitrový diesel, jehož baterka klesla až na deset voltů, jej velice překvapila.
Ve videu je i jedna myšlenka, která se vám líbit nebude: dnešní akumulátory velmi špatně snášejí delší vybití, zejména když výrobci z důvodu úspor jen minimálně využívají typ AGM, v němž si krystaly sulfatace o skelná vlákna mezi deskami zlámou zuby. A musí stačit levnější typ EFB. A že když dnešní vápníkem legovaná baterka “zmrtví” na déle než deset hodin, je lepší ji prostě vyměnit, neboť riziko následného selhání je značné.
V poslední části videa Martin vysvětluje i častou zkušenost majitelů aut, že jim originální baterka vydržela osm let a každá další pak už pouze dva roky. Může to být tím, že při výměně akumulátor nezaregistrovali s pomocí diagnostické procedury a řídicí jednotka tudíž neví, že je ve voze nová baterka a jakého je typu. Dobíjí ji tudíž nedostatečně, čehož důsledkem je opět růst krystalů sulfatace.
Co naopak ve videu není, ale sluší se to připomenout, že vždy, když dojde k vybití startovacího akumulátoru, je potřeba hlavně zamyslet se nad příčinou. Může to být jen nevhodný provozní režim s převahou krátkých jízd a trvalou aktivací přídavného elektrického topení. Ale vyloučit je potřeba závady vozidla, typicky nedostatečný výkon alternátoru, nebo naopak přebíjení vedoucí ke zničení akumulátoru, či příliš vysokou klidovou spotřebu, kdy třeba vinou závady neusíná některá z řídicích jednotek.