Mash X-Ride Classic 650: Neznámý příbuzný dnešních motocyklů Jawa
Mash X-Ride Classic 650 se představuje jako nejnovější zástupce mladé francouzské společnosti, jejíž motocykly jsou vyráběny v Číně a nabízeny i pod jinými značkami.
Společnost Mash Motors, patřící pod křídla Société d'Importation de Motos et d'Accessoires (SIMA), byla založena teprve v roce 2014. V současnosti se může pochlubit pestrou paletou modelů, nabízených na francouzském, britském, německém a dalších evropských trzích.
Pod značkou Mash míří k zákazníkům městské skútry a především stylové jednoválcové padesátky, stopětadvacítky, dvěstěpadesátky a čtyřstovky, které má ve své nabídce i značka Jawa jako modely 350 OHC, 350 OHC Special a 350 OHC Scrambler.
Novinkou v nabídce značky Mash a zároveň nejmladším zástupcem její vlajkové řady šestsetpadesátek se stává model X-Ride Classic 650, i když na první pohled působí velmi povědomým dojmem. Za to vděčí svým liniím i pohonné jednotce.
Zvolenou koncepcí i tvarem palivové nádrže a některých plastových komponentů se spolu s barevným provedením tento model silně přibližuje klasickému enduru Yamaha XT500 z let 1975 až 1990, i když řešením rámu a především odpružením zadního kola centrálně umístěnou jednotkou se vydává vlastní cestou. Zároveň pak některými detaily připomíná i moderní Ducati Scrambler Desert Sled, i když i její vzhled je silně inspirován zmiňovaným endurem značky Yamaha.
Pohonná jednotka v podobě čtyřtaktního vzduchem a olejem chlazeného jednoválce o objemu 643,7 kubických centimetrů připomíná jednoválec, který využívala značka Honda především pro svá endura XL 600 a XR 600 v osmdesátých a devadesátých letech dvacátého století. Na rozdíl od nich však tento motor namísto karburátoru využívá elektronické vstřikování paliva DELPHI, s nímž disponuje výkonem 29,4 kW (40 k) při 6000 otáčkách za minutu a točivým momentem 45 N.m. při 4500 otáčkách za minutu. Převodovka je pětistupňová.
Mash X-Ride Classic 650, stojící na 17palcových kolech, má celkovou délku 2080 mm, šířku 870 mm a výšku 1200 mm. Stroj se sedlem ve výšce 860 mm, jehož suchá hmotnost je 169 kg, má palivovou nádrž o objemu 12 litrů. Brzdový systém, využívá vpředu plovoucí kotouč o průměru 320 mm v kombinaci s radiálním čtyřpístkovým třmenem, zatímco vzadu je kotouč o průměru 240 mm s jednopístkovým třmenem. Samozřejmostí je pro evropský trh povinné ABS, které však lze údajně vypnout.
Příznivce starých časů X-Ride Classic 650 bezpochyby potěší svým přístrojovým panelem. Ten totiž tvoří jediný kruhový tubus, v němž je analogový otáčkoměr a maličké digitální displeje, které informují o rychlosti jízdy, ujeté vzdálenosti, stavu paliva v nádrži a zařazeném rychlostním stupni. Skutečný rok výroby zde tak spolu s ABS připomíná vlastně jen kompletní LED osvětlení.
Společnost Mash Motors prozatím neuvádí cenu své novinky. S ohledem na základní cenu 5495 Eur (kolem 140.000 Kč) modelu Dirt 650, jenž byl uveden v loňském roce a sdílí s X-Ride Classic 650 pohonnou jednotku, se očekává, že cena letošní novinky nepřekročí 6000 Eur (zhruba 152.000 Kč).
Při pohledu na současnou nabídku značky Jawa, v níž již figuruje trojice modelů spřízněných díky jejich čínskému dodavateli se značkou Mash, se přímo nabízí spekulace o možné proměně X-Ride Classic 650 v nástupce řady 660, kterou dnes reprezentuje pouze provedení Vintage. Postup přitom může být podobný jako u modelů 350 OHC a šestsetpadesátka se jako zástupce značky Jawa může svým stylem přibližovat například endurům, která ji reprezentovala v osmdesátých letech dvacátého století v soutěžích.
Zdroj: Mash-Motors.fr, Mash Motorcycles