Mazda 626 (1992-1997) – kulaté štěstí
Náš trh vnímal extrémně zaoblený automobil jako „lepší“ auto, i když vlastně všechno mimo východní Evropu bylo tehdy „in“.V západní Evropě pocítili zákazníci s příchodem 4. generace výrazný skok vzhůru a to se týkalo také ceny, která byla u předchůdce nastavena velmi příznivě. Mnoho těch, kteří kupovali Mazdu pro její vysokou užitnou hodnotu za dobré peníze, přešli ke konkurenci. Řada z nich toho později litovala, protože Mazda 626 byla dobrou koupí a to platí i pro auto z druhé ruky.
Generační výměna byla provázena markantní obměnou stylingu. Z pontonové karosérie, klasických resp. evropských tvarů třetí generace Mazdy 626, nezůstalo u nové 626 zachováno prakticky nic. První variantou byl pětidveřový hatchback, který ohromil svým designem nejvíce. Na autě člověk nenajde snad jedinou hranu. Standardem se staly nárazníky v barvě vozu, které nenápadně dotvářejí dosud moderní tvář tohoto vozu. Zajímavě byla zpracována záď. Koncové světlomety byly zakomponované do mohutného červeného pásu, ve výklopné stěně je integrován spoiler, který ale v bočním pohledu vůbec nenarušuje velkoryse střiženou siluetu. Velkorysé byly také rozměry Mazdy 626. Rozvor 2610 mm se stal předpokladem rozměrného interiéru. Délka 4695 mm, šířka 1750 mm a výška 1390 mm snesly srovnání s vozy o třídu výše (např. BMW řady 5).V zádi Mazdy je dobře přístupný 455 litrů velký zavazadlový prostor. Nouzově jej lze zvětšit sklopením zadních opěradel, ale ta pak netvoří rovnou plochu.
K hatchbacku přibyl čtyřdveřový model, který byl jakýmsi derivátem futuristické karosérie hatchbacku. Designéři výrazně zaoblili také tento sedan, který ale není tak originální, ani tak praktický jako pětidveřová varianta. V nabídce bylo také kombi, ale v této karosářské verzi Mazda sebevědomě nabízela předchozí model 626 (z 80. let) až do roku 1995. Původní zůstaly také motory 1.8 (66 kW) a 2.2 (85 kW).
Interiér je na dnešní dobu příliš „plastový“, ale uvědomíme-li si, že od vzniku této Mazdy uplynulo celé desetiletí, je nutno před konstruktéry smeknout. Originálně a funkčně tvarovaná přístrojová deska by mohla být dobrou alternativou interiérům některých dnešních vozů, pokud by došlo k obměně použitých materiálů. Pravda je, že desetiletá Mazda bude z útrob přístrojové desky vydávat různé pazvuky a volant většího průměru se drží špatně kvůli tenkému věnci, ale to jsou z koncepčního pohledu jen detaily. Zpracování interiéru by mohlo být lepší, ale v rámci japonského průměru je velmi dobré. Měkčí sedadla ukazují na záměr konstruktérů navrhnout pohodlný automobil, dnes by se ke stejnému cíli šlo asi jinou cestou.
Mazda 626 se prodávala nejčastěji se zážehovými čtyřválci 1.8i (77 kW) a 2.0i (85 kW). První z nich můžeme označit za nejlepší volbu u ojetého auta. Dvoulitr není o mnoho silnější a má vyšší spotřebu. Od japonského dvoulitru se už v době uvedení očekávalo více. Ale pozor, základní jedna-osmička byla často jednodušeji vybavena. Větší a reprezentativnější karosérie si říkala o silnější pohonnou jednotku. Mazda 626 dostala také šestiválec 2,5 V6 (121 kW), který má vše co k takovému motoru patří. Vrcholná verze jela až 220 km/h, stovku zvládala za 8,5 sekundy. Tichý však nebyl jen šestiválec. Možná si pamatujete na televizní reklamu jejíž protagonisté končili udivenými slovy „…neslyším motor…“ - něco na tom dodnes je. Klidný však rozhodně nebyl vznětový motor 2.0 D Comprex, který měl sice neobvyklé přeplňování tlakovými vlnami, ale pouze průměrný výkon 55 kW a točivý moment 169 Nm při 2000 ot./min, což 1250 kg těžké Mazdě rozhodně k dynamické jízdě nestačí.
Jízdní vlastnosti Mazdy jsou jisté, ale ne sportovní. Také zde je komfort na prvním místě. Mazdy 626 měly kotoučové brzdy na všech kolech (vpředu s vnitřním chlazením), což je předpokladem pro dobré brzdné vlastnosti vozu, ale bohužel opak je pravdou. Brzdy Mazd 626 nejsou příliš účinné a je to jedna z mála slabých stránek povedeného vozu.
Mazdy 626 jsou proslulé svým spolehlivým provozem. V žebříčku poruchovosti německého TÜV pro rok 2003, jsou Mazdy vždy nad průměrem dané věkové skupiny. Konkrétně ve třídě 10 až 11 let starých automobilů je Mazda 626 na 24. místě s 21,4% vadných aut, mezi 8 až 9letými je na 21.pozici (16,2% vadných vozů), obklopena BMW 7 a Volvem 940/960. 6 až 7 let stará Mazda je na tom také velmi dobře - 13. pozice (10,4% aut se závadou).
Když už se porucha vyskytne, jde o problémy s propálenými těsněními pod hlavou motoru nebo klasická problémová oblast starších vozů - elektroinstalace. Zlobí také rychle korodující brzdová potrubí, nebo příliš křehký lak, který je snadno na čelních partiích Mazdy poškozen odskakujícími kamínky. Naopak hnací ústrojí je na rozdíl od mnoha konkurentů i po letech těsné, olejové loužičky pod Mazdou nenajdete. Netěsnosti se vyskytují v chladící soustavě, což někdy přivedlo řidiče Mazdy až k přehřátí motoru, jindy došlo k již zmíněnému defektu těsnění pod hlavou válců. Mechanicky jsou motor i převodovka vyřešeny bez výhrad (výjimečně může být u prvních vozů problém se synchronizací 1. a 2. převodového stupně). Rozměrná a těžká zadní výklopná stěna dělá velké problémy plynovým vzpěrám, takže je po letech provozu mnohdy nutná jejich výměna. Nepříjemnou závadou může být netěsnící pryžové těsnění dveří, které ve vyšších rychlostech hvízdá, ale co je horší, je-li deštivo, může do Mazdy zatékat.
Pro zajímavost uvádíme ceny Mazd 626 z roku 1994. Nejlevnější 4dveřový model s motorem 1.8i se prodával za 584.000,- Kč, hatchback 2.0i ve výbavě GLX byl za 699.000,- Kč, šestiválec 2.5i stál 839.000,- Kč. Aktuální tabulkové ceny ojetých vozidel (z prosince 2003) najdete níže.
Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:
Přednosti
- dlouhá životnost, nízká poruchovost
- elegantní a originální karosérie i po 10 letech
- prostorný interiér
- příznivá cena
- bohatá výbava (mimo základní model)
Nedostatky
- nižší výkonové parametry motorů
- levné materiály v interiéru, měkká sedadla
- slabé brzdy
- málo odolný lak
Nejčastější závady
- netěsnosti chladící soustavy, přehřátí motoru
- propálená těsnění pod hlavou motoru
- koroze brzdových potrubí, výfuku
- nefunkční plynové vzpěry, zvedající zadní výklopnou stěnu
- parkovací brzda s nesouměrným účinkem
- opotřebované dveřní těsnění
Vůz/r.v. | 1997 | 1996 | 1995 | 1994 | 1993 | 1992 |
626 5dveř. 2.0 GLX | 179000 | 160000 | 142000 | 122000 | 107000 | 95000 |
626 5dveř. 2.0 D GLX Comprex | 173000 | 155000 | 137000 | 118000 | 103000 | - |
626 4dveř. 1.8 LX | 142000 | 126000 | 108000 | 95000 | 84000 | - |