Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda MX-5 30th Anniversary Edition – Třicátiny jsou fajn

Stanislav Švarc
Diskuze (19)

Výroční edice Mazdy MX-5 ukazuje, že 30. narozeniny mohou být radostnou událostí. Ikonický roadster totiž tenhle věk zastihl v obdivuhodné formě.

Design, interiér


Asi se mnou budete souhlasit, když řeknu, že Miata je mimořádně významné a výrazné auto. Nejde jen o to, že dokázala vrátit život prakticky mrtvé kategorii lehkých otevřených sporťáků (které si spojujeme zejména s Velkou Británií) a že si při tom vedla tak úspěšně, že se vypracovala v nejpopulárnější roadster historie, kterého se od představení v únoru roku 1989 prodalo více než milion exemplářů.

Jde spíš o to, že se z malé mazdy stalo auto, na které má snad každý nadšenec do řízení názor. Nejčastěji se setkáte s chvalozpěvy, které pravidelně sahají po frázích o radosti z jízdy, o dokonalém spojení stroje s řidičem, nebo o úžasném vtažení šoféra do děje. Je jasné, že když se tahle slova neustále opakují, logicky to v některých lidech vyvolává skepsi a vzdor. Nebo také přehnaná očekávání.

A tak si Miata za ty roky vyslechla i věci nepěkné, posměch nebo dokonce vtipy – například o ideálním dopravním prostředku pro kadeřníky. Tohle všechno však jen dokazuje tvrzení, že MX-5 je opravdu důležité auto.

Není tedy divu, že Mazda nenechává její 30. narozeniny jen tak.

Je hodně oranžová

Připravila proto speciální edici aktuální čtvrté generace ND s naprosto srozumitelným označením: 30th Anniversary Edition. V plánu je výroba 3000 kusů a „Annie“ můžete mít s plátěnou i s pevnou skládací střechou. Samozřejmě to není poprvé, co Mazda připomíná kulatiny svého sporťáčku. V minulosti nachystala verze i k 10. a 20. narozeninám vozu.

Třicetiletou miatu poznáte na první pohled podle výrazného oranžového laku, určeného výhradně pro tuhle limitku. Na můj konzervativní vkus (nebo možná věk) je Racing Orange až moc křiklavá, nemyslím si, že se k miatě hodí, ale z mnoha stran jsem slyšel pochvaly. Co člověk, to jiný názor. Pravdou však je, že oranžový roadster jen tak někdo nepřehlédne.

Naprosto fantasticky pak podle mě vypadají 17palcová kovaná kola, zdobená rytinou s názvem výroční edice. Design vychází z ráfků RAYS ZE40, používaných v závodech Global MX-5 Cup. Kola vznikla speciálně pro tuhle verzi.

Mazda MX-5 30th Anniversary Edition Mazda MX-5 30th Anniversary Edition

Za paprsky vykukují oranžové brzdové třmeny – přední dodala společnost Brembo, zadní firma Nissin. A mimochodem, vpředu se zakusují do 15palcových kotoučů, největších, jaké se kdy na miatě objevily. Stejně jako u nejluxusnějšího běžného provedení Revolution Top nechybí tlumiče Bilstein. Na bocích pak najdete plaketky s výrobním číslem konkrétního kousku.

Oranžová hraje velkou roli také v kabině, kde narazíme na oranžové prošívání a stejně laděné dekory. Sedadla dodala společnost Recaro - a jsou jednoduše výborná. Kromě toho, že hezky drží tělo, ukrývají jeden zajímavý detail. V opěradlech jsou zabudovány reproduktory audia od firmy Bose. Což je další zvláštnost výroční edice.

Jinak je interiér klasicky miatovský, tedy minimalistický a výrazně orientovaný na řidiče. Jako by v Mazdě nejprve řešili věci spojené s šoférováním a až pak se věnovali "detailům" spojeným s pohodlím. Kokpit je totiž minimalistcký i z prostorového a praktického hlediska.

Zapomeňte na schránku před spolujezdcem nebo na kapsy ve dveřích. Vlastně jediným místem, kam si můžete odložit mobil, peněženku, kapesníky nebo klíče, je uzavíratelný – a kupodivu docela velký – prostor mezi opěradly sedadel. Je k němu poněkud obtížnější přístup, ale má to jednu velkou výhodu. Schovaný a hůř dostupný telefon vás nebude svádět.

Podobně chytře má Mazda vymyšlený také infotainment s dotykovým displejem. Nejde jen o to, že je hezky přehledný a jednoduchý, mně se líbí, že když je auto v pohybu, dotykové ovládání nefunguje. Odkázáni tak jste na fyzické ovladače na středovém tunelu, které nevyžadují takové soustředění jako trefování se prstem do příslušných míst na displeji.

Mazda MX-5 30th Anniversary Edition Mazda MX-5 30th Anniversary Edition

Zajímavě automobilka přistoupila také k možnosti, že si dovnitř vezmete nějaké pití. Do výbavy totiž zabalila zacvakávací držáčky, které můžete připevnit k zadní části středového tunelu mezi opěradly, případně k palubní desce před sedadlo spolujezdce. V prvním případě mohou držáky vadit při řazení, v tom druhém zase budou překážet kolenům spolucestujícího.

Miata je prostě uvnitř maličká. To je ale známá věc. Měřím jen 182 centimetrů a už jsem si musel polohu za volantem štelovat déle než obvykle. MX-5 s nedávným faceliftem konečně dostala podélně nastavitelný volant, který hledání pozice výrazně pomáhá, i tak si ale umím představit o něco lepší polohu. Třeba bych rád seděl hlouběji. Ale možná je to jen rozmazlenost. Znám totiž lidi, kteří s miatou jezdí rádi a často, přestože měří přes 190 centimetrů.

Minimálně odstavec si pak zaslouží plátěná střecha, která se ovládá hezky postaru ručně. Jednoduše se odjistí úchyty k rámu čelního skla a jednou rukou se střecha „přehodí“ do vymezeného prostoru za sedadly. Je to dokonale snadná rychlovka.

Drobným problémem může být jen skutečnost, že při manipulaci se střechou automaticky trochu sjedou boční okna. Jenže po dokončení operace už zpět nevyjedou – na to je potřeba myslet hlavně po zaparkování před opuštěním auta.

Motor, jízdní vlastnosti


O radosti z otáček

Mazdu MX-5 30th Anniversary Edition můžete mít s jediným motorem. A asi tušíte, že to bude ten výkonnější z dvojice jednotek, které automobilka do miaty nabízí. Jde tedy o atmosféricky plněný dvoulitr Skyactiv-G, jemuž motoráři nedávno věnovali velkou péči.

S modernizací roadsteru totiž změnili spoustu věcí – seznam úprav zahrnuje například nové hlavy válců a ojnice, přepracované písty nebo optimalizovaný přívod vzduchu. Výsledkem je sympatické zvýšení maximálního výkonu ze 118 na 135 kW.

Lehounce narostl i nejvyšší točivý moment – z 200 na 205 N.m. Spíš než to je ale důležitější, že maximum krouťáku dostanete o něco dřív, už ve čtyřech tisících otáčkách (dříve to bylo 4.600 ot./min.). Konstruktéři také posunuli omezovač otáček, z 6800 na 7500 otáček.

Tenhle motor fakt jede hezky. A s rostoucími otáčkami, kam se pouští vyloženě s radostí, je to lepší a lepší. Dvoulitr ochotně reaguje na plyn, ve vysokých otáčkách navíc přidává krásně jadrný zvuk.

Mazda MX-5 30th Anniversary Edition Mazda MX-5 30th Anniversary Edition

Vyloženě šokující pro mě byl pohled na údaj o spotřebě. Po týdenním testu palubní počítač ukazoval průměr 6,8 litru na 100 kilometrů. A nedá se říct, že bych jezdil výletním tempem. V něm si totiž dvoulitr vezme klidně i méně než 6 l/100 km. Paráda!

Nejlepší na tomhle motoru je však to, jak dokonale k malé miatě pasuje. Jeho charakter je podstatnou součástí zážitků z jízdy. A dokonale tak zapadá do celého soustrojí.

Dělej si, co chceš

Po nástupu přeplňovaných motorů jsme totiž tak trochu zapomněli, co znamená užívat si radost z řízení. Jistě, snadno přístupný výkon je většinou fajn a nabízí spoustu výhod, ale myslím si, že částečně otupuje zážitky. A nebavme se o normálních autech, kterými jezdíme každý den, u těch má přeplňování rozhodně přínos, teď je řeč o hračkách a víkendovkách.

Právě v miatě jsem si uvědomil, jak příjemné je si „výkon zasloužit“. Tento výraz sice často maskuje skutečnost, že auto ve skutečnosti nejede, takže u každého pokusu o předjíždění točíte motor a trnete hrůzou, ale u dvoulitrové MX-5 tomu tak není. Těch 184 koní je na 1137 kilogramů opravdu akorát. A na řazení při 7.500 otáčkách také něco je…

Chování motoru je navíc hezky „vybalancované“, lépe než třeba u Toyobaru, což je vlastně podobný druh hračky. Jenže zatímco u dvojčat jsem měl kvůli poměrně úzkému spektru otáček, v nichž motor působí živě, pocit, že potřebuji silnici sám pro sebe, abych si auto fakt užil, atmosférický motor v mazdě je citelně pružnější a ochotnější.

Jinými slovy, v miatě se snadněji nakládá s „brzdami provozu“. Tohle auto je podle mě možná rychlejší, než by většina lidí při pohledu na něj čekala.

Mazda MX-5 30th Anniversary Edition Mazda MX-5 30th Anniversary Edition

Miata má navíc tu výhodu, že se staženou střechou skvěle funguje také jako „cruiser“, užijete si v ní i pohodovou jízdu, kdežto Toyobaru je svým zaměřením sportovnější a ostřejší. Toužíte v něm (tedy spíš v nich) jet rychle. S mazdou si můžete dělat, co chcete.

Pomáhá tomu úžasný podvozek, který je sice měkčí, než byste u sportovního auta zřejmě očekávali, ale MX-5 si ho může díky nízké hmotnosti dovolit. V rychlých průjezdech zatáčkou se tedy mazda sice dost naklání, ale zato krásně napovídá, co se s ní právě děje a vy tak můžete lépe pracovat s přenosy hmotnosti – pomáhat si můžete i plynem.

Na řidiči tak je výběr typu průjezdu zatáčkou. Jestli „utáhne“ stopu, nebo třeba bude na výjezdu honit záď. Výroční MX-5 je mimochodem vybavena samosvorným diferenciálem, takže pokud jste typ šoféra, který se před sebe rád kouká bočním oknem, miata by se vám mohla líbit. I když vyloženě drifterský stroj to také není. Spíš takový rozverný, s nímž si můžete pěkně hrát. A především je extrémně čitelný.

Není to jen díky hezky fungujícími podvozku, který z vás nevytřese duši a současně nedovolí kolům ztratit kontakt s vozovkou, ale svou roli hraje i přesné a rychlé řízení. Vše pak doplňuje precizní řazení šestistupňové manuální převodovky.

Závěr


Závěr

Negativa mě napadají jen dvě. První se týká jízdy na dálnici. V rychlostech nad 120 km/h se staženou střechou je v kabině už značný hluk a průvan. Za druhé pak nemůže až tak samotná Mazda. Oranžový roadster přitahuje „závodníky“ ve starých oktávkách, superbech a golfech, kteří cítí šanci „pojezdit“ sporťák. Jasně, je to spíš úsměvné, většinou jim ujedete snadno, ale po čase to začne trochu štvát.

Zbývá ještě pár řádků k ceně. Výroční edice vychází asi o 40 tisíc korun dráž než nejvyšší běžné provedení Revolution Top. To má sice trochu bohatší výbavu, ale vesměs jde o luxusnější prvky bezpečnostní výbavy, bez nichž se obejdete. A musíte si připlatit za lak.

U „Annie“ ne, navíc přidává nádherná kovaná kola, odlišný interiér, a především jistou dávku exkluzivity. Podle mě se to vyplatí.

Nejlevnější verze modelu 637 400 Kč (MX-5 1.5 Skyactiv-G132/97 kW Emotion)
Základ s testovaným motorem 799 400 Kč (MX-5 2.0 Skyactiv-G184/135 kW Revolution)
Testovaný vůz bez příplatků 899 400 Kč Kč (MX-5 2.0 Skyactiv-G184/135 kW 30th Anniversary Edition)
Testovaný vůz s výbavou 899 400 Kč Kč (MX-5 2.0 Skyactiv-G184/135 kW 30th Anniversary Edition)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti
  • Točivý, živý a úsporný motor
  • Exkluzivita



Minusy

  • Stísnění interiér
  • Nedostatek odkládacích prostor
  • Hluk ve vyšších rychlostech



Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (19)

Doporučujeme

Mazda MX-5 30th Anniversary Edition
Cena základní sestavy 899 400 Kč
Výbava základní sestavy tlumiče Bilstein, sportovní sedadla Recaro s oranžovým lemováním (kombinace Alcantara/kůže), 17" kovaná hliníková kola Ray, přední brzdové třmeny Brembo, zadní brzdové třmeny Nissin, obložení interiéru materiálem Alcantara, číslovaný štítek 30th Anniversary, koberečky s kovovým označením 30th Anniversary, černá vnější zpětná zrcátka, Apple CarPlay/Android Auto, LSD diferenciál s omezenou svorností, adaptivní LED dálkové světlomety, integrovaný navigační systém GPS, bezklíčové zamykání, Audiosystém Bose® s 9 reproduktory, automatická klimatizace, vyhřívaná sedadla, Mazda Connect (7" barevný displej, konektivita se smartphonem), multifunkční volant s ovládáním rádia, palubního počítače, telefonu a tempomatu atd. Kč
Cena testované sestavy 899 400 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 7000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 205 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 219
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.4 / 5.9 / 6.9
Emise CO2: 156
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 130 / 0
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1137 / 0
Rozměr pneu: 205/45 R17
Mazda MX-5 30th Anniversary Edition
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3915
b) šířka (mm): 1735
c) výška (mm): 1225
d) rozvor (mm): 2310
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1140
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 900
délka sedáku vpředu (mm): 630
výška opěradla vpředu (mm): 650
Avatar - palix
2. 10. 2019 13:56
Re: Fantastická věc...
Zatiaľ na MX-5 veľmi nepomýšľam... Čím sa ale budem baviť potom? Manželky nech si zakazujú čo chcú, len potom môžu byť vymenené ony. Ako raz povedala manželka kolegu, ktorý pomerne často mení rodinné auto - auto si kľudne vymeň, ale mňa sa nezbavíš ;).
Možno raz skončím ako starí Japonci - keď sa dostanú do penzijného veku, manželky ich vyhodia z domu. Smola, alebo šťastie? Vec pohľadu ;).
Avatar - speedfred
2. 10. 2019 11:09
Re: Fantastická věc...
Tiež som skúšal F124 a bol som celkom prekvapený priestorom. Neviem ako je na tom táto Mazda.
2. 10. 2019 09:53
Nepresnosti
V clanku je zopar nepresnosti.
Sedadla s reproduktormi v hlavovych opierkach su dostupne aj v inych verziach nie len v Aniversary 30th. Su dostupne vo verzii Revolution kde su v klasickych sedadlach a vo verzii Revolution Top kde su dostupne v sedadlach Recaro.
Za dalsie Aniversary 30th sa vyraba aj so slabsim motorom 1,5l ale ten je dostupny iba pre japonsky trh.
Avatar - Emel
1. 10. 2019 22:47
Re: Fantastická věc...
Já už bych se opakoval... mně by se líbila Miata se střechou :-)
Avatar - woody-alien
1. 10. 2019 20:30
Re: Fantastická věc...
Já se svými 186 jsem se nějak vešel a líbilo se mi to. Ale je fakt, že oproti Miatě je SSS londýnský taxík. V pohodě i s cylindrem. :D