Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stará Mazda MX-5 překonala světový rekord, o kterém nejspíš ani nevíte

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Od představení první generace Mazdy MX-5 už sice uplynulo 30 let, lehký a obratný roadster však dokáže překonávat světové rekordy v i dnešní době.

Mazda MX-5 první generace, často označovaná jako NA či mrkačka, je díky své nízké hmotnosti, obratnosti a pohonu zadních kol jako stvořená pro rychlou jízdu po zakroucených horských okreskách. Věřili byste ale, že i po 30 letech od premiéry dokáže tohle auto lámat světové rekordy?

Může to znít neuvěřitelně, ale je to pravda. V noci 17. července totiž japonská automobilka, respektive její německé zastoupení, dostala povolení uzavřít na 12 hodin rakouský horský průsmyk Kaunertal, kde se čtveřice jezdců pokusila zdolat světový rekord v počtu projetí ostrých zatáček (vlásenek) během 12 hodin.

Pro pokus byla vybrána první generace Mazdy MX-5 v typicky červené barvě, kterou lehce upravil tým Mazda Garage. Přesný seznam úprav sice neznáme, už z fotografií a videa je ale patrný ochranný rám za sedačkami a přehlédnout nelze ani přídavnou světelnou rampu, která Mazdě překvapivě sluší. V interiér je také patrná závodní sedačka, prodloužená řadicí páka a nechybí ani sportovní volant.

Pod předním nárazníkem je decentní lízátko a v podbězích můžeme vidět nová lehká kola s širokými pneumatikami Pirelli. Za nimi jsou pak ukryty výkonnější brzdy, ke kterým je přiváděn čerstvý vzduch k chlazení. Podle zvuku dostala Mazda i nový výfukový systém. Motor se zdá být standardní, což by znamenalo atmosférický čtyřválec 1.6 o výkonu cca 85 kW (115 k).

Za volant pak usedli závodní jezdci Cyndie Allemann a Jan Spieb, rally závodní jezdec Niki Schelbe a testovací jezdec Stefan Novitzki. Pokus začal v 19:00 a kromě padající tmy ho řidičům brzy zkomplikoval i hustý déšť. I na to byl ale tým připraven a místo natahování plátěné střechy na Mazdu připnul rovnou pevnou střechu, tzv. hardtop, což je v případě Mx-5 otázkou pár minut.

A výsledek? Po 12 hodinách jízda zdolala MX-5 celkem 2.900 vlásenek, čímž překonala předchozí rekord o více než 1.400 zatáček. Každá zatáčka přitom musela mít úhel v rozpětí 150 až 180 stupňů, aby se mohla počítat. Ve voze byl navíc umístěn GPS lokátor a podél tratě byly rozmístěny speciální senzory. Mazda tak za svůj neobvyklý rekord nakonec získala certifikát od německého „RID Rekord Institute.“

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Doporučujeme

Avatar - 3_diamanty
17. 9. 2019 23:36
Re: Mára se lepší ?!
a uz sa vylodila naspat v eu? ci sa este tato zachrankyna sveta mota kdesi v rozburenom atlantiku... lebo cesta do ameriky velke halo ale ako dosla naspat domov akosi nikde nic... tak snad je ok :yes:
Avatar - Hammunasakra
17. 9. 2019 17:58