Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda MX-5 Roadster Coupé - 365 dní radosti

Ondřej Láník Ondřej Láník 6. 11. 2006 • 16:36
45
Zobrazit náhledy (45)
Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5
Kultovní roadster dostal po sedmnácti letech také verzi s pevnou skládací střechou. Nic se ale nebojte. Ryzí charakter zůstává nadále nezměněný.

Pracovníci Guinessovy knihy rekordů mají v sekci nejúspěšnější produkční otevřený automobil od roku 2000 snadnou práci. Od té doby se totiž pouze přepisuje počet vyrobených Mazd MX-5, která je tím populárním roadsterem, který se na většině kontinentů světa tak skvěle prodává. Poslední údaj z června letošního roku hovoří o 770 tisících vozech, které vznikly od roku 1989.

Skalní příznivci chtějí MX-5 jen a pouze se softtopem, který už dávno není z obyčejného plátna, ale spíše z několikavrstvé syntetické tkaniny. Mazda si je tohoto faktu vědoma, ale přesto ji zájem nových zákazníků přiměl k tomu, aby nabídla vedle kultovního modelu také komfortnější verzi Roadster Coupé. Přísná měřítka a nekompromisní požadavky vedení automobilky nakonec vyústily ve vyvážený automobil, postrádající typické nešvary otevřených vozů s pevnou skládací střechou.

12sekundový koncert

mazda testy sportovni roadster mazda testy sportovni roadster
Mazda těžila při vytváření nového Roadsteru Coupé z velmi dobrého základu otevřené Mazdy MX-5, což ovlivnilo také výsledek. Původní roadster má velmi tuhou karoserii, a tak pozornost mohla být zaměřena již jen na samotnou konstrukci skládací střechy a její optimální zástavbu, bez výraznějších starostí o tuhost, které mají tvůrci konkurenčních vozů odvozených z uzavřených karoserií.

Designéři dostali za úkol maximálně zachovat původní proporce bez ohledu na to, zda bude majitel jezdit se střechou rozloženou nebo složenou. Výsledek je obdivuhodný! Třídílná konstrukce se v ničem nepodobá hrbatým kupé-kabrioletům, elegantně a rychle se sklápí ne do zavazadlového prostoru, ale za sedadla a proto v zavazadelníku zůstává stále stejných 150 litrů místa. Objem to je nevelký, ale aspoň dobře skladný, když se sem vejdou nastojato i 1,5litrové PET lahve.

Střecha samotná je vyrobena z plastů resp. ze skleněnými vlákny vyztuženého laminátu. Tady se projevil japonský smysl pro nové technologie i efektivní design, protože tvar, jaký má tato střecha by se z hliníkových nebo ocelových výlisků vyráběl obtížně. Vnitřní povrch plastu je navíc tak kvalitní, že není třeba dalších povrchových úprav. Střecha samotná má hmotnost jen o 18 kg vyšší než u původního látkového provedení. Elektrické ovládání mají na starost 4 elektromotory a celou střechu do sériové výroby přivedla japonská pobočka firmy Webasto. Ta si spolu s Mazdou připsala světový unikát: rekordních 12 sekund potřebných pro proměnu z roadsteru na kupé…

Život

… s Mazdou MX-5 Roadster Coupé je stejně pohodový jako to vypadá na fotografiích. Střechu je nutno nejprve dvojhmatem na uprostřed umístěném zámku odjistit a pak zvolit tlačítko elektrického otevírání střechy. Celá operace proběhne jen když automobil stojí, ale i když neodhadnete čas pro otevření třeba na křižovatce, nic to nevadí, vzhledem k relativně malým dílům mechanismu, u nichž nehrozí akutní rozlomení jako u střech kupé-kabrií. Přeruší-li vás v koloně zelená, celou operaci lze dokončit o pár metrů dále. To se ale příliš často nestává, protože 12 sekund je opravdu krátká chvíle. Před krátkým koncertem se o 100 mm spustí boční okna a předehrou je odklopení krytu na úložném prostoru pro střechu, což je čtvrtý velký díl celého mechanismu. Stížnost směřuje k funkci dálkového ovladače (bezklíčový přístup a startování), který nás jen výjimečně vpustil do zavazadlového prostoru hned při prvním stisku příslušného tlačítka na kartě.

Design

mazda testy sportovni roadster mazda testy sportovni roadster
…MX-5 se změnil jen neznatelně. Záď musela být zvýšena o 20-40 mm kvůli vytvoření dostatečného prostoru pro střechu, ale to bez přímého srovnání běžný smrtelník nemůže postřehnout, mj. i díky svalnatějším lemům blatníků. Třetí brzdové světlo na pohled vytvořené z bílých diod je umístěno dále u zadního okna.

Celá karoserie je jen o 37 kg těžší než u roadsteru, z čehož 30,2 kg připadá na střechu a zbytek na výztuhy, dodatečnou kabeláž a ocelové víko kufru (místo hliníkového u roadsteru). V interiéru se toho mnoho nezměnilo. Šedé plasty sice nepatří mezi luxusní zboží, ale zpracování je špičkové a zařízení kokpitu přesně odpovídá jednoduché odlehčené konstrukci vozu. Poněkud zvláštní je umístění páky ruční brzdy na středovém tunelu téměř až u spolujezdce. V otevřeném voze jsou praktické uzamykatelné schránky před spolujezdcem a za sedadly.

Jízda

mazda testy sportovni roadster mazda testy sportovni roadster
… s touto Mazdou MX-5 se při otevřené střeše vlastně v ničem zásadním neliší od roadsteru. Extrémně tuhá karoserie je prvek, jaký můžou ostatní výrobci otevřených vozů v této cenové kategorii Mazdě jen tiše závidět. Tuhosti pomáhá mohutný středový tunel, který nekompromisně odděluje dva členy posádky. V něm je umístěna kratičká řadička s briskně vymezenými drahami a optimálním odporem. Snadno dávkovatelné brzdy a spojka, která zabírá exaktně v jednom místě zcela odpovídají očekáváním. Horší je to s audiosoustavou BOSE, která vzhledem k renomé výrobce zůstala pouze v mezích šedého průměru.

Jezdit se střechou staženou nebyl problém ani v chladných říjnových dnech, kdy se teploměr nevyšplhal výše než k 15°C. Výkonné topení se třemi režimy pro otevřenou střechu udržuje vřelou atmosféru v kokpitu. Se zcela staženými okny začíná být jízda nepříjemná kolem 110 km/h, vytažením oken nahoru a vztyčením plastového minideflektoru mezi ochrannými oblouky, lze bez většího průvanu jezdit ještě rychleji.

Motor, který je správně živý od 3000 ot./min a správně hlasitý od 5000 ot./min výše byl v našem případě spojen pouze s pětistupňovou převodovkou. Šestistupňová skříň by se jistě hodila pro dravější jízdu v těch nejpoužívanějších rychlostech. Na Mazdě MX-5 je nejzajímavější fakt, že jízda s ní je atraktivní již při nízkých a relativně bezpečných rychlostech. Tolik žádaný adrenalin a pocit vlády nad automobilem tak může klidně přijít již při předpisové padesátce…

Neopakovatelnou atmosféru a pocit rychlosti bezpochyby vytváří dosti stísněný kokpit, ve kterém mají osoby nadprůměrného vzrůstu problém najít vhodnou polohu za volantem a takovým zřejmě bude i hlava lehce přesahovat střechu. Po otevření dveří se nabízí cestujícím pitoreskní výhled do interiéru hračky pro dospělé. Ten otvor má vtipně působící rozměry 1220 mm do délky a 760 mm do výšky. Zpoza volantu Mazdy MX-5 Roadster Coupé je zvláštní dnes již neobvyklý výhled na přední kapotu. I to je dalším díl mozaiky vytvářející

repliku klasického otevřeného sportovního vozu původem ostrovního království.

mazda testy sportovni roadster mazda testy sportovni roadster
Minimální rozdíl v hmotnosti MX-5 s látkovou a pevnou střechou neovlivnil dynamiku jízdy, takže akcelerace z 0 na 100 km/h trvá se pětistupňovou převodovkou 8,3 s, ale díky lepší aerodynamice umí Roadster Coupé až 215 km/h. Bez výraznějších odříkání lze s motorem 2,0 16V (118 kW) jezdit za méně než deset litrů na 100 km, ostřejší jízda zvýší průměr asi o 2-3 l/100 km, mimoměstská klidná jizda naopak může končit i osmilitrovým průměrem. Dramatický zvuk motoru mezi pěti a sedmi tisíc otáček, rychlé pohyby ruček na přístrojovém štítu (uprostřed tlakoměr oleje) a částečný prokluz, který ani přísné DSC občas neuhlídá - to vše vybízí k častému a opakovanému odzkoušení. Motoristické hrátky jsou v této Mazdě potěšením i pro úplného laika. Nic netřeba vysvětlovat, každý na to za volantem rychle příjde sám…

Související články:

První cena vozu: 850.000,-Kč (odhad, cena na českém trhu dosud nestanovena)

Plusy

  • snadná ovladatelnost (přesné řízení, řazení, účinné brzdy)
  • výborné jízdní vlastnosti
  • design karoserie s pevnou skládací střechou
  • radost jízdy i z pouhé přítomnosti ve voze

Minusy

  • vyšší základní cena
  • problematický příjem signálu dálkového ovladače při otevření víka kufru

Témata
Mazda MX-5 Roadster Coupé
Cena základní sestavy 850 000 Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 6700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 188 / 5000 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.6 / 6 / 7.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 150 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1192 / 173
Rozměr pneu: 205/45 R17
Mazda MX-5 Roadster Coupé
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3995
b) šířka (mm): 1720
c) výška (mm): 1255
d) rozvor (mm): 2330
e) rozchod vpředu (mm): 1490
f) rozchod vzadu (mm): 1495
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1110
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 640
výška opěradla vpředu (mm): 640
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku